Hvordan overlever I når jeres barn får tænder??!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.814 visninger
12 svar
0 synes godt om
20. marts 2012

Anonym trådstarter

Nogen ved måske hvem jeg er, men håber I vil respektere min anonymitet.

Jeg elsker min datter overalt på jorden, men lige i øjeblikket der driver hun mig til vanvid! Hun har fået sin første tand, vi mærkede den første gang i lørdags hvor hun var rigtig sur og ked af det hele natten og hele dagen. Hvilket er forståeligt nok, det jo ikke rart. Men så vidt jeg kan se så ER den brudt igennem nu. Men hun er bare stadig konstant sur og "græder" - altså kun lyden, ingen tårer eller noget, rent brok. Jeg bliver BIMS! Hun græder normalt aldrig, hun plejer at være sådan et glad barn - den pige er der bare næsten ikke lige i øjeblikket!

Hun spiser heller ikke rigtig. Hun får havregrød til morgenmad og spiser kun halvdelen af hvad hun plejer. Til frokost plejer hun at få agurk og rugbrødshapsere - hun spiser højest 2 hapsere nu. Og så bliver hun stiktosset hvis jeg tilbyder hende flere.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, hun skal jo spise - skal jeg bare give hende flaske? Hun er 8 mdr og får ikke ret mange flasker længere.

Læser om flere der siger at det kan tage flere uger - hvordan kommer I igennem det, uden at kyle ungen ud af vinduet? Min kæreste arbejder meget og jeg er på barsel, så jeg er meget alene med hende - og det er fandme hårdt lige pt.! Samtidig synes jeg jo også det er synd for hende, hvis det gør ondt.

Åhh, håber på nogle gode råd eller noget opmuntring - fra en frustreret mor.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. marts 2012

Den lykkelige

Årh hvor jeg kender det!!! Min datter er 13 mdr men altså hun har 7 tænder nu.. og har ikke fået nogle nye siden hun var 9 mdr.. Så jeg frygter bare når de næste kommer!!
Men det der virkede lidt for mig var at tænke på at det jo er hendes måde at sige hun har ondt.. hvis vi selv havde ondt i tænderne ville vi jo også have mega ondt men kunne gøre noget ved det.. tage smertestillende, gå til tandlæge eller lignende.. hun skal bare igennem det! Så jeg prøvede virkelig bare at tænke på at det jo er det eneste hun kan.. hun kan ingen gang snakke.. så hvad skal hun ellers når hun har ondt..
Og min datter var også MEGET sur/pylret efter den er brudt igennem.. jeg tror måske det er fordi det er ømt + at tanden måske vokser lidt..
Jeg kan ikke komme med guldkorn om hvad du skal.. men overleve det gør man jo  Men mht maden tror jeg altså ikke du skal tænke så meget over det.. min spiste heller ikke så meget.. men kom igen da hun jo fik appetit efter tandpinen..
Men prøv og glæd dig over at du ellers har en glad pige og at det er derfor det også er ekstra svært i forhold til hvad du plejer..
Min datter er indtil for en måneds tid siden ALTID brokket.. ja altså uden tåre.. men bare "eeeehhhh eeeeehhh" HEEEEELLLLEEE TIDEN!!! og er generelt ikke en glad pige.. men er kommet efter hun kan mere selv..
Så prøv at sig til sig selv at det blot er en periode og at din ellers glade og søde datter kommer tilbage..
Derudover kan jeg anbefale "Dolodent".. fik det selv anbefalet herinde fra.. Og der virker til lige at tage toppen.. Det er på recept, så du må ringe til lægen..
Held og lykke!!

Anmeld

20. marts 2012

missie20

Anonym skriver:

Jeg elsker min datter overalt på jorden, men lige i øjeblikket der driver hun mig til vanvid! Hun har fået sin første tand, vi mærkede den første gang i lørdags hvor hun var rigtig sur og ked af det hele natten og hele dagen. Hvilket er forståeligt nok, det jo ikke rart. Men så vidt jeg kan se så ER den brudt igennem nu. Men hun er bare stadig konstant sur og "græder" - altså kun lyden, ingen tårer eller noget, rent brok. Jeg bliver BIMS! Hun græder normalt aldrig, hun plejer at være sådan et glad barn - den pige er der bare næsten ikke lige i øjeblikket!

Hun spiser heller ikke rigtig. Hun får havregrød til morgenmad og spiser kun halvdelen af hvad hun plejer. Til frokost plejer hun at få agurk og rugbrødshapsere - hun spiser højest 2 hapsere nu. Og så bliver hun stiktosset hvis jeg tilbyder hende flere.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, hun skal jo spise - skal jeg bare give hende flaske? Hun er 8 mdr og får ikke ret mange flasker længere.

Læser om flere der siger at det kan tage flere uger - hvordan kommer I igennem det, uden at kyle ungen ud af vinduet? Min kæreste arbejder meget og jeg er på barsel, så jeg er meget alene med hende - og det er fandme hårdt lige pt.! Samtidig synes jeg jo også det er synd for hende, hvis det gør ondt.

Kender det alt for godt. Min søn var omkring 1 år da han fik tænder så mme var ligesom lidt udelukket. Men jeg gav min søn grød i lange baner, for tror virkelig at rugbrød, og lidt hårde madvarer kan irritere noget så grusomt på tanden eller gummerne. Så prøv med grød fx risengrød, havregrød eller øllebrød. Eller mos frugten det som kan moses, og ikke citrus frugter, tror det svier.
Men ellers kan Aftermed virke godt. Eller hvis den er helt galt om natten, og hun ikke kan sove så prøv med børnepadodil, som er flyende.
Håber mine råd vil hjælpe lidt.

Anmeld

20. marts 2012

Anonym trådstarter

missie20 skriver:

Kender det alt for godt. Min søn var omkring 1 år da han fik tænder så mme var ligesom lidt udelukket. Men jeg gav min søn grød i lange baner, for tror virkelig at rugbrød, og lidt hårde madvarer kan irritere noget så grusomt på tanden eller gummerne. Så prøv med grød fx risengrød, havregrød eller øllebrød. Eller mos frugten det som kan moses, og ikke citrus frugter, tror det svier.
Men ellers kan Aftermed virke godt. Eller hvis den er helt galt om natten, og hun ikke kan sove så prøv med børnepadodil, som er flyende.
Håber mine råd vil hjælpe lidt.

God idé med grøden - det er jo trods alt bedre end mme

Har prøvet med aftamed, men det virker kun meget kort. Og hun er for lille til børnepanodil (hun vejer kun 8,5 kg) men må lige høre min læge ad. Tak for svar

Anmeld

20. marts 2012

Valle81

Kort fortalt,

Mine får tynd mave, sultestrejker nærmest, saavler helt ekstremt, er monmster pylrede og deres søvn bliver noget hø.

Nogle tæner er hurtigere overstået end andre....

Det er så surt

Anmeld

20. marts 2012

Nettemor

Jeg kontaktede lægen som uden tøven gav mig en recept på dolodent. Det smører man på gummerne. DET HJÆLPER! jeg har selv brugt det når man visdomstand driller.

Anmeld

20. marts 2012

Tona

Anonym skriver:

Vi har kæmpet meget med Amandas tænder også, da hun bliver rigtig dårlig og forpint og får feber og dårlig mave også hver gang.

Men altså for mig har det hjulpet for det første at give hende Panodil (snak med lægen om du må også selv om dit barn ikke vejer 10 kg endnu, ofte må man gerne). Ellers hjælper det at aflede hende. Gå en tur med hende i klapvognen og se på noget spændende eller sådan. Der er ikke så meget andet at gøre end at komme igennem det og sætte sig i hovedet at i den her periode vil man være der 100 % for barnet og være ligeglad med hvordan huset ser ud. Det hjælper nemlig tit at have dem i hænder syntes jeg, hvor det er det med at sidde selv der kan være et problem for dem.

Siden jul har Amanda fået 7 tænder, flere af dem kindtænder, så jeg føler med dig.

Anmeld

20. marts 2012

quindelist

Anonym skriver:

Øv hvor lyder det bare barskt for jer begge to. Og endnu mere hårdt når din kæreste arbejder så meget, har du ikke nogle veninder eller noget familie der kan komme og give dig et afbræk nogle dage?

Herhjemme slipper vi noget billigere om de tænder -indtil videre ihvertfald, så jeg har ikke så mange gode råd på den front, andet end at min pige gnasker agurk stænger i en uendelighed når der er tænder på vej.

Mht maden, -hvad med bare at give hende hvad hun har lyst til? -hvis hun iøvrigt er normalvægtig og sund og rask, så kan hun sagtens leve af youghurt i en uge, eller hvad hun nu har lyst til. Hvis hun slet ingenting vil have så giv hende det ekstra flaske der skal til for at hun ihvertfald er mæt og på den måde tilfreds.

Vi kender det jo fra os selv, hvis vi er utilpasse så kan appetitten godt svigte og man har måske ikke lyst til det store. Men at være utilpas og sulten samtidigt er da næsten ubærligt.

Jeg tror i øvrigt jeg har gennemskuet hvem du er -fang mig evt på facebook hvis du har brug for at snakke. (hvis altså jeg har gættet rigtigt).

Anmeld

20. marts 2012

Clisolka

Anonym skriver:

Øv! Vi er også inde i en tandperiode lige pt. herhjemme... 

De første 8 tænder lagde vi slet ikke mærke til, Isabella reagerede slet ikke - indtil hun nåede til kindtænderne som kom i dec. 

Hun nægter at spise noget som helst - medmindre hun må få kiks at gnave i. Vi har snart prøvet at få alt i hende. Fredag aften toppede hendes feber med lidt over 40 og SÅ er der dårlig mave så det basker, røde kinder - og så er hun ekstrem pylret! Det er typiske tegn hos Isabella 

Vi bruger Aftamed til at smøre på bisserne, og de dage det er værst får hun noget panodil til at sove på 

Hun er nu snart 17 mrd. og har snart hele undermunden og en stor del i overmunden 

Anmeld

20. marts 2012

Anonym trådstarter

Amandas-mor skriver:

DDe

Vi har kæmpet meget med Amandas tænder også, da hun bliver rigtig dårlig og forpint og får feber og dårlig mave også hver gang.

Men altså for mig har det hjulpet for det første at give hende Panodil (snak med lægen om du må også selv om dit barn ikke vejer 10 kg endnu, ofte må man gerne). Ellers hjælper det at aflede hende. Gå en tur med hende i klapvognen og se på noget spændende eller sådan. Der er ikke så meget andet at gøre end at komme igennem det og sætte sig i hovedet at i den her periode vil man være der 100 % for barnet og være ligeglad med hvordan huset ser ud. Det hjælper nemlig tit at have dem i hænder syntes jeg, hvor det er det med at sidde selv der kan være et problem for dem.

Siden jul har Amanda fået 7 tænder, flere af dem kindtænder, så jeg føler med dig.

Det er bare rigtig svært at være 100% på når man er meget alene med hende. Men du har ret, det er det bedste man kan gøre. Hun vil også helst sidde hos mig hele tiden.

Går også nogle ture med hende engang imellem, for at aflede hende. Men må snakke med min læge, det jo synd at hun har ondt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.