Ligge alene??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. april 2012

lycly

Amandas-mor skriver:

Deteermme

Jeg må altså erklære mig uenig i det du skriver der. Det er self. vigtigt at børn skal have mulighed for at øve sig motorisk på gulvet, men man ved i dag at det ikke passer at børn udvikler sig langsommere motorisk hvis de bæres meget omkring fx i bæredimser. Tvært imod tyder noget på at den tætte kropskontakt stimulerer dem motorisk. Det som hæmmer dem er at sidde for meget i skråstol, højstol, barnevogn, klapvogn osv hvor de ikke kan bevæge sig frit  

Det er meget muligt, men nu var det også nogle konkrete tilfælde jeg kom med hvor jeg har set, at et barn der næsten aldrig har fået lov at ligge på gulvet, ikke kan ret meget. I øvrigt, hvad er så forskellen på om man bærer rundt på dem eller sætter dem i en stol? Begge dele er da hæmmende for den motoriske udvikling

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. april 2012

merethe

Profilbillede for merethe
Amandas-mor skriver:

Jeg må altså erklære mig uenig i det du skriver der. Det er self. vigtigt at børn skal have mulighed for at øve sig motorisk på gulvet, men man ved i dag at det ikke passer at børn udvikler sig langsommere motorisk hvis de bæres meget omkring fx i bæredimser. Tvært imod tyder noget på at den tætte kropskontakt stimulerer dem motorisk. Det som hæmmer dem er at sidde for meget i skråstol, højstol, barnevogn, klapvogn osv hvor de ikke kan bevæge sig frit  

godt skrevet

Anmeld

13. april 2012

raca

an kan ikke være der for meget for et barn..

det er vigtigt for barnet at blive båret.. da det er den eneste måde der vertibulær sans bliver brugt ordenligt på..

hvis de bare ligger selv eller ligger i ven vogn bliver denne sans ikke støttet..

så tuml og leg med hende det hun gider og lad hende ligge lidt selv, når du skal noget.. og ellers bær hende det hun vil..

og nej ingen tager skade af at ligge selv.. meen de bliver bestem ikke dårlige motorisk af at blive båren meget...

og i den alder er alt fra 2min-15 min normalt.. dog vil jeg sige at hvis barnet finder sig i at ligge selv, uden at sove i 30 min eller mere.. ville jeg være seriøst bekymret..

Anmeld

13. april 2012

Mumto3

Amandas-mor skriver:

Enig!

Børnene i afrika sidder altid på ryggen af deres mor, eller bliver båret rundt, indtil den dag de bliver sat ned på jorden og GÅR!!! det er nemlig alt for farligt at have babyer på jorden pga slanger, skorpioner osv.

Så det er noget sludder at børn ikke bliver motoriske af at blive båret.

Tænk på vhor stræk dit barn var som nyfødt! imponerende hvad de har af armkræfter, kan holde fast om en lillefinger. Al den træning har de fået inde i livmoderen. Den samme træning får de i en slynge/bæresele. Deres balancesans bliver hele tiden udfordret og stimuleret. Det gør den ikke på en fladt gulv.

Anmeld

13. april 2012

raca

LunaLykke skriver:

Det er meget muligt, men nu var det også nogle konkrete tilfælde jeg kom med hvor jeg har set, at et barn der næsten aldrig har fået lov at ligge på gulvet, ikke kan ret meget. I øvrigt, hvad er så forskellen på om man bærer rundt på dem eller sætter dem i en stol? Begge dele er da hæmmende for den motoriske udvikling

i en stol holdes de passige..

når de bliver båret støttes ders vertibulærsans..dvs ders evne til at bevæge sig i et 3 dimentionelt rum(hvilket vist ikke kan betages som et uvæsenlig evne..)

de får bevæget de små knogler i mellemøret og væsken således deres balance styrkes...

Anmeld

13. april 2012

Julemusen

Har aldrig hørt at børn der bæres ikke udvikler sig nok motorisk. Min søn er nu snart et halvt år, og er først for 2 måneder siden at jeg lod ham ligge helt selv på gulvet. Har altid været nede ved ham eller taget ham med. Han har haft meget bøvl med maven og derfor har jeg tit båret rundt på ham, da han følte sig mest tryg sådan. Er nok en hønemor. 

Men han kan side, rulle fra ryg til mave og omvendt, tage legetøj med en hånd og skifte over til den anden. Og kan stå på fødderne med hele kropsvægt (passer vi dog stadig meget på med, da han jo ikke er så gammel) og han har ikke noget i mod at jeg nu lader ham ligge og går ud i køkkenet eller på toilet. Og elsker at være ved andre end mig og sin far.  

Anmeld

13. april 2012

lycly

raca skriver:

når de bliver båret støttes ders vertibulærsans..dvs ders evne til at bevæge sig i et 3 dimentionelt rum(hvilket vist ikke kan betages som et uvæsenlig evne..)

de får bevæget de små knogler i mellemøret og væsken således deres balance styrkes...

Det er sikkert rigtig nok. Men som sagt, jeg kom med eksempler på tilfælde, det var ikke videnskabeligt beviste facts.

Selvfølgelig skal ens barn ikke ligge på gulvet hele dagen fra morgen til aften, men man bør heller ikke bære for meget rundt på dem. Det var bare det der var min pointe. Desuden er det også hårdt for ryggen (morens) at bære rundt på et barn i længere tid ad gangen.

Anmeld

13. april 2012

lycly

raca skriver:

Det er sikkert rigtig nok. Men som sagt, jeg kom med eksempler på tilfælde, det var ikke videnskabeligt beviste facts.

Selvfølgelig skal ens barn ikke ligge på gulvet hele dagen fra morgen til aften, men man bør heller ikke bære for meget rundt på dem. Det var bare det der var min pointe. Desuden er det også hårdt for ryggen (morens) at bære rundt på et barn i længere tid ad gangen.

Anmeld

13. april 2012

lycly

raca skriver:

Anmeld

13. april 2012

Tona

LunaLykke skriver:

Det var heller ikke ment som at slå dig oven i hovedet, jeg var bare ikke helt enig

Det kan sagtens være at der er børn som ikke kan ret meget, og som ikke har ligget meget på gulvet, men der vil jeg så mene at det er fordi de er genetisk programeret til at udvikle sig i den rækkefølge og ikke havde lært det før af at ligge på gulvet hele tiden.

Jamen det de kloge siger ang. bæreslynger kontra at sidde i fx en stol er følgende: i en stol eller når et barn har sele på er det fastsat i en stilling. Når et barn er i en slynge eller på skødet af en forældrer eller bæres omkring har det stadig muligheden for at bevæge sig meget frit og på en eller anden måde stimulerer forældrernes bevægelser og fysiske kontakt og øjenkontakt osv barnet både motorisk og også følelsesmæssigt. Der er, som en anden skriver, lavet en undersøgelse der viste at børn i Afrika som blev båret omkring næsten konstant faktisk i gennemsnit gik enda noget tidligere end børn i vesten.

Men altså, det er jo sådan lidt en smagssag hvordan man ser på sådan noget og det vigtigste er jo bare at man gør det som man selv føler er det bedste for ens barn, for det er jo trods alt den enkelte mor der ved bedst om sit eget barn

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.