Jeg tror ikke du skal kunne alle årstal osv på fingerene.
Jeg var oppe i 2008 og var nok også prøvekanin, da det var første år eksamen blev afholdt.
Vi skrev en opgave på en uge ud fra en trukken synopse. Jeg skrev om islam og menneskerettigheder.
Til selve eksamen snakkede vi om alle mulige andre emner end opgaven. fx om frikirker i USA (jeg havde lige været i USA et halvt år inden sem-start, og det vidste min lærer) Men vi tog udgangspunkt i min disposition.
Men det er ikke helt rigtigt, at du kun har 3 min til at fremlægge. Du skal medbringe en disposition, med nogle emner, du gerne vil snakke om, og som har en eller anden relation til din opgave (relation vil fx også sige, at du i opgaven ikke snakker om et bestemt emne, så derfor vil du belyse opgaven ud fra dette emne nu)
Så begynder du bare at snakke (de 3 minutter), og så afbryder de sig og stiller spørgsmål. Måske bliver diskussionen interessant, så i fortsætter den retning, ellers vender i tilbage til din disposition igen.
Så du har selv indflydelse på hvilke emner, du gerne vil tale om. Så hvis din sem-lærer gerne vil tale om Luther, så sæt endelig ham på din disposition, og ellers lav en bred disposition, så du er forberedt og ikke ligner et stort spørgsmålstegn, når de spørger om andre emner end din opgave

Det blev vist lidt langt...
Anmeld