Anden gang - lige nogle spørgsmål

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

935 visninger
9 svar
0 synes godt om
16. marts 2012

Gaia

Anden gang i fødte, starteDe jers fødsler så på samme måde? 

Gjorde veerne mer ondt?

Var fødslen kortere?

Gik det hele nemmere eller var det en hårde fødsel en den første?

Kom i hjem samme dag og hvordan havde i det med det? 

Hvordan er det at gå fra et barn til to børn?

Blev den ældste jaloux, ognogle gode råd til hvordan det tackles?

Hvis i skulle give et godt råd til den første tid derhjemme Med barn nr. 2, hvad skulle det sø være?

Håber i vil svare på mine spørgsmål. På forhånd tusinde tak

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. marts 2012

tinasmor

Gaia skriver:

Gjorde veerne mer ondt?

Var fødslen kortere?

Hvis i skulle give et godt råd til den første tid derhjemme Med barn nr. 2, hvad skulle det sø være?

Mine fødsler startede på samme måde.

Gjorde veerne mer ondt?

Begge gange gjorde veerne ondt. Men havde ve storm ved første fødsel så det virkede mere voldsomt fordi de kom rullende non-stop i 8 timer. Denne gang startede veerne med 4 min. i mellem så jeg havde nogle min. til at "komme mig" mellem hver ve.

Var fødslen kortere?

ja første fødsel ca 16 timer (fra første rigtigev ve) nr 2 ca 7 timer (fra første rigtige ve)

hvordan er det at gå fra et barn til to børn?

Synes faktisk det er gået meget nemmere end jeg havde frygtet (nr 2 er dog kun 1 år så måske det bliver hårdere jo mere hun kan) men synes faktisk ikke det var så hårdt som første gang. Men måske var det også fordi den første havde kolik og synes derfor de første 4 måneder var et helvede, så da nr 2 kom og var meget, meget nemmere var jeg helt overrasket. Ved nr to er man også meget mere afslappet. Jeg havde en rutine som virkede ved nr 2 så den kørte jeg også ved den nye og det var rigtig dejligt. Min den store var 3 år et par måneder og det har været et fantasktisk alder i mellem dem. Hun elsker at hjælpe (af egen vilje) f.eks med at løbe efter en sut hvis baby græder. Hun lægger et tæppe over hende hvis hun tror hun fryser. Leger og snakker med hende hele tiden. De forguder hinanden. Ved at have den store så synes jeg faktisk også at det sætter hele dagen i "en plan" sådan så dagen er tilrettelagt så fint så dagene bare glider. Jeg troede det ville være meget hårdere end det er. Det eneste der hiver tænder ud, er at baby sover meget dårligt og der kunne det være fedt at kunne sove videre når baby endelig falder i søvn om morgenen. Men nej, så vågner den store kl 6 og har krudt i r....

Ikke skyggen af det endnu (7-9-13) Vi havde ellers troedet det, fordi hun nok er en smule i centrum (det er de nok altid når de er enebørn) Men vi var meget opmærksomme på ikke altid at tilside sætte den stores behov. nogle gange måtte baby altså lige græde 2. min hvis jeg lige havde lovet min datter f.eks en glas mælk osv. Hun skulle ikke hele tiden høre "mor skal liiiige". Når jeg ammede havde jeg det store ved siden af og læste bøger osv. t

Hvis i skulle give et godt råd til den første tid derhjemme Med barn nr. 2, hvad skulle det sø være? Tror faktisk den store fik mere opmærksomhed end før fordi faren var så meget sammen med hende (så hun ikke følte sig udenfor) så tror ikke hun har lidt under der er kommet en ny

Gode råd? Mmh. Faren var tit ude med den store så jeg havde tid til kun at kunne fokusere på den lille (få amning osv til at køre) Ellers så prøvede vi egetlig bare at fortsætte vores liv så vidt muligt efter de første par måneder.

Held og lykke med det hele.

Anmeld

16. marts 2012

Bryndis

Gaia skriver:

Gjorde veerne mer ondt?

Var fødslen kortere?

*Ja det gjorde de. Startede med små veer so så blev stærkere.

Gjorde veerne mer ondt?

*Både og. Denne gang vidste jeg hvad jeg gik ind til.

Var fødslen kortere?

*Ja den første varede 10 timer og den anden varede 5 timer.

*Jeg syns den var hårdere fordi den kun varede 5 timer og fordi at min dreng var så stor. (4500g)

*Vi blev på sygehuset til dagen efter da jeg lige skulle have amningen til at køre. Det lykkedes nemlig ikke ved min første dreng.

*Det er hårdt i starten med at kunne give begge børn lige meget opmærksomhed. Men det bliver hurtigt en vanesag med at få gjort alt ting så det hele bare flyder. Men jeg havde meget skyldfølelse overfor den store dreng i starten fordi den lille kræver en del opmærksomhed. Men så lavede min mand og jeg en aftale om at min store dreng og jeg fik nogle dage hvor det kun var ham og mig der skulle lege sammen og så havde far den lille imens indtil han skulle spise.

*Jeg syns ikke den store har været jaloux endnu. Men har set nogle tilfælde hvor der har været noget jalousi i mellem søskende og der tror jeg bare man lige skal tage en snak med den store om det. Ellers finder man selv ud af hvordan det tackles for du kender dit barn bedst

*Bare tag den med ro og lav ikke for meget om på den stores hverdag. Send barnet i dp/bh som i plejer og giv den store lige så meget opmærksomhed som i plejer og lad den store deltage i de små ting i laver med den lille. Så føler den store sig også som en del af det at der er kommet en lillesøster/bror.

Håber det kunne bruges

Anmeld

16. marts 2012

Hvem?

Gaia skriver:

Gjorde veerne mer ondt?

Var fødslen kortere?

Gjorde veerne mer ondt?
Husker ikke sværhedsgraden fra 1. gang, men ondt gjorde det.

Var fødslen kortere?
Ja, men kun fordi han blev taget ved akut kejsersnit 1,5 mdr før

Nej, det gik ikke nemmere, begge gange er det endt i rødt AKS

Nej, endte med at udskrive os selv med sonden efter 14 dage på Neo, havde en lille en derhjemme på kun 11 mdr.

Fantastisk, hård og helt igennem pragtfuldt, man ska være lidt mere praktisk og lidt mere planlægning, men det er skønt.

Overhovedet ikke, men den ældste var også kun 11 mdr da lillebror ankom.

Husk nr. 1

Anmeld

16. marts 2012

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Ja, fødslen startede på samme måde og vandet blev begge gange taget på fødestuen

Gjorde veerne mer ondt?

Nej, jeg synes det var det samme

Var fødslen kortere?

1. gang tog det 12 timer og 2. gang tog det 22 timer

Jeg synes, at det var en hårdere fødsel 2. gang. Vores datter blev desuden taget med sugekop

Jeg var så heldig, at jeg gerne måtte blive 2. gang og havde 2 overntninger (2009)

Der skal meget mere struktur på og planlægning, men synes også, at det kunne være overvælende på 2 små børn på under 17 mdr.

Ja, vores den ældste blev jaloux. Det bedste man kan gøre er, at inddrage dem som meget som de gerne vil, bruge ekstra tid på dem mv.

At prioritere nr. 1

Anmeld

16. marts 2012

Gaia

Tusinde tusinde takfor jeres rigtig gode besvarelser. Kan helt sikkert bruge jeres råd til noget og jeres svar, har på en måde givet lidt ro. Dejligt at høre at det ikke bare er død hårdt. Men at det ret faktsik kan lade sig gøre og at man kan klare det. I er nogle stjerner. Endnu engang tak 

Anmeld

16. marts 2012

Sommersko

Ikke helt, anden gang fik jeg lavet en hindeløsning, som satte det rigtig i gang. Men ellers i store træk samme forløb

Gjorde veerne mer ondt?

Nej synes ikke de gjjorde mere ondt. Havde jo prøvet det før, så kunne bedre arbejde med veerne og derfor føltes de ikke lige så slemme.

Var fødslen kortere?

første fødsel varede 8½ time. Anden gang tog det 4½ time

Meget nemmere

Fødte natten til torsdag og tog hjem fredag. Synes det var rart lige med helt ro, inden man kom hjem til storesøster

Der er 14½ måned mellem pigerne - klart hårdere end med en. Men det bliver nemmere

Vi opleved eingen jalousi - men gjorde også meget ud af at inddrage storesøster + jeg brugte extra tid med hende, når lillesøster sov. Handle sammen, gå en tur osv.

Sørg for at den store nogenlunde bibeholder sammen dagligdag, dagpleje osv. NYD DET, for tiden anden gang går 10 gangere hurtigere end første gang, da man bare ikke har samme tid og overskud.

Anmeld

17. marts 2012

Ciss

Gjorde veerne mer ondt?

Var fødslen kortere?

Hej.

Jeg fik hele tiden at vide, at fødsel nr to går nemmere og hurtigere end nr en. Min den første tog 3 timer, så jeg var lidt nervøs. Men den anden tog også tre timer. Sansynligvis var det pga jeg var helt udslidt efter tre måneder, hvor jeg kastede op flere gange hver dag. Men det gik jo godt. Det var ikke mere ondt - men ja, det gør ondt. Det gjorde det jo også første gang. Det startede på samme måde, svage veer, som gradvis blev stærkere og kom oftere. Begge gange blev vandet taget på fødestuen.

Storesøster var meget interesseret i babyen. Og hun blev ikke træt af ham. Det overraskede mig lidt, for jeg tænkte jo at efter en dag eller to, fik hun sikkert nok. Men det gik rigtig godt. Jeg gav hende førsteprioritet til min tid, så snart jeg ikke havde babyen - også selvom jeg var træt el lign. Jeg sang meget  med og for hende mens jeg ammede. Selvfølgelig måtte jeg nogen gange sige til hende at "nu må du lige vente lidt, mens jeg tager mig af Lillebror", men nogen gange sagde jeg også "nu må du lige vente lidt mens jeg finder et glas vand til Storesøster" til Lillebror - hvis han var lidt utålmodig og gerne ville tages op f eks. Ikke hvis der faktisk var noget i vejen. Den vanskeligste tid var nok, da han lige var blevet mobil og selv kunne flytte sig rundt. Han var jo meget nysgerrig over for, hvad storesøster var i gang med, men han forstod jo ikke, at hun f eks kunne sidde med tre figuerer, en i hver hånd og en på gulvet foran sig, og lege. Når hun satte en figur fra sig, tog han den straks. Og han forstod jo ikke, at hun stadig legede med den, når hun ikke havde den i hånden, så det gav lidt gnidninger. Vi løste det ved, at hun fik lov til at sidde ved køkkenbordet med den slags og ting som puslespill og farveblyanter osv, som Lillebror ikke skulle have fat i. Og så har hun hele tiden givet ham godnatknus ligesom os andre, når han skulle i seng. Den som skulle putte ham bar ham rundt til de andre, så man kunne sige godnat, og Storesøster var en vigtig del af det ritual hver dag - og er det forsåvidt endnu, selvom han nu er 2 1/2 år. Der er knappe to år imellem dem, og det er tydeligt, at de er en vigtig person i den andens liv.

Og selvfølgelig kan det være hårdt i perioder - hvis den ene sover igennem, vågner den anden af andre grunde. Mindre søvn end med kun et barn, flere krav til forældrerne i løbet af dagen end med kun et barn. En stadig følelse af at jeg gerne skulle have haft mere tid med dem begge to hver dag. Tiden strækker sjældent til.

Men til gengæld er det jo dobbelt så morsomt! Helt ærlig! Og dobbelt så fantastisk. Og ofte er det faktisk enklere med to end med en nu, fordi de leger med hinanden osv. Jeg mærker godt, hvis den ene ikke er hjemme. Så er der en alene, som meget gerne vil have mors opmærksomhed hele tiden....

Jeg føler mig så heldig, når jeg står og ser på dem, mens de sover, før jeg selv går i seng.

Glæd dig! Det er det hele værdt....

Anmeld

17. marts 2012

Gaia

Tak for jeres besvarelser. Dejligt at læse Om jeres erfaringer. I er nogle .  Håber vores pige heller ikke bliver jaloux. Vil være skønt, hvis hun tackler det lige så flot som jeres første barn. Kram 

Anmeld

17. marts 2012

Mira0911

Nope de startede ikke på samme måde.. Første gang veer fra start og 4½ døgn frem... 

Gjorde veerne mer ondt?

Ja de gjorde mere ondt anden gang... 

Var fødslen kortere?

Jeps fødslen var meget kortere anden gang... 

anden gang gik det lige efter bogen... 

Jeps.. Jeg havde det rigtig godt med at komme hjem samme dag... 

Det er dejligt, men også hårdt, man kan godt føle den der lidt "Er jeg nu nok på"  

Blev den ældste jaloux, og nogle gode råd til hvordan det tackles?

Ja der var jalousi med, tror ikke det kan indgåes.. Vi tog hende med alt så hun ikke følte sig overset på nogen måder... 

Lad bror/søster være med til at deltage så meget så muligt, i det omfang barnet selv ønsker det... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.