Der er også under 2 år mellem vores de to ældste børn (og 2 år mellem de næste), og ja det er hårdt, men så er det heller ikke værre! Det er SKØNT at kunne gå hjemme med begge sine børn. I de første par måneder, der ligger baby jo bare og sover, skider og ammer/spiser, og så snart det kan sidde, så er der pludselig en legekammerat.
Vores børn har brug oceaner at tid på at give legetøj til hinanden. Altså baby på 6-8-10- 12 måneder, sidder med en bil i hånden og giver den til storebror, som giver den´tilbage, som giver den tilbage osv. Det er helt vildt så meget tid der kan gå med det.
Det er først efter børnene er blevet store at jeg har oplevet jalouxi mellem dem. Man kan jo sagtens give to børn opmærksomhed samtidig. Vi spiser sammen, går på toilettet sammen, skifter ble sammen, læser i historie sammen, sover sammen, leger i sandkasse sammen osv. Jeg har altid inddraget alle mine børn i pasningen af de andre børn. Jeg har ALDRIG sagt til et barn: Nej, jeg har ikke tid nu, for jeg skal skrifte ble på lillebror = jeg vælger at være sammen med lillebror frem for at være sammen med dig. I stedet har jeg sagt: lillebror skla have skiftet ble (altså fokus på lillebror ikke på mit valg, jeg skal...) Vil du være med? (altså en invitation til at være med i et fællesskab!) så kan den store selv vælge til eller fra, nogle gange vil han gerne være med, andre gange vil han hellere lege med tog, men så er det HAM der har valgt hvad han ville, og ikke mig som Mor, der har valgt at jeg hellere ville være sammen med lillebror(der har lavet lorteble helt op af nakken) og valgt at jeg derfor ikke vil være sammen med storebror og lege med tog på gulvet. Der er en verden til forskel for barnets oplevelse, og det er stort set kun et spørgsmål om at vælge sine ord med omhu!
Tillykke med at I har besluttet jer at beholde barnet. Det skal nok blive hårdt, men også super skønt både for dig, for jer og for det barn i har i forvejen. Søskende er jo en gave!
Anmeld