Nogen med forstand på kaniner?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.721 visninger
26 svar
0 synes godt om
28. marts 2012

Nettemor

Vi snakker om at anskaffe os en kanin Det skal være en der kan være ude hele året. Om vinteren vil det komme til at stå i garagen så der er læ. Er der nogen kaniner der bedre kan det end andre? Vi vil helst have en kanin der ikke bliver aaalt for stor. Men hvilke racer er det vi så skal gå efter?

Er der noget vi skal være specielt opmærksom på?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. marts 2012

Kvist

nettemor skriver:

Vi snakker om at anskaffe os en kanin Det skal være en der kan være ude hele året. Om vinteren vil det komme til at stå i garagen så der er læ. Er der nogen kaniner der bedre kan det end andre? Vi vil helst have en kanin der ikke bliver aaalt for stor. Men hvilke racer er det vi så skal gå efter?

Er der noget vi skal være specielt opmærksom på?

Jeg har haft kanin siden jeg var 7 og har også avlet lidt til udstilling..

Jeg vil helt klart foreslå jer at købe en han kanin da de er meget mere sociale og snaksagelige end hunnerne..

En kanin kan sagtens stå ude hele året i læ så længe den er vant til det for så får den jo bare anlagt en vinterpels og så er det ikke noget problem..

Ang. race så er den mindste kaninrace Hermelinen, den bliver lige omkring 1 kg.. Det er dem jeg har.. Det er en super sød lille kanin med meget energi.. Den har dog haft en lidt dårligt ry for at værre arrig, men det har avlerne gennem længere tid avlet væk fra.. Så hvis i køber den ved en ordentlig avler så er de noget af det sødeste og mest kælne man kan få..

Ellers er der jo også dværgvædderen, hollænderen eller japaneren, de er også forholdsvis små, dog lidt større end hermelinen.. Og man kan også få en løvedhoved kanin som har manke som en løve..

Ja der er nok at vælge imellem og lige så mange farver..

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men har en veninde der også er medlem af DKK, og hun har pt unger, i japanervarianten, og faderen til dem er en kæmpe kælepotte..

Du kan bare skrive hvis du vil vide mere..

Anmeld

28. marts 2012

Nettemor

Kvist skriver:

Jeg har haft kanin siden jeg var 7 og har også avlet lidt til udstilling..

Jeg vil helt klart foreslå jer at købe en han kanin da de er meget mere sociale og snaksagelige end hunnerne..

En kanin kan sagtens stå ude hele året i læ så længe den er vant til det for så får den jo bare anlagt en vinterpels og så er det ikke noget problem..

Ang. race så er den mindste kaninrace Hermelinen, den bliver lige omkring 1 kg.. Det er dem jeg har.. Det er en super sød lille kanin med meget energi.. Den har dog haft en lidt dårligt ry for at værre arrig, men det har avlerne gennem længere tid avlet væk fra.. Så hvis i køber den ved en ordentlig avler så er de noget af det sødeste og mest kælne man kan få..

Ellers er der jo også dværgvædderen, hollænderen eller japaneren, de er også forholdsvis små, dog lidt større end hermelinen.. Og man kan også få en løvedhoved kanin som har manke som en løve..

Ja der er nok at vælge imellem og lige så mange farver..

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men har en veninde der også er medlem af DKK, og hun har pt unger, i japanervarianten, og faderen til dem er en kæmpe kælepotte..

Du kan bare skrive hvis du vil vide mere..

Jeg bor ved Viborg

Det er vigtig for os at det er en kanin der er kælen. Største betænkning ved det her er at det er en der kan finde på at bide. Har en dreng på 2 år som gerne skulle kunne snakke med den også (Selvfølgelig mens vi er der)

Anmeld

28. marts 2012

kimfrit

Jeg har selv en han hermelin, og han er bare så sød og kælen

Anmeld

28. marts 2012

Nettemor

kimfrit skriver:

Jeg har selv en han hermelin, og han er bare så sød og kælen

Kan være det er sådan en vi skal have

Er der noget bestemt vi skal tænke på med pasning?

Anmeld

28. marts 2012

Blirnokaldrigfru

Vi har kaniner, og selvom vi ikke kæler meget med dem (vi har ingen børn endnu), så har jeg aldrig oplevet de ville bide! Vi har en helt almindelig kanin, sådan en der ligner dem man kender? Og det er en hun - den har hvert fald lige fået 6 unger, efter at have boet med en han Men vores hun er såmænd meget fredelig, og vil gerne kæles  Nu er jeg ikke kaninekspert, men tror ikke man behøver en speciel race for at de er kælne, blot lidt omsorg og tålmodighed - ligesom ved andre kæledyr

Vi har btw unger - hvis i skulle være interesserede (hannen var en teddy kanin, så vores unger har lidt noget pjusket hår )

Anmeld

28. marts 2012

Nettemor

Frk P. skriver:

Vi har kaniner, og selvom vi ikke kæler meget med dem (vi har ingen børn endnu), så har jeg aldrig oplevet de ville bide! Vi har en helt almindelig kanin, sådan en der ligner dem man kender? Og det er en hun - den har hvert fald lige fået 6 unger, efter at have boet med en han Men vores hun er såmænd meget fredelig, og vil gerne kæles  Nu er jeg ikke kaninekspert, men tror ikke man behøver en speciel race for at de er kælne, blot lidt omsorg og tålmodighed - ligesom ved andre kæledyr

Vi har btw unger - hvis i skulle være interesserede (hannen var en teddy kanin, så vores unger har lidt noget pjusket hår )

Nej tænkte heller ikke at det havde noget med racen at gøre men har faktisk ikke så meget forstand på det  Så satsede jo på at der var nogle herinde der havde

Bor du langt fra Viborg?

Anmeld

28. marts 2012

Blirnokaldrigfru

Jeg bor på Mors Og i må få kaninen, for at tage den Vi har nemlig 7 kaniner med moren, det lige rigeligt Men jeg har nogle bedsteforældre der sommetider er i viborg faktisk? De kunne nok godt lokkes til at tage en med ned til jer, næste gang de skal afsted? Så kunne jeg sende billeder af kaninerne - skriv evt. en pb hvis det er du gerne vil det 

Anmeld

28. marts 2012

Kvist

nettemor skriver:

Jeg bor ved Viborg

Det er vigtig for os at det er en kanin der er kælen. Største betænkning ved det her er at det er en der kan finde på at bide. Har en dreng på 2 år som gerne skulle kunne snakke med den også (Selvfølgelig mens vi er der)

Min veninde med kaninunger bor i Kjellerup..

Tror heller ikke det kommer så meget an på racen om den er meget kælen eller ej, det kommer an på hvordan den bliver passet.. Og kaniner bider kun hvis de bliver presset op i en krog, så så længe man behandler dem ordentligt så skulle der ikke ske noget..

Med hensyn til pasning, jo større kanin jo større bur.. Den han hermelin jeg har tilbage han løber gerne frit rundt i huset, da han stort set er renlig og han elsker en god hyggeaften på langs i sofaen.. Hermelinen skal ikke have et helt så stor bur som feks dværgvædderen..

Anmeld

28. marts 2012

kimfrit

nettemor skriver:

Kan være det er sådan en vi skal have

Er der noget bestemt vi skal tænke på med pasning?

Altså jeg har en datter på snart 2, og hun er altså ikke så god til at ae forsigtigt, så vores kanin er lidt bange for hende

Men de er super nemme at passe, hans bur bliver skiftes hver fredag, og så må han jo kun få 35 g tørfoder om dagen og en lillefinger lang gulerod.

Når han er ude og løbe er han meget kælen og kommer hele tiden over og hoppe rundt om os, han kan også spille/trille med bold, som er til stor underholdning for min datter

Ved ikke om det hjalp lidt med et indblik ?

Vi er i hvert fald rigtig glade for at vi valgte en hermelin, især fordi han ikke bliver så stor..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.