To-sproget og instutitioner

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. marts 2012

ano14316

God aften

Vores 2 årige datter er to-sproget, vi taler et sprog her hjemme, og har en masse venner som vi ser næsten dagligt, som taler vores sprog, både voksne og børn.

I vuggestuen taler de dansk, hvilket jeg er 100% sikker på, at hun vil lære at behærske som enhver anden dansker.

Jeg er selv opvokset med 2 sprog, et sprog hjemme og et andet ude. Da jeg var 12 år flyttede vi tilbage til vores hjemland, og jeg mærkede virkelig at jeg ikke var så god til mit modersmål, selv om det var det vi snakkede derhjemme. Det sprog vi talte ude var meget mere nuanceret og jeg kendte det på langt mere områder. Så jeg har aldrig været i tvivl om, at det først og fremmest er mit barns modersmål som skal plejes, for hun kommer til at lære dansk i de institutioner hun kommer i de kommende år, hvor hun vil have venner og voksne rundt om sig hele dagen, som taler dansk.

Vi har oplevet nogle ubehagelige holdninger fra vuggestuen den seneste tid i forbindelse med vores datters sprog. Hun siger rigtig mange ord og udtryk på dansk, men langt mere på hendes modersmål. Og kalder os selvfølgelig ikke for mor og far på dansk.

Når pædagoger så kommer med små bemærkninger som "I skulle altså ta' og tale lidt mere dansk til hende..." eller "Ja men, nu er vi jo i vuggestue, så hedder du jo Moar, ik?" Vi har været helt mundlamme af disse bemærkninger..

"Pigen er lige blevet 2 år! Hun skal nok lære det" har vi sagt til dem, og vi håber så bare at de kan acceptere, at vi taler vores eget sprog. Jeg bliver rigtig ked af det, for vi vil jo gerne have at hun kan tale med sin familie, og holde forbindelsen med hendes forfædre. Vi har jo heller ikke tænkt os at blive boende her i særlig mange år endnu.. Hun kommer i hvertfald i skole i vores hjemland.

Hvad synes I, er det ok for pædagoger/lærere osv. at sige/mene sådan nogle ting? Har I selv erfaringer med det?

Puha, nu er jeg meget ærlig.

Jeg synes faktisk at det er ok at de siger at i skal snakke dansk til hende når I er i vuggestuen, og at hun skal snakke dansk til jer.

Hvilket sprog i taler derhjemme, det vedrører ikke andre, og jeg  synes, at det er fint at plejer hendes modersmål hjemme, men jeg synes lige så snart i er ude, så bør i snakke dansk.

Hun kan jo lige så godt lærer fra start af at hun skal snakke dansk når i ikke er hjemme.

Åhh jeg synes det er svært at formulere mig så det kommer rigtigt ud. Så du må virkelig ikke misforstå mig.

Men det jeg mener er at er man i selvskab hvor alle snakker dansk, så er det det sprog man taler, selvom der så er en mindre gruppe der har et andet fælles sprog, så skal de også snakke dansk.

Lige så vel som hvis man sidder i et selvskab hvor en del kun snakker engelsk, så snakker alle der kan engelsk.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. marts 2012

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Roselil skriver:

Deres holdning skyldes uvidenhed. Det er bedst for jeres barns srogudvikling at i taler modersmålet derhjemme, ihvertfald hvis i ikke selv kender det danske sprog helt til bunds. Ellers risikerer barnet at lære et "overfladisk" dansk og samtidig have meget svært ved at rette op på det, af den simple grund at alle detaljeord/småord går tabt derhjemme når forældrene ikke behersker dansk fuldt ud. Hvis forældrene taler deres eget sprog hjemme får barnet alle detaljeord/småord med og har dermed en refenceramme når det skal lære dansk.

Så bliv i bare ved. Og så forklar pædagogerne at det altså er bevist at jo bedre barnet er til modersmålet jo bedre bliver det til andetsproget.

super forklaret

Anmeld

17. marts 2012

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
ano14316 skriver:

Puha, nu er jeg meget ærlig.

Jeg synes faktisk at det er ok at de siger at i skal snakke dansk til hende når I er i vuggestuen, og at hun skal snakke dansk til jer.

Hvilket sprog i taler derhjemme, det vedrører ikke andre, og jeg  synes, at det er fint at plejer hendes modersmål hjemme, men jeg synes lige så snart i er ude, så bør i snakke dansk.

Hun kan jo lige så godt lærer fra start af at hun skal snakke dansk når i ikke er hjemme.

Åhh jeg synes det er svært at formulere mig så det kommer rigtigt ud. Så du må virkelig ikke misforstå mig.

Men det jeg mener er at er man i selvskab hvor alle snakker dansk, så er det det sprog man taler, selvom der så er en mindre gruppe der har et andet fælles sprog, så skal de også snakke dansk.

Lige så vel som hvis man sidder i et selvskab hvor en del kun snakker engelsk, så snakker alle der kan engelsk.

Det er forvirrende for småbørn. Det bedste er at de taler eget sprog med forældre/familie og dansk med andre. De lærer hurtigt i hvilke arenaer man taler dansk. Det vigtigste er at de får de bedste muligheder for at optage/lære andre sprog og de gør det ved at få stimuleret eget sprog først.

Anmeld

25. marts 2012

matryoshka

Tak for jeres svar alle sammen. Kan se at de fleste er enige i, at det er vigtigt at bevare hendes modersmål og på den måde bygge de sproglige kundskaber op i øvrige sprog. Og det er også det vi har tænkt os at gøre!

Jeg tror også at det handler om uvidenhed mht. at de synes at vi taler for lidt dansk til hende.

Tak for jeres råd og vejledning

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.