Jeg er simpelthen nødt til at kommentere dette emne da jeg selv er gift med en dagplejer og har to børn på hhv. 1 1/2 og 3 1/2.
Jeg forstår udemærket at I hos jer råber op alt hvad I kan og priser mig lykkelig for at det ikke er helt så stramt her.
Min hustru må eksempelvis godt hente og bringe vores børn, sammen med dagplejebørnene, ligesom vores børn godt må deltage i DP-aktiviteter hvis de er tidligt hjemme sammen med mig.
Afhentning af vores mindste hos hans dagplejer må dog kun ske, såfremt mindst ét af de 4 faste DP-børn er blevet hentet, samt at forældrene er informeret om at det sker, hvilket er naturligt nok.
Ligeledes må ét af vores børn godt blive hjemme hos min hustru hvis han er syg og ikke smitter, såfremt hun kun har 3 dagplejebørn.
Jeg har personligt ingen problemer med at der kommer andre mennesker ind i vores hjem og afleverer/henter deres børn. Jeg synes det er enormt hyggeligt når de kommer tidligt og spiser morgenmad sammen med os og vores børn. Samtidig lærer det vores egne børn at være tolerante mennesker, samt at omgåes andre børn i eget hjem. Hos os er dagplejebørnene meget velkomne og vi tager os begge af dem, som var de vores egne, hvilket vil sige at er jeg hjemme, så hjælper jeg med DP-børnene, og er jeg hjemme med drengene hjælpes vi ad med ALLE børnene.
Der hvor jeg har lidt et problem med systemet er hvis vores børn er syge. Vi er ret gode til at dele børnenes sygedage ligeligt mellem os, men hver gang min hustru ringer ind at hun skal have barnets hhv første og anden sygedag bliver hun ALTID mødt af spørgsmålet: "Kan din mand ikke blive hjemme". Det kan netop ikke være rimeligt af de samme årsager som trådstarter rent faktisk nævner. Hvis vores børn er syge, så er det jo sådan set temmeligt dumt at DP-børnene kommer og bliver udsat for unødigt risiko for også at blive syge, men sådan ses der ikke på det.
Hos os skriver forældre også under på at jeg må holde opsyn med/passe DP-børnene hvis min hustru skal til læge/tandlæge eller lignende - altså i kortere perioder. Dette har også været aktuelt nogle gange, hvor jeg (på grund af flexibelt job) er kommet hjem en times tid og har passet DP-børnene - som regel under middagsluren.
Dette får jeg INTET for, men har brugt af min egen afspadsering m.m.
Jeg ville blive godt gal i skralden hvis kommunen begyndte at udstikke retningslinjer for hvornår mine børn måtte være hjemme og hvilke aktiviteter de måtte deltage i.
Det er klart at jeg skal holde opsynet med mine egne børn når min hustru arbejder, men vores børn er heller ikke hjemme sammen med dagplejebørnene med mindre jeg også er hjemme (henter og bringer jo altid børnene), men at sige at de ikke må lege sammen med dagplejebørnene er direkte tåbeligt når der jo så er 2 voksne og jeg som voksen jo også holder opsyn med/tager mig af dagplejebørnene.
Så generelt er der en skævvridning i kommunernes forventninger til dagplejeres ægtefælle/samlever ift. hvad de selv vil tillade dagplejernes egen familie at gøre.
Så jeg forstår ganske godt jeres frustrationer og håber I får ændret de absurde forhold i åbenbart har hos jer.