Touché skriver:
Jeg er lige startet som fast lærervikar på netop en 4. kl. Og det er en klasse med utrolig mange konflikter, støj og uro. Oftest går det første kvarter på at rede trådene ud efter konflikter i frikvarteret, og når jeg har haft timer med dem, føler jeg egentlig bare bagefter, at jeg ikke har lavet andet end at stå og råbe - ikke for at skælde ud, men ellers er det umuligt at skære igennem. Der er heldigvis en stærk og loyal forældregruppe i klassen, som bakker os lærere op i forsøget på at få den til at fungere.
I den klasse er der 4-5 stykker, som altid ender med ondt i maven eller hovedet, og jeg tror simpelthen, at de ikke kan tåle al den uro. Jeg får det skidt efter 2 timer - de skal være der 4-5 timer hver dag!
Jeg tror på, at en urolig klasse kan skabe desideret stress-symptomer hos vores børn, og derfor er det så utroligt vigtigt, at forældrene på den ene side bliver ved med at kræve en indsats fra lærerne og resten af personalet, og på den anden side bakker op om lærerne, så eleverne ved, at lærere og forældre altså står sammen, og de ikke får lov at styre showet. Altså kræv en indsats for jeres børn, og vis så tydeligt og klart, at I står bag lærerne, når de så gør den indsats.
Jeg vil også sige, at alt hvad du nævner om jeres private udfordringer, sagtens kan spille ind.
På "min" skole er der noget, der hedder familieklasser. Det er et tilbud, hvor børn og forældre - den ene af dem - deltager i et forløb på 12 uger (tror jeg nok), hvor man så kan arbejde hen imod nogle fastsatte mål, f.eks. at blive bedre til at høre efter, fungere socialt, turde byde ind i timerne osv. Forældre og børn er i skole sammen 1-2 formiddage om ugen, så det kræver en indsats fra forældrene. Der er specialuddannede lærere og en skolepsykolog tilknyttet, og det er ganske gratis. Projektet er så stor en succes, at det nu også impplementeres på børnehave-niveau. Måske din kommune har tilsvarende projekt?
Jeg ønsker dig held og lykke med din søn. Jeg håber, at han får det bedre meget snart.
Tak for dit indlæg. Har ikke indtryk af at der er en masse støj og uro i timerne. Men der er mange konflikter der skal løses. Og det gider lærerne så ikke. Fair nok.
Men jeg har det bare sådan, at det vi voksne ser som lille ting kan altså være en stor ting når man kun er 10.
Der er ikke familie klasser på vores skole, som jeg skrev til en anden så har vores skole generelt et dårligt ry. Kender flere forældre hvor børnene mistrives. Og det er åbenbart ikke nået man tar så tung.
En børnehavelærer har formodet at splitte samtlige klasser / børn af uden der bliver grebet ind.
Er helt enig med dig om at vores situation herhjemme kan spille ind. Men han siger nej , men det ligger i baghovedet alligevel.