NF fravalg.....hvad er jeres holdning??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. april 2012

crille

Jeg syntes det er meget vigtigt ikke at generalisere i denne debat. Det må være meget individuelt med grundlag for at vælge til eller fra. Personligt syntes jeg det er vigtigt at man faktisk overvejer begge muligheder og ikke bare scanner fordi man bliver tilbudt det, men fordi man gerne vil tage imod det tilbud som det er. Det betyder også at jeg sytnes det er vigtigt at man har overvejet den mulige konsekvens der er, nemlig at man ikke får de gode nyheder som man forventer og glæder sig til. 

Skal selv til MD i morgen og er som sådan ikke nervøs. Glæder mig til at se lillemanden igen (jeg valgte at få lavet både NF og har ydermere betalt mig til en kønsscanning) og få at vide at han umiddelbart er sund og rask og vokser som han skal.. Men samtidig er jeg" forberedt" på at det gør de måske ikke (forberedt er ikke helt rigtige ord, for jeg ved jo godt at jeg falder på halen, hvis de fortæller mig der er noget alvorligt galt med mit barn, men manden og jeg har talt om at muligheden foreligger og lidt tanker herom)

For os giver scanningerne ro til at nyde graviditeten (fordi der kun har været gode svar - ellers er de en mulighed for at reagere. Dermed ikke sagt at reaktion betyder handling) og ikke bekymre sig om lillemandens velbefindende mere end højst nødvendigt. Det at vide hans køn var heller ikke i sig selv vigtigt, men det giver en rar forenighed med ham for vores vedkommende. 

Syntes i øvrigt at det er rigitig rart at holde hospitalsscanningerne fri for snakken om køn (det havde jeg ikke tænkt før, der var jeg bare utålmodig Så kan jeg til MD koncentrere mig om hans velbefindende og ikke sidde og lure om jeg mon kan se en tap eller ej  

Det var mine umiddelbare tanker og erfaringer. Syntes det er en super spændende tråd  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. april 2012

Omonigho

crille skriver:

Jeg syntes det er meget vigtigt ikke at generalisere i denne debat. Det må være meget individuelt med grundlag for at vælge til eller fra. Personligt syntes jeg det er vigtigt at man faktisk overvejer begge muligheder og ikke bare scanner fordi man bliver tilbudt det, men fordi man gerne vil tage imod det tilbud som det er. Det betyder også at jeg sytnes det er vigtigt at man har overvejet den mulige konsekvens der er, nemlig at man ikke får de gode nyheder som man forventer og glæder sig til. 

Skal selv til MD i morgen og er som sådan ikke nervøs. Glæder mig til at se lillemanden igen (jeg valgte at få lavet både NF og har ydermere betalt mig til en kønsscanning) og få at vide at han umiddelbart er sund og rask og vokser som han skal.. Men samtidig er jeg" forberedt" på at det gør de måske ikke (forberedt er ikke helt rigtige ord, for jeg ved jo godt at jeg falder på halen, hvis de fortæller mig der er noget alvorligt galt med mit barn, men manden og jeg har talt om at muligheden foreligger og lidt tanker herom)

For os giver scanningerne ro til at nyde graviditeten (fordi der kun har været gode svar - ellers er de en mulighed for at reagere. Dermed ikke sagt at reaktion betyder handling) og ikke bekymre sig om lillemandens velbefindende mere end højst nødvendigt. Det at vide hans køn var heller ikke i sig selv vigtigt, men det giver en rar forenighed med ham for vores vedkommende. 

Syntes i øvrigt at det er rigitig rart at holde hospitalsscanningerne fri for snakken om køn (det havde jeg ikke tænkt før, der var jeg bare utålmodig Så kan jeg til MD koncentrere mig om hans velbefindende og ikke sidde og lure om jeg mon kan se en tap eller ej  

Det var mine umiddelbare tanker og erfaringer. Syntes det er en super spændende tråd  

Dejligt skrevet, synes jeg.

Anmeld

3. april 2012

MariaJ

Jeg bor i Norge, og her får man ikke automatisk tilbudt en NF scanning, medmindre man er i risikogruppe. Jeg har syntes det var længe at vente til uge 18-19 stykker på at se om der var liv, men har på den anden side også været glad for ikke at skulle tage stilling til eventuelle problemer på et tidligere tidspunkt.

Jeg bryder mig især ikke om at NF scanningen har så stort fokus på downs syndrom. Jeg er næsten helt sikker på at vi ville beholde et eventuelt downs barn, og derfor egfentlig helst ikke vil konfronteres med valget om et sådant barn eventuelt skulle fjernes. På den anden side virker det meget værre at opdage alvorlige misdannelser efter uge 18, når man først har mærket liv og maven er blevet stor, og der må være nogle rigtig tunge skæbner, hvor folk "er blevet nødt til" at afbryde graviditeten sent.

Jeg synes det er en svær problemstilling, men er på en måde glad for at valget er blevet taget for mig, ved at vi ikke har fået tilbuddet.

Anmeld

3. april 2012

Tulle28

Personligt ville jeg aldrig fravælge NF og MD scanning, men det er jo op til den enkelte. Synes man, man har overskud til et evt. sygt barn, jamen så er det jo sådan det er! Det har min kæreste og jeg bare slet, slet ikke overskud til og det ville jeg heller ikke byde min datter. Hvorfor har du valgt blodprøven fra? Den er da det mindste af det?

Anmeld

3. april 2012

Rosengreen

Vi har selv valgt begge scanninger ved begge børn. Inden da har vi talt igennem hvorfor vi får scanningnen og hvad der skulle ske hvis der var noget "galt".

Vi har i begge tilfælde snakket om at vælge abort i tilfælde af downs. Især ved vores andet barn var snakken lettere. Nu var det ikke kun det barn vi skulle sætte i verden der skulle tænkes på, men også vores datter derhjemme. Ville vi ofre den tid fra hende som et handicappet barn ville tage? Det valgte vi, at vi ikke ville. Havde barnet manglet en hånd eller arm, er situationen en anden, her ville vi beholde barnet.

I begge tilfælde har vi dog kun haft gode scanninger, og helt raske børn.

---------

Da mine forældre besluttede sig få en efternøgler, var det begge tæt på 40. De vidste at gav forhøjet riskiko for bla. downs. De fravalgte de scanninger de kunne få, og forberedte os søskende på evt. at få en handicappet søster eller bror. (Begge mine forældre er pædagoger, og min far har arbejdet indenfor specialområdet i flere år)

Jeg har altid respekteret mine forældre meget for det valgt de tog. De havde i forvejen 3 børn, og var klar til et 4. -evt. handicappet - barn 

Nu var min søster helt rask, og vi joker engang imellem med at hun var ønsket som handicappet  

God debat du tager op 

Anmeld

3. april 2012

twinny

Jeg ville aldrig vælge NF fra... Da jeg ville vælge en abort, hvis barnet fejlet noget..

Anmeld

3. april 2012

Kofoed.

Jeg ville ikke kunne vælge nogen scanninger fra, overhovedet og vil bestemt heller ikke næste gang. Med anastasia og tvilling b fik jeg 13 scanninger, 1 selvbetalt, 1 akut og 11 planlagte. Men jeg ved ikke om jeg vil vælge barnet fra hvis den har misdannelser, kommer an på hvilke, vil bare gerne kunne forberede mig.

Anmeld

4. april 2012

Omonigho

Tulle28 skriver:

Personligt ville jeg aldrig fravælge NF og MD scanning, men det er jo op til den enkelte. Synes man, man har overskud til et evt. sygt barn, jamen så er det jo sådan det er! Det har min kæreste og jeg bare slet, slet ikke overskud til og det ville jeg heller ikke byde min datter. Hvorfor har du valgt blodprøven fra? Den er da det mindste af det?

Jeg har valgt blodprøven fra pga af min alder og overvægt. Derved er risikoen allerede omkring 1:300.

Og sidste gang blev risikoen rigtig høj- kun pga blodprøven, scanningen var fin.

Anmeld

4. april 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79

Som jeg lige forstår det fravælger du ik Scaningen, men blodprøven. Syntes det er helt ok. Det er jo jeres valg! Vh stine

Anmeld

4. april 2012

Omonigho

StineW79 skriver:

Som jeg lige forstår det fravælger du ik Scaningen, men blodprøven. Syntes det er helt ok. Det er jo jeres valg! Vh stine

Ja det er rigtigt, men jeg har som sagt mødt en del kvinder som har valgt al risikovurderingen fra, og dermed også scanningerne.

Vores situation fik mig bare til at spekulere over, hvordan kvinders holdninger og meninger mon måtte være i dette forum.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.