Hej med jer
Jeg har nu i snart 12 mdr kæmpet med at få min pige til at tage på. Først ved amning, så flaske, så grød og nu alm mad, men hun spiser ufatteligt lidt og jeg synes det er så frustrerende at jeg ikke ved hvorfor hun bare ikke har appetit!!??
Hun har i perioder spist godt og taget fint på, typisk 2 uger i træk for så pludselig at stå stille på vægten i laaaang tid. Hun hygger sig fint ved måltiderne og vi accepterer hendes lille indtag, men det gør min sp og hospitalet vi er knyttet til, ved gud ikke. Hun er faldet 2,5 kurve siden fødslen, vejede 3280, 52 cm og vejer nu, 12 mdr gl, 8 kg og 76 cm. Vi beriger al hendes mad, men hun får også en smule frugt og grønt, typisk efter hun har indtaget det kalorieholdige.
Da hun var 2-3 mdr gik hun i ammestrejke og ville kun die i søvne, hun skreg konstant, men ville hverken spise eller sove. Vi blev indlagt da det havde stået på i 5 uger, da jeg ikke kunne holde til det, men de vidste ikke hvad de skulle stille op på hospitalet, andet end at ligge sonde. Jeg valgte at gå på flaske og det kom til at fungere nogle uger senere, men efter 2 uger på flaske, begyndte hun at sjatspise på den. typisk 50-70 ml hver 3. time. Tog 20-30 ml hvis vi bød oftere. Desuden ville hun ikke tage flasken på vores arm, kun i barnevognen eller i hendes seng.
Det fik vores sp til at tro det var noget psykisk og vi startede i spædbarnspsykiatrien da hun var 5 mdr-10 mdr. Ambulant, hver dag fra 9-13, puha, kan ikke anbefales. De kunne ikke hjælpe os og hun tog slet ikke på fra hun var 7-10 mdr. Da hun var 7 mdr nægtede hun mme konsekvent og ville kun drikke vand. Vi forsøgte til hun var 10 mdr at give hende mme, men der var ikke noget at gøre. Hun spiste bare for lidt grød og mos til at tage på, trods meget beriget mad og flere små måltider. Nu er hun så småt begyndt at drikke alm mælk, men spiser stadig meget småt i løbet af dagen. Sover fint, både dag og nat, er aktiv og fint med motorisk, men jeg har en snert af bekymring for om der er noget somatisk der er blevet overset.
Da hun blev født havde hun symptomer på hjertefejl, men viste sig hun havde fået en forgiftning af grønt forstervand. Hun fik sonde den første uge vi var indlagt indtil jeg havde mælk nok og hun kune die. Men hun slugte rigtig meget luft når jeg ammede hende og havde svært ved at bøvse. De første 2 mdr faldt hun 2 kurver, men meldte sig fast hver 3. time og var glad, sov godt osv, så min sp var ikke bekymret. Men fra den ene dag til den anden afviste hun mit bryst eller skreg utrøsteligt hvis jeg prøvede at ligge hende til. Hun var ekstrem opmærksom af sin alder, hvilket hun stadig er og har svært ved at koncentrere sig om én ting ad gangen. Er som om hun ikke kan mærke sig selv. Vi har givet hende en masse sansemotorisk behandling hvilket helt sikkert har hjulpet, men hendes interesse for mad er stadig kortvarig og skal hun spise selv er det minimalt hvad hun indtager. Hun har masser af tænder, også kindtænder, men er ikke så god til at tygge. Er som om hendes mundmotorik ikke er helt optimal. Det skal stadig være blødt i konsistens. Hun er født til tiden, og ved at for tidligt fødte børn kan have samme problematik.
Er der nogen som helst der har prøvet noget lignende??? Og har gode råd eller erfaring med at barnet pludselig spiste nogenlunde normalt? Hvis ikke vi beriger hendes mad med olie, fløde, smør mm, så ville hun tabe sig og vi får hende stadig vejet 1 gang om måneden. Hun skal starte dp her 1. april og håber sådan det vil hjælpe på hendes indtag!!