Vi har selv valgt begge scanninger ved begge børn. Inden da har vi talt igennem hvorfor vi får scanningnen og hvad der skulle ske hvis der var noget "galt".
Vi har i begge tilfælde snakket om at vælge abort i tilfælde af downs. Især ved vores andet barn var snakken lettere. Nu var det ikke kun det barn vi skulle sætte i verden der skulle tænkes på, men også vores datter derhjemme. Ville vi ofre den tid fra hende som et handicappet barn ville tage? Det valgte vi, at vi ikke ville. Havde barnet manglet en hånd eller arm, er situationen en anden, her ville vi beholde barnet.
I begge tilfælde har vi dog kun haft gode scanninger, og helt raske børn.
---------
Da mine forældre besluttede sig få en efternøgler, var det begge tæt på 40. De vidste at gav forhøjet riskiko for bla. downs. De fravalgte de scanninger de kunne få, og forberedte os søskende på evt. at få en handicappet søster eller bror. (Begge mine forældre er pædagoger, og min far har arbejdet indenfor specialområdet i flere år)
Jeg har altid respekteret mine forældre meget for det valgt de tog. De havde i forvejen 3 børn, og var klar til et 4. -evt. handicappet - barn 
Nu var min søster helt rask, og vi joker engang imellem med at hun var ønsket som handicappet
God debat du tager op 
Anmeld