Amandas-mor skriver:
Hej piger 
Jeg har læst meget om emnet med sensitive børn og det står mig klart at jeg selv var sådan et barn/er sådan en voksen og det står mig ligeledes klart at Amanda er sådan et barn.
Er der andre med sensitive børn, som kan komme med gode råd og vejledning til hvad der har virket for jer?
Hos Amanda (knap 15 mdr) giver det sig bla udtryk i at hun har ekstremt meget brug for at være oppe hos mig og nogle dage slet ikke vil være på gulvet. Hun er glad og tryg oppe ved mig, men græder når hun sættes ned. Andre dage kan hun sagtens lege selv. Det kommer meget an på hvor meget der ellers er sket i vores liv i de dage, da hun har ekstremt svært ved at håndtere hvis det bliver stresset eller der sker noget uventet hurtigt.
Ud over det er hun svær at klæde af og på og tørre af og vaske osv, da det virker til at det er ubehageligt for hende. Som om selv følelsen af det mod huden er væmmelig. Fx skal hun helst have joggingbukser på og ikke de stive cowboybukser. Det virker også til at hun er mere tryg ved nogle farver end andre farver. Fx fik hun en ny kyse præsis magen til den gamle men i en anden farve og græd ulykkeligt da jeg ville give hende den på. Dog vil hun gerne sidde selv i badekarret og hun er også mere tilbøjelig til at ville klædes på hvis hun har måttet vælge tøjet selv. Jeg giver hende så to sæt at vælge imellem.
Hun har det bedst med at få alt at vide hvad vi skal inden det sker og vi skal have god tid til det.
Hun afviser nogle typer mad, ikke fordi hun ikke kan lide dem, men fordi konsistensen er forkert i hendes mund og hun ikke kan have med det at gøre.
Når hun kommer hjem fra dp er hun så udkørt af indtrykkene at hun har brug for at lade op ved at sidde et kvarters tid min. inde i sin seng med sin dyne, bamse og sut og læse i en bog eller sidde på mit skød og vugge i gyngestolen og få sunget sange. Der er flere ting endnu, men det er sådan en lille beskrivelse og jeg ved godt at nogle vil sige at det er noget pjat og at hun skal ikke føjes og hun skal bare lære at sidde selv osv., men de behøver ikke svare her. Jeg søger svar fra mødre som anerkender/har erfaring med sensitive børn 
jeg kan se det er et gammel indlæg men vælger at skrive alligevel.
jeg har en sensitiv dreng som også er letter metal raterderet (har vi først fundet ud af inden for det sidste år.)
da han var lille ville han heller ikke værer på gulvet han ville kun være hos mig eller hans far, han var over et halvt år før hans farmor kunne holde ham( vi så hende remligt tit)
han har svært ved at have tøj på så han smider det lige så snart han kommer hjem, vi har haft rigtig mange kampe med ham nå han skulle have det på om morgen (det har så hjulpet lidt med et børste ham)
han er ret kræsen han skal se tingene rigtig mange gange før han vil smage det. han daligdag skal helst værer da ens som muligt (vi kan godt gå turer osv uden der sker noget) for ellers reager han kraftigt på det her hjemme.
du er velkommen til at skrive en pb hvis det er.
og mit råd er at lytte til dig selv og dit barn også selvom følk siger du er pyldret og det ikke passer.