Eksperthjælp: Hvor gamle skal børn være før man sætter en talepædagog på?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.445 visninger
0 svar
0 synes godt om
16. marts 2012

Helle Hansen

"Hvor gamle skal børn være før man sætter en talepædagog på?"

Hej Helle

Skriver til dig ang mit barn på 2 år og 3 mdr, barnet kan kun 3 "rigtigte ord", men blabre ellers løs, barnet fik dræn i som 11 mdrs, og ska have nye dræn i igen, da barnet har tabt det i venstre øre og slet ikke reagere på det venstre øre, det er dog uvis hvor lange barnet har gået uden dræn i det ene øre.

Barnet kigger meget og forstår alt, mit store spørgsmål er; Hvornår ska man be om hjælp - hvor gamle "skal" børn være inden man evt. sætte talepæd. på?

/Tak

Helles svar

Hej,

Tak for dit spørgsmål. Det lyder rigtig godt, at i har fokus på hørelsen. Væske i ørerne kan medføre perioder med nedsat hørelse, og det kan have en betydning for udviklingen af sproget. Det lyder som om dit barn er på vej sprogligt med en masse pludren, og enkelte ord.

I forhold til dit spørgsmål om hvornår man kan be om hjælp, så er min personlige holdning, at hvis man er bekymret, så bør man i første omgang dele det med daginstitutionspersonalet -oplever de det samme, hvad tænker de om det? Jeg mener godt man kan inddrage en talepædagog, men en talepædagog vil formentlig ikke undervise barnet, men vejlede forældre og evt. pædagoger i hvordan man bedst muligt kan støtte barnets sproglige udvikling.

Håber du kan bruge mit svar,
De bedste hilsner
Helle

Helle svarer på spørgsmål om dit barns sproglige udvikling, om hvor man kan søge hjælp, hvis ens barn har brug for en talepædagogisk indsats, om sprogstimulering mm. Helle holder desuden foredrag om børns tidlige sproglige udvikling i mødregrupper og på barselscafeer.

Se Helles hjemmeside: www.sprogligudvikling.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.