Menstruationskop -mooncup?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. marts 2012

bette

det er en fantastisk opfindelse. 

førhen fik jeg ofte svamp pga fugtigheden ved at have bind på og kunne ikke bruge tampax osv osv.. jeg blødte også ofte igennem og synes det lugtede klamt.. 

men efter jeg begyndte at bruge den cup som i mit tilfælde hedder divacup.. men det er jo det samme.. så har der ikke været de problemer. 

bløder ikke igennem, den genere ikke.. og heller ikke når menses er ved at være slut eller i starten. og jeg sover også med den om natten. intet problem der. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. marts 2012

bette

skal lige siges at jeg har født to børn hvor jeg med den første gik total i stykker for neden, men har ikke haft problemer med cup :)

Anmeld

19. marts 2012

Moms

bette skriver:

det er en fantastisk opfindelse. 

førhen fik jeg ofte svamp pga fugtigheden ved at have bind på og kunne ikke bruge tampax osv osv.. jeg blødte også ofte igennem og synes det lugtede klamt.. 

men efter jeg begyndte at bruge den cup som i mit tilfælde hedder divacup.. men det er jo det samme.. så har der ikke været de problemer. 

bløder ikke igennem, den genere ikke.. og heller ikke når menses er ved at være slut eller i starten. og jeg sover også med den om natten. intet problem der. 

Det lyder jo næsten for godt til at være sandt

Har du prøvet flere mærker?

300 kr er jo lidt meget hvis den nu ikke passer til én...

Moms

Anmeld

19. marts 2012

Moms

incognito skriver:

Hej!

Jeg har en ladycup, og jeg er utrolig glad for den. Når jeg bruger den, skifter jeg som regel tre gange om dagen - morgen, middag og inden jeg går i seng. Det flyder ikke over for mig. Man mærker ikke at man har den i, og generelt synes jeg bare den er meget nemmere. Der er ingen lugt gener, da det jo er "frisk" blod i koppen og ikke indtørret blod i fx bind og tamponer. Og det skønne er jo, at den genbruges. Så ikke flere penge på bind og tamponer efter køb af denne!

Jeg vil helt klart anbefale den, for jeg synes virkelig den er skøn.

Har du et favoritmærke?

Har du prøvet flere forskellige?

Jeg læste noget med lille kop hvis du er under 25 og stor hvis du er over/har født.

Det er da for fedt, hvis de kan rummet blodet ved voldsom menstruation efter fødsel, da mange åbenbart døjer med det og bløder igennem.

SPREAD THE WORD

Moms

Anmeld

19. marts 2012

bette

Moms skriver:

Det lyder jo næsten for godt til at være sandt

Har du prøvet flere mærker?

300 kr er jo lidt meget hvis den nu ikke passer til én...

Moms

nej har kun prøvet divacup men min veninde har ladycup og den er mere blød i martrialet end divaen er.. så jeg har valgt at bestille en lady også.. 

så har jeg begge :)

der er 2 slags. en for dem der har født og en for dem som ikke har født :) så der skulle vist gerne være en størrelse der passer  

Anmeld

19. marts 2012

mariamiss6

Hejsa.

Jeg har også haft sådan en, min hed en mooncup (den er forsvundet, og jeg har ligesom bare ikke fået bestilt en ny endnu)

De ER fantastiske... De er nemme at bruge, MEGET mere behagelige end både bind og tamponer...

Jeg oplever OFTE at tamponer simpelthen "falder ud" af mig, fordi min krop enten maser dem ud, eller de simpelthen bliver hurtigt fyldte....

Selvølgelig kan en mooncup, ladycup, divacup og hvad de ellers hedder, bliver overfyldt, og så løber bægeret over så at sige. Men altså ikke mere end hvis en tampon, eller et bind bliver overfyldt...

Generelt skal man tømme den i samme rytme som du ville skifte bind eller tampon, og i nogle tilfælde sjældnere, fordi den kan indeholde en større mængde end bind og tamponer....

Man kan IKKE få en forgiftning, som man risikerer ved brug af tamponer, fordi den ikke kontaminerer miljøet. 
Man kan IKKE få svamp, som ved brug af tampon og bind, igen fordi den ikke kontaminerer miljøet down under

Det er IKKE en tragt, men kop, af silikone. Den er lige så blød i silikonen, som dit barns sut....

Når jeg pointerer at det IKKE er en tragt, er det fordi jeg ser folk tror det skal løbe igennem den "pind" der er på den. Det skal det ikke. Der er IKKE hul igennem "pinden". "pinden" fungerer udelukkende som et "håndtag" for at gøre det lettere for brugeren at tage cuppen ud.

Det er let på den måde, at man ikke er afhængig af at der er en skraldespand på toilettet... Hvor mange har ikke prøvet at være på besøg et sted, hvor de ikke har toiletspand, og skulle pakke sit bind eller tampon ind i voldsomme mængder toiletpapir, før man turde være bekendt at smide det i køkkenskraldespanden?

Man skal bare tage den ud, hælde indholdet ned i toilettet, skylle den under den kolde hane, og sætte den op igen - færdig arbejde...

Når du er HELT færdig med at bløde, koger du den bare, som du gør med dit barns sutter, og lægger den bagefter ned i dens lille pose, og lægger den i skuffen til næste gang. Når du så skal bruge den igen, kan du lige koge/skolde den en gang, og så sætter du den bare op, og tømmer efter behov....

Det eneste den faktisk kræver er at du lærer at stikke fingrene op, hvor du før er vant til at hive i en snor, ved tamponer altså... 

Når man er rigtig sej til at bruge den, kan man klippe "pinden" (som jeg lige kommer i tanke om hedder 'stilken') af, og hel tundvære den (hvis man føler den er i vejen....

Du kan bruge den selvom du er allergisk over for latex, for den er lavet af 100% silikone. 

Det ER nemt, og man kan ALTID få den ud... Selv hvis man synes det er svært, kan man få den ud... 

I starten kan det være lidts vært at finde ud af hvordan man skal tage den ud, derfor er det en god idé at øve sig FØR man bruger den under en menstruation... 

Anmeld

19. marts 2012

FogL

Jeg har også en ladycup - eller, jeg havde en, inden jeg fødte. Den er nok for lille nu.

Ja, man bløder meget efter sådan en fødsel - og den ville flyde over! Desuden ville jeg ikke proppe den derop, for det første fordi det ikke er hygiejnisk nok, og for det andet fordi det er ret så ømt i det område (og stadig udvidet). Men ja, det er vel en smagssag. 

Var i hvert fald glad for den inden jeg blev gravid  

Anmeld

19. marts 2012

Tona

Moms skriver:

Tak for svar...

Ok:

1. har man den så i hele natten? Det kan du vælge at gøre uden problemer ja. For mit vedkommende så havde jeg den i de første par nætter hvor det bløder mest og derefter havde jeg den ikke i om natten, for der bløder jeg næsten ikke/slet ikke om natten. Men du kan self. også vælge at have et bind på om natten.

2. hvad siger jeres mænd til I står og koger dimsen i køkkenet?  Jeg tror ikke at det ville vælte læsset for ham, for han er i forvejen vandt til så meget andet fra min side...alt i alt så plejer han ligesom bare at være ok med det og ellers ville han nok heller ikke have valgt mig. Men altså den er jo ren når du koger den. Du har jo vasket den i håndvasken med sæbe inden du koger den. Så det eneste manden ser er jo bare en plastic-dims der er helt ren og lige ligger og koger i en gryde. Men hvis det er for meget for jer, så kan du vist nok også købe noget steriliseringsvæske som du bare hælder over i stedet. Så behøver han slet ikke se det.

3. hvad med til sidst i mens-perioden, hvor man ikke bløder så meget...bliver slimhinden ikke irriteret? Nej, det har jeg aldrig oplevet, og jeg bløder ellers meget lidt til sidst. Men der behøver du jo så heller ikke tømme den ret tit. Måske kun 1-2 gange dgl.

...hvordan kan man være 37 og aldrig hørt om en menstruationskop før.....hvor længe har de eksisteret?

Moms

Anmeld

19. marts 2012

Moms

ciepige skriver:

Jeg har også en ladycup - eller, jeg havde en, inden jeg fødte. Den er nok for lille nu.

Ja, man bløder meget efter sådan en fødsel - og den ville flyde over! Desuden ville jeg ikke proppe den derop, for det første fordi det ikke er hygiejnisk nok, og for det andet fordi det er ret så ømt i det område (og stadig udvidet). Men ja, det er vel en smagssag. 

Var i hvert fald glad for den inden jeg blev gravid  

Åh nej, jeg mente ikke lige efter fødslen, men jeg har læst at når menstruationen starter igen efter man har født, så kan den være ret kraftig.

Så kraftig at mange bløder igennem selvom de bruger både tampon og bind...

Så ville det jo være ski' smart hvis koppen kan klare mosten

Moms

Anmeld

20. marts 2012

FogL

Moms skriver:

Åh nej, jeg mente ikke lige efter fødslen, men jeg har læst at når menstruationen starter igen efter man har født, så kan den være ret kraftig.

Så kraftig at mange bløder igennem selvom de bruger både tampon og bind...

Så ville det jo være ski' smart hvis koppen kan klare mosten

Moms

Så ville jeg nok bare fortsætte med de samme bind som lige efter fødsel som kan klare meget blod..  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.