Hjæælp kat...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. april 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79

Stort tillykke med din ny kat og rolig nu!

Er katten kun inde kat må du faktisk godt tømme kattebaken! Toxosplasmoses kommer nemlig fra de dyr ude katte spiser! 

Vi har 2 indekatte og jeg kæler med dem som jeg plejer!! Vh stine

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. april 2012

Princesspigen

tulle09 skriver:

Har lige overtaget en kat fra min veninde da hun er gået fra sin kæreste..

Så tænker jeg bare hva med alle de katte sygdomme...

nogen der har kat der kan hjælpe mig med hva jeg må og ikk må....

Håber på nogen svar da det bekymre mig lidt....

i forhold til at være grabid og have kat er der nogle få forholds regler..

mange siger du ikke må tømme kattebakke da der kan være en bakterie som er farlig for baby.. MEN, jeg har snakket frem og tilbage med lægen om det, jeg har 2 katte og er 14 uger henne..

hvis bare du tager dine forholds regler gør det ikke så meget.. (jeg har haft katte 5 år uden at blive smittet med den bakterie)..

1. hav altid handsker på når du har med katte afføring at gøre..

2. brug gerne en skovl til at fjerne lort fra bakken, os selv om du har handsker på.

3. kog altid kattebakken i varmt vand når du har tøbt den, og gør det gerne hver anden dag.

med disse forholds regler sku du gerne undgå den bakterie..

der ud over må du ikke røre katte omkring anus(som om man går og piller kattene i numsen)..

der ud over skulle der ikke være noget problem ved at have kat selv om man er gravid..

har du en der kan skifte bakken for dig er det klart at foretrække men kan det ikke lade sig gøre er det okay at gøre det som jeg gør det.. (lægens egen ord)..

Anmeld

16. april 2012

tulle09

Tak for at de fine svar....

Det er dog både ude og inde kat der hvor vi fik den fra men har dog planer om den skal blive indekat...

Har lavet en deal med kæresten om at jeg laver alt det andet omkring den og så sørger han for bakken skønt skønt....

Anmeld

17. april 2012

Ilya

Yderligere fortalte min læge mig, at jeg ikke må pelse harer, da det også kan smitte med Toxoplasmose... Nej ok, det vil jeg så forsøge at skære ned på.... Haha Men ok, hellere en information for meget end for lidt...

Udover det, som alle andre allerede har nævnt: Ingen kattebakketømning, kød skal være gennemstegt og rengør alle grøntsager GRUNDIGT (sidstnævnte er dog kun vigtigt, hvis grøntsagerne har vokset "frit", hvor dyr har kunnet komme til dem og skide i jorden omkring dem, og det er nok begrænset hvor mange grøntsager der gør det i dagens Danmark).

Held og lykke med det og husk at give katten masser af kærlighed trods alt! 

Anmeld

17. april 2012

Silas&Mille

Ved godt man siger gravide ikke må ordne kattabakke, men vi kan jo da blive nødt til det, hvis der ikke er andre til at gøre det.

Men jeg vil foreslå at man eventuelt tager nogle lange gummihandsker eller fx frostposer på hænderne og bruger en skovl-si når bakken skal ordnes.

Og så derefter vaske hænder godt og grundt og måske spritte dem af. Så er man i hvert fald på den sikre side

Hmm nu når man skriver det ned lyder det godt nok lige omfattende 

Anmeld

17. april 2012

morbibi

tulle09 skriver:

Har lige overtaget en kat fra min veninde da hun er gået fra sin kæreste..

Så tænker jeg bare hva med alle de katte sygdomme...

nogen der har kat der kan hjælpe mig med hva jeg må og ikk må....

Håber på nogen svar da det bekymre mig lidt....

Toxoplasmose bliver du tjekket for via en blodprøve og hvis du har haft kat længe, så burde du være immun nu. Jeg har været immun lige så længe jeg kan huske, men jeg er også vokset op med en kat. Jeg er immun og burde aldrig kunne få det

Anmeld

20. april 2012

Ilya

morbibi skriver:

Toxoplasmose bliver du tjekket for via en blodprøve og hvis du har haft kat længe, så burde du være immun nu. Jeg har været immun lige så længe jeg kan huske, men jeg er også vokset op med en kat. Jeg er immun og burde aldrig kunne få det

Jo, men ikke nødvendigvis! Jeg antog nemlig også, at fordi jeg ALTID har haft kat, måtte jeg da have antistofferne, men en blodprøve viste, at det har jeg ikke...

Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan det kan være muligt, eftersom jeg er vokset op med udekatte, har fem katte nu, samt har haft en masse med andres udekatte at gøre. Tænkte først at det måtte være en fejl, men mon dog.

Jeg blev i hvert fald  meget overrasket, men ok, 9 måneder uden kattebakketømning (fem katte skider sq meget), er måske egentlig bare noget, jeg bør nyde.

Anmeld

20. april 2012

Princesspigen

Line - med Bobben skriver:

Da jeg var gravid fik jeg bare at vide at jeg IKKE måtte tømme kattebakken.. Det har noget at gøre med en sygdom de kan vidregive igennem deres afføring og deres urin.. Hvis du har haft sygdommen sker der IKKE noget da man kun kan have sygdommen en gang i hele dit liv.. 

Lægerne tester for den når de tager blodprøver i uge 9+ der hvor du får lavet vandrejournal..

de tester ikke selv for det, det skal man bede dem om..

Anmeld

20. april 2012

Princesspigen

Princesspigen skriver:

i forhold til at være grabid og have kat er der nogle få forholds regler..

mange siger du ikke må tømme kattebakke da der kan være en bakterie som er farlig for baby.. MEN, jeg har snakket frem og tilbage med lægen om det, jeg har 2 katte og er 14 uger henne..

hvis bare du tager dine forholds regler gør det ikke så meget.. (jeg har haft katte 5 år uden at blive smittet med den bakterie)..

1. hav altid handsker på når du har med katte afføring at gøre..

2. brug gerne en skovl til at fjerne lort fra bakken, os selv om du har handsker på.

3. kog altid kattebakken i varmt vand når du har tøbt den, og gør det gerne hver anden dag.

med disse forholds regler sku du gerne undgå den bakterie..

der ud over må du ikke røre katte omkring anus(som om man går og piller kattene i numsen)..

der ud over skulle der ikke være noget problem ved at have kat selv om man er gravid..

har du en der kan skifte bakken for dig er det klart at foretrække men kan det ikke lade sig gøre er det okay at gøre det som jeg gør det.. (lægens egen ord)..

og så selvfølgelig huske at vaske finger hver gang du har haft med kattebakken at gøre..

men der sker ikke noget ved at røre ved katten med mindre du piller den i numsen 

Anmeld

20. april 2012

Masig

morbibi skriver:

Vil lige for en sikkerheds skyld indskyde at det altså ikke er alle læger der tjekker for toxo når du bliver gravid, så bed din læge om det for en sikkerheds skyld.. det måtte jeg gøre, ellers havde han ikke tjekket... Og det med at være immun når man har haft kat længe, den holder heller ikke. Jeg har haft kat HELE mit liv, vi havde kat da jeg blev født og har haft det indtil jeg flyttede hjemmefra hvor jeg så fik min egen og jeg er altså IKKE immun overfor sygdommen. Har aldrig haft den, så derfor skal jeg være ekstra forsigtig omkring kattebakken (og kød og grøntsager)...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.