Mænd laver for lidt derhjemme

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.465 visninger
10 svar
0 synes godt om
2. april 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra Jyllandsposten

Mænd laver mindre end kvinder i hjemmet. Og faktisk synes hver sjette danske kvinde, at manden laver for lidt inden for hjemmets fire vægge

Mænd laver for lidt derhjemmeOg hver fjerde danske mand indrømmer da også, at han ikke er god nok til at tage sin del af rengøringen, opvasken, strygetøjet og madlavningen, skriver Dansk Arbejdsgiverforenings nyhedsbrev Agenda.

Hvor danske mænd ud over jobbet bruger i gennemsnit otte timer om ugen på husarbejde og madlavning, bruger kvinderne 12 timer.

Det viser en ny europæisk undersøgelse af familiernes forhold gennemført af Det Europæiske Institut for Livs- og Arbejdsvilkår (Dublin-instituttet).

Det er dog nemmere for de danske mænd at hoppe over, hvor gærdet er lavest, når det gælder husarbejde. Danske kvinder er væsentligt mindre utilfredse end kvinderne i andre skandinaviske lande.

Læs mere her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. april 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Hvad mener I om ligestilling i hjemmet, hvad angår de huslige pligter?

Hvordan er fordelingen hjemme hos jer?

Anmeld

2. april 2009

Zeta

Karoline skriver:

Jeg kan ikke lade være med lige at komme med at lidt mere nuanceret billede herfra. Mange mænd arbejder mere end kvinder, dvs. ganske få som jeg kender har en almindelig 37 timers arbejdsuge, faktisk arbejder mange 45-55 timer i perioder og så er der selvsagt ikke meget overskud.

Er dog helt enig i at der skjult i mange forhold ligger en forvetning om at kvinden ordner en masse ting, det huslige, men det er også min undtryk at rigtig mange får det til at fungere ved at man skriver alle de ting der skal ordnes ned på et skema. Og så kan man printe det ud og sætte det på køleskabet eller opslagstavlen, og skrive initialer og tidspunkt samt varighed. På den måde synliggør man pligterne og indsatsen, og så har man noget faktuelt at diskutere udfra og ændre pligterne mere ligeligt.

Det har jeg altid gjort og det kan varmt anbefales. Det er også rigtig godt hvis man gør hver sit i samme tidsrum, hvis man kan med børn, så er det en fælles opgave man er sammen om. Og så kan det kedelig faktisk blive en god oplevelse.

Men indrømmet, der er nok en overvægt af kvinder der står for alt derhjemme, næsten, og det skaber utilfredshed og en skævt forhold.

Mange hilsener
Christian

Anmeld

2. april 2009

1977

Profilbillede for 1977
Her laver jeg langt det meste, men det skal også ses i lyset af at jeg arbejder 32 timer om ugen, hvor han arbejder 50-60 timer. Han er dog mere end villig til at klare opvasken hver dag, svinge en støvklud og finde bunden af vasketøjskurven. Han er nemlig rengøringsfreak, han er bare ikke hjemme til det Det synes jeg er helt fair. Vi har fundet en "ordning" som passer til vores hjem uden nogen er utilfredse.

Anmeld

2. april 2009

Englebisse

Karoline skriver:

Der var engang hvor jeg ville ønske, at min mand var meget mere med i de huslige pligter. Indtil en dag hvor jeg kom i snak med en anden mand som sagde om jeg ville klippe hækken, ordne septiktanken hvis der igen blev stoppet nede i den, ordne kloarker som også nogle gange kan stoppe til, kører affald/grene væk, male huset og vinduer, vaske/støvsuge bilen. Jeg kan komme med mange flere grove ting. Som jeg sagde det ville jeg jo nok ikke gøre, med mindre andet selvfølgelig ikke kunne lade sig gøre. Så jeg er glad for at min mand tager af bordet når vi har spist, laver mad engang imellem, giver vores søn bad.. Når jeg beder min mand om at støvsuge, hænge vasketøj op eller andet ja så gør han det. (han gør det ikke lige når man har sagt det, men når han synes han tid)

Ja så er det også min mand som tjener mest her i vores hjem, og så derfor er han også flere timer væk fra hjemmet. Da jeg har prioteret at have deltidsarbejde for at være mere sammen med min søn, så er jeg også tidligere hjemme. Så det er mig som står for alt det huslige og det har jeg det godt med. Stolt over at være "hausfrav" ;-)
Så synes bestemt ikke min mand laver for lidt....

Anmeld

2. april 2009

Tynen

Hører denne artikel til under nyheder??!
Jeg har da vidst det lææænge

Anmeld

2. april 2009

Mumto3

Jeg er bare så ekstremt heldig, at jeg har en mand der arbejder meget og tjener mange penge, MEN som bestemt tager sin del af det huslige. Han tømmer lige opvaskemaskinen inden han tager på arbejde om morgen, han fylder lige vaskemaskinen om aften, lægger lige tøjet i tørretumbleren, svinger lige støvsugeren når ungerne har krummet for meget.

Jeg går hjemme og passer vores 3 små børn, så sevfølgelig laver jeg også noget herhjemmer, men det ér lidt svært, når der er tre små størrelser der også skal ses efter. Så jeg er meget meget priviliggeret! Det er altså bare fantastisk!!!

Anmeld

2. april 2009

Diana...

Zeta skriver:

Jeg kan ikke lade være med lige at komme med at lidt mere nuanceret billede herfra. Mange mænd arbejder mere end kvinder, dvs. ganske få som jeg kender har en almindelig 37 timers arbejdsuge, faktisk arbejder mange 45-55 timer i perioder og så er der selvsagt ikke meget overskud.

Der os RIGTIG mange kvinder der arbejder så meget bla mig (ikke lige nu der jeg jo på barsel ) Min mor.

Jeg er så heldig at jeg har så dejlig en mand at selv om han har været på arbejde i 14 timer laver han gerne mad når han kommer hjem og rydde op efter maden. vi er super gode til at hjælpes ad.

Men min x ja hvis jeg ikk stod og lavet mad efter jeg havet været på arbejde i 16 timer ja så kunne han godt finde på at smadre hytten...

Knus til alle

Anmeld

2. april 2009

Mumto3

Hold da op Diana!! Det lyder godt nok vildt med den x. Godt du er sluppet af med ham!!! (og så håber vi ikke at han har fundet en anden, så der er en anden kvinde der skal finde sig i den behandling).

Anmeld

2. april 2009

Diana...

Mumto3 skriver:

Hold da op Diana!! Det lyder godt nok vildt med den x. Godt du er sluppet af med ham!!! (og så håber vi ikke at han har fundet en anden, så der er en anden kvinde der skal finde sig i den behandling).

Ja han var styk han har tit smadret borde osv. så det var 8 lange år. men dejligt at komme væk det var en hård periode og han lagde da heldig vis ikke en hånd på mig.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.