At blive jordemoder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.723 visninger
20 svar
0 synes godt om
22. april 2012

Frøken J.

Okay, havde egentlig skrevet en mega lang tekst om hvorfor jeg er kommet hertil, men det er egentlig irrelevant med mindre i selv spørge og forlænger jo bare læsetiden.

Det jeg vil spørge om, om nogen har den gyldne løsning, handlingsplan eller idéer, der gør en umulig situation mulig.

Jeg drømmer og brænder for at blive jordemoder, men jeg opdagede det for sent - først da jeg blev gravid og for alvor kom i kontakt med den verden.

Jeg læser psykologi, og før jeg læste psykologi havde jeg en kort "fling" med engelststudiet, fordi jeg ikke kom ind på psyk. i første omgang og så fik min 2. prioritet. Som var helt forkert, så kom ind på psyk året efter.

Anyways. Som sagt har jeg opdaget min drøm for sent, og det virker helt umuligt at realisere min drøm:
1. Mit snit er ikke højt nok
2. Hvis jeg skal ind på kvote 2, kræver det erhvervserfaring. Det har jeg ikke - Hvis jeg skal have erhvervserfaring, skal jeg droppe ud af psyk, og det er en for stor risiko at løbe, for hvis jeg ikke kommer ind på jordemoderuddannelsen står jeg så uden uddannelse.
3. Hvis jeg dropper ud af psyk., falder jeg for 3. gangs reglen (da jordemoder så vil være min 3. uddannelse), hvilket vil betyde jeg automatisk kommer bag i køen af ansøgere.
4. Jeg mangler kemi på C-niveau - Det kan jeg i princippet bare tage på VUC, men igen. Det kræver tid ved siden af mit nuværende studie, og oddsene for at jeg kommer ind er jo slim-to-none.

Jeg kan bare mærke for hver dag, at jeg bliver mere og mere depri over, at jeg ikke kan få det, som jeg for alt i verden brænder for. Men det er jo min egen skyld, at jeg har truffet nogle dårlige valg mht. engelskstudiet, og det bider mig i røven nu.

Men nu i står rent objektivt og ser på min situation, kan i så se nogen gylden løsning for dette?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. april 2012

henh01

Hvor lang tid mangler du på dit psyk studie?

Der er jo desværre ikke meget at gøre end, at tage enkeltfag på VUC med de fag der realiserer optagelse på den givne uddannelse. Herefter søge optagelse, evt få et job indenfor området som ufaglært indtil det bliver dig der bliver valgt og så give den en skalle på jordemoderstudiet når du opnår optagelse.

Desværre er det en proces der tager meget lang tid.

En anden ting du kan undersøge er muligheden for optagelse på krote 2 - hvis du uddanner sig som Sosu-ass. Denne er vidst med enkeltfag adgangsgivende. Det var den i hvert fald da jeg for 3 år siden undersøgte mulighederne. På daværende tidspunkt havde jeg netop afsluttet pæd. sem. desværre med den oplysning at Hr. Haarder havde ændret lidt i reglerne således en BA uddannelse ikke længere var adgangsgivende til en anden BA da man ikke måtte optage en plads for andre der ønskede en BA uddannelse hvis man allerede i forvejen havde en

Anmeld

22. april 2012

132319

Uden at skulle mane din drøm til jorden, så er det en drøm rigtig MANGE kvinder får når de er gravide/har født og de har en illusion om hvor fantastisk givende et job, det er.

Det er det sikkert også men jeg kender en del jordemødre og 9 ud af 10, ville ønske at de havde valgt en anden uddannelse. Illusionen om at det kun er at tale med gravide og bringe babyer til verden, stemmer ikke helt overens.

Det er blot hvad jeg har hørt. Der er rigtig meget administrativ arbejde for en jordemoder under en fødsel, dårlige arbejdstider med bla. tilkaldevagter hvor du skal sidde på standby derhjemme, blive kaldt ind til en fødsel og så tage hjem med det samme der bliver en ledig jordemoder, også selvom det er midt i et forløb. -Og så ikke mindst at tale om elendig løn men sådan er det jo i sundshedsvæsnet

Anmeld

22. april 2012

Frøken J.

henh01 skriver:

Hvor lang tid mangler du på dit psyk studie?

Der er jo desværre ikke meget at gøre end, at tage enkeltfag på VUC med de fag der realiserer optagelse på den givne uddannelse. Herefter søge optagelse, evt få et job indenfor området som ufaglært indtil det bliver dig der bliver valgt og så give den en skalle på jordemoderstudiet når du opnår optagelse.

Desværre er det en proces der tager meget lang tid.

En anden ting du kan undersøge er muligheden for optagelse på krote 2 - hvis du uddanner sig som Sosu-ass. Denne er vidst med enkeltfag adgangsgivende. Det var den i hvert fald da jeg for 3 år siden undersøgte mulighederne. På daværende tidspunkt havde jeg netop afsluttet pæd. sem. desværre med den oplysning at Hr. Haarder havde ændret lidt i reglerne således en BA uddannelse ikke længere var adgangsgivende til en anden BA da man ikke måtte optage en plads for andre der ønskede en BA uddannelse hvis man allerede i forvejen havde en

Jeg har kun taget det første år inden barsel, så jeg mangler stadig 2 år før jeg er færdig med min bachelor, og så yderligere 2 år, såfremt jeg tager kandidaten. Jeg elsker psykologi, emnerne og faget, men formidlingen er så intetsigende, det kører i det samme, og der er INTET praktisk, og jeg lærer enormt dårligt på den måde. Jeg er "learning by doing" typen, ikke "only learning by reading". Det er derfor, at jeg er så meget i tvivl.

Jeg kan se hvad du mener, men for pokker hvor er det risikofyldt. Sæt nu jeg aldrig kommer ind, så er jeg droppet ud af psykologi, og hvad skal jeg så? De to ting er de eneste ting jeg kan forestille mig at beskæftige mig med, så hvis jeg dropper ud af den ene og ikke kommer ind på den anden, er jeg fucked. Det er derfor det er så svært - Fordi det er sådan en ekstrem stor risikovurdering.

Skide Bertel.. Jeg havde nemlig overvejet om en bachelor i psykologi kunne give lidt, men det kan jeg så godt skyde en hvid pind efter, kan jeg se!

Anmeld

22. april 2012

Nettemor

Du kunne evt søge ind på sygeplejerske udd og så tage den ad den vej?

Anmeld

22. april 2012

Frøken J.

132319 skriver:

Uden at skulle mane din drøm til jorden, så er det en drøm rigtig MANGE kvinder får når de er gravide/har født og de har en illusion om hvor fantastisk givende et job, det er.

Det er det sikkert også men jeg kender en del jordemødre og 9 ud af 10, ville ønske at de havde valgt en anden uddannelse. Illusionen om at det kun er at tale med gravide og bringe babyer til verden, stemmer ikke helt overens.

Det er blot hvad jeg har hørt. Der er rigtig meget administrativ arbejde for en jordemoder under en fødsel, dårlige arbejdstider med bla. tilkaldevagter hvor du skal sidde på standby derhjemme, blive kaldt ind til en fødsel og så tage hjem med det samme der bliver en ledig jordemoder, også selvom det er midt i et forløb. -Og så ikke mindst at tale om elendig løn men sådan er det jo i sundshedsvæsnet

Det er ikke kun derfor - Det er en uddannelse jeg tidligere har "flirtet med", men det blev ikke mere end det. Men selvfølgelig er det skide hårdt, og ydermere er det jo ikke kun de fantastiske drømmefødsler man kommer ud for. Man kommer til at opleve de skrækkelige tilfælde, nok desværre og tragisk nok dødsfødsler osv. Men det er jo det man må gøre op med sig selv - Om slid og slæb kontra det udbytte man føler, man personligt vil få. Jeg har altid ønsket at hjælpe mennesker, både på godt og ondt

Anmeld

22. april 2012

132319

Frøken J. skriver:

Det er ikke kun derfor - Det er en uddannelse jeg tidligere har "flirtet med", men det blev ikke mere end det. Men selvfølgelig er det skide hårdt, og ydermere er det jo ikke kun de fantastiske drømmefødsler man kommer ud for. Man kommer til at opleve de skrækkelige tilfælde, nok desværre og tragisk nok dødsfødsler osv. Men det er jo det man må gøre op med sig selv - Om slid og slæb kontra det udbytte man føler, man personligt vil få. Jeg har altid ønsket at hjælpe mennesker, både på godt og ondt

Det var som sagt heller ikke for at mane drømmen til jorden.

Jeg er selv sygeplejerske og kender godt til det der med at ville hjælpe andre mennesker

Anmeld

22. april 2012

Frøken J.

Nettemor skriver:

Men her er problemet jo også, at jeg automatisk kommer bag i køen. Og såfremt jeg stadig ikke kommer ind efter at have taget dén uddannelse, står jeg jo med en uddannelse, som ikke var den jeg drømte om og virkelig ønskede at beskæftieg mig med. Ydermere har jeg ikke nok SU-klip til både at uddanne mig til sygeplejerske og jordemoder. Sikke en kattepine!

Anmeld

22. april 2012

Frøken J.

132319 skriver:

Det var som sagt heller ikke for at mane drømmen til jorden.

Jeg er selv sygeplejerske og kender godt til det der med at ville hjælpe andre mennesker

Er det ikke super givende? Til trods for alle de negative punkter

Anmeld

22. april 2012

M (:

Nettemor skriver:

Det er ikke en fordel at læse sygeplejerske først, da jordmoderstudiet helst ikke optager sygeplejersker - og omvendt, pga. det store mangel på begge professioner. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.