Christopher&Andreas skriver:
Hej hej...
sagen er den at vi har fået en lille misser, hun er fra sept. 2011 stor af str. Jeg synes ikke hun virker som om hun er i løbetid men han kattene sidder udenfor og GRÆDER som små babyer og render efter hende 
ville de gøre det hvis IKKE hun var i løbetid???
Har snakket med dyrlægen om p-piller men hun synes det er en dum ide pga. bivirkninger der er hun synes vi skullle få hende steriliseret men det vil jeg ikke endnu jeg synes altså hun skal have lov til killinger en gang.
MEENNN det er for tidligt endnu for hende da hun ikke er ældre
håber i kan svare på spørgsmål.
knus gitte og MILLE-mis
Kønsmodenhed
Den alder katte bliver kønsmodne i, varierer meget. Kattens race, årstiden den er født i, og miljøet, den lever i er nogle af de faktorer, der har indflydelse på, hvornår katten bliver kønsmoden.
Hankatte udvikles langsommere end hunkatte og vil normalt blive kønsmodne i 8-12 måneders alderen. Det er i denne alder, spermieproduktionen begynder, mere eller mindre vellykkede parringsforsøg kan dog ses tidligere.
Hunkattes første løbetid forekommer oftest omkring 7-8 måneders alder, dette gælder for huskatte. Hos racekatte er spredningen noget større, orientalske og lette racer kan komme i løbetid allerede når de er 4 måneder og tunge racer og langhårskatte kan vente med første løbetid helt til to års alderen. Kønsmodne er katte først når de fysisk er i stand til at gennemføre en normal drægtighed og det er ofte mere afhængig af legemsvægten (den aktuelle vægt i forhold til voksenvægt i samme race) end af alderen.
Hvis en hunkat ikke bliver parret i sin løbetid, vil der normalt ses gentagne og længerevarende løbetider med kortere og kortere intervaller, selvfølgelig afhængig af kattens race, årstiden og miljøet.
Ønsker man ikke at katten får killinger, er det bedst for katten at blive steriliseret. P-piller kan anvendes til udsættelse af en løbetid men pillerne har bivirkninger, som kan vise sig at være meget alvorlige. Tidspunktet for sterilisation er uafhængig af kønsmodenhed katten skal bare veje nok til at kunne klare en bedøvelse uden større risiko. En hunkat behøver ikke gennemleve hverken sin første løbetid eller en drægtighed for at blive en god kat efter sterilisation.