Jeg bliver idiot!!!!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. marts 2012

Maja88

Anonym skriver:

Problemet er bare, at hun også er mega varm.. Så hun sover faktisk kun i ble og så i svøb.. Så hvis jeg skal ud i alt det der med dyne, slee bee, sovepose på en gang og sådan, så får hun det alt for varmt :/

det er vores også... men altså sleebee er kun til barnevogn.. jeg gjorde det jeg købte en sommerdyne rimelig tidligt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. marts 2012

Skouboe

Har du overvejet en kugledyne? Når hun mosler sig fri på den måde, synes jeg ikke at løsningen er at binde hende for at få ro på hende.

Har du prøvet at lægge hende til at sove på siden og sidde ved siden af hende med hænderne på kroppen af hende og hjælpe hende til at finde ro på den måde? Det tager lidt tid, men jeg tror det er vigtigt at hun lærer at sove uden at være svøbt. Hun er ikke et spædbarn længere og det viser hun bl.a. ved at mosle sig ud af svøbet. Det er ikke så nemt svøbe en 2-årig...

Derudover har børn under 2 år et instinktivt behov for at sutte, og hvis hun ikke får sutten, risikerer du at hun kaster sig over fx tommelfingeren og den er rigtigt svær at vænne hende af med. Giv hende en rund sut, den ligger meget bedre i munden og falder ikke så let ud og så må du leve med at rende med sutten i nogle måneder indtil hun selv kan finde ud af at tage den og stoppe den i munden.

Anmeld

18. marts 2012

Mumto3

Skouboe skriver:

Har du overvejet en kugledyne? Når hun mosler sig fri på den måde, synes jeg ikke at løsningen er at binde hende for at få ro på hende.

Har du prøvet at lægge hende til at sove på siden og sidde ved siden af hende med hænderne på kroppen af hende og hjælpe hende til at finde ro på den måde? Det tager lidt tid, men jeg tror det er vigtigt at hun lærer at sove uden at være svøbt. Hun er ikke et spædbarn længere og det viser hun bl.a. ved at mosle sig ud af svøbet. Det er ikke så nemt svøbe en 2-årig...

Derudover har børn under 2 år et instinktivt behov for at sutte, og hvis hun ikke får sutten, risikerer du at hun kaster sig over fx tommelfingeren og den er rigtigt svær at vænne hende af med. Giv hende en rund sut, den ligger meget bedre i munden og falder ikke så let ud og så må du leve med at rende med sutten i nogle måneder indtil hun selv kan finde ud af at tage den og stoppe den i munden.

Anmeld

18. marts 2012

Anonym trådstarter

Skouboe skriver:

Det er en god idé, men kan se de er vanvittigt dyre. Det er rigtig mange penge at smide efter det, hvis det viser sig, at den ikke gør nogen forskel! Men jeg er også i tvivl.. Min SP siger at hun er et meget sansende barn, og derfor har svært ved at koble af, og der står den dyne ligesom forstærker sanserne.. tror du så det er skidt?

Jeg vil helst heller ikke afvænne hende sutten endnu, den gør hende meget tryg, det var bare mit SPs forslag, så tænkte jeg ville prøve.

Hun lægger sig typisk selv om på siden når hun er faldet i søvn, men det der med at sidde og holde hende, så snart jeg fjerner armen, selvom jeg har ladet hende sove noget tid inden jeg flytter mine hænder, så vågner hun.. Det er rigtig træls. Og jeg synes jo heller ikke det i længden er holdbart.

Det er i øvrigt ikke fordi hun taber sutten, så jeg tror ikke en anden sut er en anden løsning. Hun bruger i forvejen en til større børn. Det er fordi hun rent fysisk tager den ud af munden, virkelig irriterende...

Anmeld

18. marts 2012

Skouboe

Anonym skriver:

Det er en god idé, men kan se de er vanvittigt dyre. Det er rigtig mange penge at smide efter det, hvis det viser sig, at den ikke gør nogen forskel! Men jeg er også i tvivl.. Min SP siger at hun er et meget sansende barn, og derfor har svært ved at koble af, og der står den dyne ligesom forstærker sanserne.. tror du så det er skidt?

Jeg vil helst heller ikke afvænne hende sutten endnu, den gør hende meget tryg, det var bare mit SPs forslag, så tænkte jeg ville prøve.

Hun lægger sig typisk selv om på siden når hun er faldet i søvn, men det der med at sidde og holde hende, så snart jeg fjerner armen, selvom jeg har ladet hende sove noget tid inden jeg flytter mine hænder, så vågner hun.. Det er rigtig træls. Og jeg synes jo heller ikke det i længden er holdbart.

Det er i øvrigt ikke fordi hun taber sutten, så jeg tror ikke en anden sut er en anden løsning. Hun bruger i forvejen en til større børn. Det er fordi hun rent fysisk tager den ud af munden, virkelig irriterende...

Når du flytter hænderne og hun vågner siger du schyyy, schyyy og evt. lægger hænderne tilbage... når hun er ved at falde hen slipper du igen. Det her er på ingen måde noget du skal blive ved med at gøre, men hun skal lære at falde i søvn uden at blive svøbt, og det kan godt tage nogle uger.

Ved at lægge hende på siden dæmper du hendes fald-refleks (den følelse af at man lige er faldet hen og vågner ved at man falder - den er meget fremtrædende hos små børn, især hvis de ligger på ryggen) og det giver hende en roligere søvn.

Jeg tror at tiden og energien du bruger på at lære hende at sove uden svøbet nu er godt givet ud. At falde i søvn selv uden assistance (også fra et svøb) er noget der skal læres og jeg tror det er på tide nu.

En kugledyne stimulerer ganske rigtigt sanserne, men den bliver ofte brugt mod uro i kroppen, det var derfor jeg tænkte på den. Kender du evt. nogen der har en i kan låne? Vi lånte en til vores datter at hendes fysioterapeut for at prøve den.

Anmeld

18. marts 2012

Anonym trådstarter

Skouboe skriver:

Når du flytter hænderne og hun vågner siger du schyyy, schyyy og evt. lægger hænderne tilbage... når hun er ved at falde hen slipper du igen. Det her er på ingen måde noget du skal blive ved med at gøre, men hun skal lære at falde i søvn uden at blive svøbt, og det kan godt tage nogle uger.

Ved at lægge hende på siden dæmper du hendes fald-refleks (den følelse af at man lige er faldet hen og vågner ved at man falder - den er meget fremtrædende hos små børn, især hvis de ligger på ryggen) og det giver hende en roligere søvn.

Jeg tror at tiden og energien du bruger på at lære hende at sove uden svøbet nu er godt givet ud. At falde i søvn selv uden assistance (også fra et svøb) er noget der skal læres og jeg tror det er på tide nu.

En kugledyne stimulerer ganske rigtigt sanserne, men den bliver ofte brugt mod uro i kroppen, det var derfor jeg tænkte på den. Kender du evt. nogen der har en i kan låne? Vi lånte en til vores datter at hendes fysioterapeut for at prøve den.

Tak for dine gode råd, de er meget brugbare! (Til i andre i tråden: Tak for jeres råd også, det er ikke fordi jeres er dårlige, men jeg føler lige Skouboe rammer hovedet på sømmet her)

Det må jeg prøve. For jeg ved jo, at det andet ikke holder i længden. Vi havde lige en periode hvor hun bare blev svøbt og så kunne jeg gå, men nu er hun bare for urolig. Og jeg bryder mig jo heller ikke om at fæstne hende på den måde. Omvendt vil jeg dog sige, at selv de gange hun ikke lige slipper fri, så KAN hun godt hvis hun vil, for når jeg kommer ind når hun vågner, ligger hun som regel uden for svøbet med dynen sparket af..

Jeg kender ikke lige umiddelbart nogen, men jeg kan prøve at spørge rundt. Hvis det kan hjælpe hende, vil jeg selvfølgelig gerne betale for den. Synes det er meget frustrerende også at skulle holde dynen på hende. Kan selvfølgelig bare bruge en sovepose, men ville nu foretrække hun kunne bruge en dyne..

Anmeld

18. marts 2012

Frejsmor

Tak for dine gode råd, de er meget brugbare! (Til i andre i tråden: Tak for jeres råd også, det er ikke fordi jeres er dårlige, men jeg føler lige Skouboe rammer hovedet på sømmet her)

Det må jeg prøve. For jeg ved jo, at det andet ikke holder i længden. Vi havde lige en periode hvor hun bare blev svøbt og så kunne jeg gå, men nu er hun bare for urolig. Og jeg bryder mig jo heller ikke om at fæstne hende på den måde. Omvendt vil jeg dog sige, at selv de gange hun ikke lige slipper fri, så KAN hun godt hvis hun vil, for når jeg kommer ind når hun vågner, ligger hun som regel uden for svøbet med dynen sparket af..

Jeg kender ikke lige umiddelbart nogen, men jeg kan prøve at spørge rundt. Hvis det kan hjælpe hende, vil jeg selvfølgelig gerne betale for den. Synes det er meget frustrerende også at skulle holde dynen på hende. Kan selvfølgelig bare bruge en sovepose, men ville nu foretrække hun kunne bruge en dyne..

Jeg mener man kan leje de der kugledyner, hvis du ikke kan finde et sted, hvor du kan låne en.. Jeg kan ikke huske hvor, men en fra min mødregruppe fortalte, at hun havde lejet sådan en til hendes søn..

Det er ikke billigt, men det er da ikke så dyrt, som hvis man skal ud og købe en selv, og så kan du jo prøve af om det er noget der virker..

Prøv evt. at søg på google efter leje af kugledyne og se om der ikke dukker noget op..

Held og lykke med det bette pus, jeg håber du snart kan få hende til at sove uden alt det besvær..

Anmeld

18. marts 2012

Skouboe

Anonym skriver:

Prøv at se her - her kan man både leje kugledyner og der er også 14 dages returret på dem, så man kan teste den.

http://www.protac.dk/sp%C3%B8rgsm%C3%A5l-svar.aspx ?ID=9

Anmeld

18. marts 2012

Skouboe

Måske den med polystyrenkkugler - den nederste?

http://www.protac.dk/dyne_typer.aspx?ID=8

Den kan du altså også sy selv, hvis du er lidt fix på fingrene eller kender en der er. Kuglerne er de samme som man bruger til en sækkestol (kan købes mange steder) og så syr man ellers en dyne med kamre med en afmålt mænge kugler i hver (der skal man nok prøve sig lidt frem) og voila.. en dyne til sansesarte børn der har brug for ekstra afgrænsning og tryghed

Anmeld

19. marts 2012

JeNoVa

Anonym skriver:

Jeg har virkelig brug for et godt råd, da jeg er ved at blive skør i hovedet.

Min datter er 5,5 måned. Siden fødslen har hun sovet bedst i svøb, da det giver hende tryghed. Nu her da hun er blevet større, har hun SÅ meget ild i røven KONSTANT! Nogen dage er jeg faktisk bange for om der kunne være noget galt med hende, for hun kan aldrig finde ro. Arme og ben kører på hende konstant, og det er som om hun har ekstremt meget energi, og mangler et output. Jeg prøver at lægge hende på maven det meste af tiden, hvilket hun godt kan lide, så hun kan mosle og møve sig rundt på den måde for at brænde energi af, men det hjælper ikke. Både læge og sundhedsplejerske siger, at hun er ufattelig stærk, og det må jeg erklære mig enig i.

Men problemet i den forbindelse er at få hende til at sove! For 1½ måned siden kunne jeg bare svøbe hende og gå, så sov hun. Men den går ikke længere, for hun kommer fri! Og hun kan IKKE sove uden svøb, fordi der er så meget gang i den lille krop, så hun får møvet sig rundt i sengen, triller om på maven og hvad ved jeg. Og jeg HAR prøvet bare at lade hende ligge længe og se, om hun så ikke til sidst falder i søvn. Det gør hun ikke!

Hun kan kun sove med sin sut (eneste tidspunkt hun får den på), og jeg har brugt uger på at prøve at vænne hende fra det, fordi problemet er, at hun konstant tager sutten ud af munden og så bliver sur over den mangler, men det har heller ikke virket.

Det eneste der virker er svøb og sut. Men hun er så åndssvagt stærk og udbryderkonge, at hun slipper fri UANSET hvad jeg gør!!! Lad mig understrege at hun INTET har imod at blive "fikseret" på den måde. Hun nyder det, brokker sig ikke og finder ro, hvis hun vel at mærke ikke kan komme fri. Men det kan hun! Jeg har prøvet følgende:

Svøbe hende alm. i babysvøb
Svøbe hende i babysvøb med armene lidt inde under kroppen
Dobbeltsvøbe hende
Binde en stofble om armene og binde en knude (self. med tanken om at binde på, når hun sover)
Svøbe og binde derefter
Putte i sovepose uden at tage armene gennem armhullet

Og jeg kan blive ved. Det er fuldstændig ligemeget hvad jeg gør, hun slipper fri HVER gang, og jeg fatter faktisk ikke at hun kan!! Men igen, hun er sygt stærk.

Det er kommet dertil, at hun kun sover 2x30 min om dagen, fordi jeg ikke kan få hende til at sove. Jeg bliver åndssvag, fordi jeg faktisk snart bruger HELE dagen på at få hende til at sove! Hun sover igennem om natten, men først efter vi har brugt lang tid på at få hende til at sove. Og det er uanset hvor træt hun er. For det ER hun! Jeg har prøvet at putte så snart hun gnider sig i øjnene og gaber, jeg har prøvet at strække den.. Intet virker.

Jeg går meget op i det skal være genkendeligt og de samme putteritualer, men det gør ingen forskel. Hun kan bare ikke overgive sig til søvnen!

Så status pt. er, at hun kun kan sove i svøb. Hvis ikke, ruller hun rundt, leger, møver, sparker og mosler i flere timer uden at falde hen. Men hun slipper ud af svøb uanset hvordan jeg gør. Så hvad skal jeg gøre nu?? Det eneste der pt. virker er at ligge mig med hende i vores seng og holde om hende og holde hende i ro, men det er ikke en holdbar løsning.

Og det er ligemeget om jeg har hende i sengen, i barnevognen, går tur med vognen osv., det er det samme. Jeg bliver idiot!! Hvad skal jeg gøre???

Hun lyder lidt som min ene datter, da hun var på den alder. Der findes noget, der hedder Miracle Blanket, som er lavet specielt til at svøbe, og det skulle være nærmest umuligt at bryde ud af, hvis det er svøbt rigtigt.

Jeg har et godt råd: Lad være med at bruge hele dagen på at få hende til at sove. Brug hellere dagen på at køre hende træt og dræn hende for energi. Forsøg at bade hende før sengetid og så give hende en massage, da det kan virke afslappende.

Det kommer til at hjælpe, når hun lærer at kravle og kan brænde krudt af selv. Held og lykke!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.