At blive jordemoder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. april 2012

132319

Frøken J. skriver:

Er det ikke super givende? Til trods for alle de negative punkter

Jo, jeg elsker det

Dog vil jeg sige at hospitalsverdenen slet ikke er mig og aldrig bliver det.

Jeg er hjemmesygeplejerske og synes det er rart at komme i folks egne hjem og håndtere sygeplejeopgaver der ikke er voldsomt komplekse

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. april 2012

Frøken J.

132319 skriver:

Jo, jeg elsker det

Dog vil jeg sige at hospitalsverdenen slet ikke er mig og aldrig bliver det.

Jeg er hjemmesygeplejerske og synes det er rart at komme i folks egne hjem og håndtere sygeplejeopgaver der ikke er voldsomt komplekse

Det kan jeg godt forestille mig Der er i hvert fald en anden verden med stress og jag i hospitalsverdenen!

Anmeld

22. april 2012

132319

Frøken J. skriver:

Det kan jeg godt forestille mig Der er i hvert fald en anden verden med stress og jag i hospitalsverdenen!

Præcis og mega hyggeligt at lære folk bedre at kende end patienter på hospitaler der blot er indlagt i en kort periode

Jeg kunne også godt tænke mig at blive sundhedsplejerske engang men det kræver at jeg har arbejdet på en børneafdeling og de jobs hænger ikke på træerne

Men sygeplejeuddannelsen er fuld af muligheder og det er det jeg godt kan lide ved det, at man ikke er "tvunget" til en fast type job

Anmeld

22. april 2012

Frøken J.

132319 skriver:

Præcis og mega hyggeligt at lære folk bedre at kende end patienter på hospitaler der blot er indlagt i en kort periode

Jeg kunne også godt tænke mig at blive sundhedsplejerske engang men det kræver at jeg har arbejdet på en børneafdeling og de jobs hænger ikke på træerne

Men sygeplejeuddannelsen er fuld af muligheder og det er det jeg godt kan lide ved det, at man ikke er "tvunget" til en fast type job

Puha, jeg synes godt nok uddannelsesjunglen er.. Ja, en jungle! Eksempelvis når du skriver sådan, så begynder jeg at tænke: "Ja okay, det kunne man måske også blive"... Men igen, det nytter ikke at blive ved med at rode mig ud i noget jeg ikke er helt sikker på og så blive evighedsstudent. Synes det er noget værre lort at skulle KÆMPE mig gennem 2-4 år mere på det her studie, fordi formidlingen er så forbandet ensidig og teoretisk. Hvor er det dumt at man ikke har en god gang praktisk som på eksempelvis sygeplejerske eller jordemoderuddannelsen!

Anmeld

22. april 2012

132319

Frøken J. skriver:

Puha, jeg synes godt nok uddannelsesjunglen er.. Ja, en jungle! Eksempelvis når du skriver sådan, så begynder jeg at tænke: "Ja okay, det kunne man måske også blive"... Men igen, det nytter ikke at blive ved med at rode mig ud i noget jeg ikke er helt sikker på og så blive evighedsstudent. Synes det er noget værre lort at skulle KÆMPE mig gennem 2-4 år mere på det her studie, fordi formidlingen er så forbandet ensidig og teoretisk. Hvor er det dumt at man ikke har en god gang praktisk som på eksempelvis sygeplejerske eller jordemoderuddannelsen!

det forstår jeg godt, det er virkelig heller ikke ret holdbart at I slet ingen praksis erfaring får

Mht. sygeplejestudiet/uddannelsen, så er der jo også mulighed for at arbejde på en fødegang.

Under begge mine fødsler har jeg haft meget kontakt med sygeplejersker/ssa'ere da jordemoderen jo som sagt skulle dokumentere og begge gange har der været en sygeplejerske til stede da mine børn kom til verden

Anmeld

22. april 2012

Frøken J.

132319 skriver:

det forstår jeg godt, det er virkelig heller ikke ret holdbart at I slet ingen praksis erfaring får

Mht. sygeplejestudiet/uddannelsen, så er der jo også mulighed for at arbejde på en fødegang.

Under begge mine fødsler har jeg haft meget kontakt med sygeplejersker/ssa'ere da jordemoderen jo som sagt skulle dokumentere og begge gange har der været en sygeplejerske til stede da mine børn kom til verden

Det er så tåbeligt! Vi lærer så meget om forskellige læringsstile, og at mange lærer bedst ved praktisk erfaring, alligevel er der intet af det! Så skal man gå ud ved siden af studiet og lave noget frivilligt arbejde, men det er svært at finde tid til med så massivt et læsestof, som også skal gennemarbejdes. Når man er færdig med kandidaten, er man jo reelt set ikke færdig. SÅ skal man jo først ud og have den praktiske erfaring ved videreuddannelse, kurser osv., det er jo fuldstændig hul i hovedet. Sygt at smadre et så spændende fag på den måde..

Ja, det er self. rigtigt. Sådan som jeg kan se er adgangskvotienterne heller ikke lige så skyhøje. Spørgsmålet er så, om det stadig er en umulighed da jeg automatisk ville ryge bag i køen. Jeg har vist meget jeg skal have undersøgt!

Anmeld

23. april 2012

Nettemor

M (: skriver:

Det er ikke en fordel at læse sygeplejerske først, da jordmoderstudiet helst ikke optager sygeplejersker - og omvendt, pga. det store mangel på begge professioner. 

Okay

Det syns jeg bare jeg havde hørt. Men egentlig forståeligt nok at det ikke snupper dem fra et andet fag med mangel..

Anmeld

23. april 2012

Nettemor

Frøken J. skriver:

Men her er problemet jo også, at jeg automatisk kommer bag i køen. Og såfremt jeg stadig ikke kommer ind efter at have taget dén uddannelse, står jeg jo med en uddannelse, som ikke var den jeg drømte om og virkelig ønskede at beskæftieg mig med. Ydermere har jeg ikke nok SU-klip til både at uddanne mig til sygeplejerske og jordemoder. Sikke en kattepine!

Ja okay. Jeg kan godt se dit dilemma.

Som jeg ser det har du 2 valgmuligheder:

1: Du bliver hvor du er, Fordi du prioritere sikkerheden og du egentlig er godt tilpas med dit nuværende fag

2: Du tager springet. Ud i det usikre men med din drømmeuddannelse som gulerod.

Du er nødt til at gøre op med dig selv hvad der er vigtigst for netop dig. Lige det kan vi andre ikke rådgive dig en masse om. Og jeg tror at du har gennemtænkt nærmest alle de muligheder der er.

Anmeld

23. april 2012

Jonatansmor

Frøken J. skriver:

Okay, havde egentlig skrevet en mega lang tekst om hvorfor jeg er kommet hertil, men det er egentlig irrelevant med mindre i selv spørge og forlænger jo bare læsetiden.

Det jeg vil spørge om, om nogen har den gyldne løsning, handlingsplan eller idéer, der gør en umulig situation mulig.

Jeg drømmer og brænder for at blive jordemoder, men jeg opdagede det for sent - først da jeg blev gravid og for alvor kom i kontakt med den verden.

Jeg læser psykologi, og før jeg læste psykologi havde jeg en kort "fling" med engelststudiet, fordi jeg ikke kom ind på psyk. i første omgang og så fik min 2. prioritet. Som var helt forkert, så kom ind på psyk året efter.

Anyways. Som sagt har jeg opdaget min drøm for sent, og det virker helt umuligt at realisere min drøm:
1. Mit snit er ikke højt nok
2. Hvis jeg skal ind på kvote 2, kræver det erhvervserfaring. Det har jeg ikke - Hvis jeg skal have erhvervserfaring, skal jeg droppe ud af psyk, og det er en for stor risiko at løbe, for hvis jeg ikke kommer ind på jordemoderuddannelsen står jeg så uden uddannelse.
3. Hvis jeg dropper ud af psyk., falder jeg for 3. gangs reglen (da jordemoder så vil være min 3. uddannelse), hvilket vil betyde jeg automatisk kommer bag i køen af ansøgere.
4. Jeg mangler kemi på C-niveau - Det kan jeg i princippet bare tage på VUC, men igen. Det kræver tid ved siden af mit nuværende studie, og oddsene for at jeg kommer ind er jo slim-to-none.

Jeg kan bare mærke for hver dag, at jeg bliver mere og mere depri over, at jeg ikke kan få det, som jeg for alt i verden brænder for. Men det er jo min egen skyld, at jeg har truffet nogle dårlige valg mht. engelskstudiet, og det bider mig i røven nu.

Men nu i står rent objektivt og ser på min situation, kan i så se nogen gylden løsning for dette?

Overvejet at opgradere mens du stadig er på psyk? Der er jo kurser som fjernstuderende til de mest almindelige gymnasielle fag, 4-6 timer pr uge pr fag, det er lige til at overkomme?

Når du alligevel er for sent ude til kvote 2, kan du vel ligeså godt bruge tiden på at opgradere dig selv?

Anmeld

26. april 2012

MorEllen

Frøken J. skriver:

Som sygeplejerske kan jeg jo kun sige, at jeg tror det ville være en god idé at tage sygeplejerskeuddannelsen.. Hvis du nu skal bevæge dig over i den somatiske verden. Det er en fantastisk uddannelse, og du har så mange flere mulighedet bagefter, end hvis du bliver jordmoder. Som sygeplejerske kan du, som andre også har nevnt, arbejde på en fødeafdeling, og komme tættere på, og se om det virkelig er noget for dig..  Nu ved jeg ikke hvordan det foregår i DK, men i Norge kan man som sygeplejeske tage jordmoderuddannelsen på 2 år, og det meste af tiden er praktikk med løn.

Kan god forstå du er forviret i jungelen af uddannelser.. det afgør jo på mange måder hvordan livet skal se ud i fremtiden. Håber du får styr på de store tankerne

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.