hvor familievenlig er din arbejdsplads?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. marts 2012

Anonym trådstarter

roenlund skriver:

hvilken alder skal de have før de må være hjemme, for jeg må ærligt sige at hvis du har flere egne børn hjemme så du måske pludselig skal have øje på 7 små kan  jeg godt se problemet.

Men at de ikke må deltage i dp aktiviteter hvis der er andre voksne som den ekstra kan jeg ik se problemet i... Liam var fornyligt i gæstedp og hun havde da to børnebørn der også og de var sammen med dp børnene men deres morfar var dog ovenpå som ekstra voksen hvis der skulle ske noget...

Der er ingen konkret alder på. Men de skal jo være forholdsvis gamle for at kunne være alene hjemme hvis jeg vil gå tur med dagplejebørnene og de ikke må gå med.

Det du fortæller om med børnebørnene må vi jo så ikke.
Det er ikke nok at den anden voksne er til stede med mig og både dagplejebørn og egne børn. Egne børn må overhovedet ikke deltage de må da pænt sidde og kigge på hvad dagplejebørnene laver

Der vælger jeg jo så at mine børn deltager, det er immervæk deres eget hjem.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. marts 2012

Anonym trådstarter

roenlund skriver:

Jeg synes at det virker meget uflexibelt, men jeg mener stadig at det antal børn man maks kan have opsyn med ikke må overskrides (mener det er 5) så hvis man kun har 4 dp børn kan man godt se efter sit eget oveni men har man 5 kan man ikke.

Ja. Der må ikke være mere end 5 dagplejebørn. Men har jeg 2-3-4 dagplejebørn, må mit eget børnehave barn stadig ikke være her.

Det er UDELUKKENDE de helt store egne børn der må være her og i deres alder er der ikke antal på hvor mange de må være.

Anmeld

15. marts 2012

BellaT

Anonym skriver:

Der er ingen konkret alder på. Men de skal jo være forholdsvis gamle for at kunne være alene hjemme hvis jeg vil gå tur med dagplejebørnene og de ikke må gå med.

Det du fortæller om med børnebørnene må vi jo så ikke.
Det er ikke nok at den anden voksne er til stede med mig og både dagplejebørn og egne børn. Egne børn må overhovedet ikke deltage de må da pænt sidde og kigge på hvad dagplejebørnene laver

Der vælger jeg jo så at mine børn deltager, det er immervæk deres eget hjem.

Men hvad så når du kun har 3 eller 4 faste børn og ikke det 5. gæstebarn? Må du så stadig ikke have dit børnehavebarn hjemme en gang imellem? For så må du jo egentligt slet ikke have et 5. gæstebarn, da det jo er meget mindre selvhjulpent end et børnehavebarn. Det hænger slet ikke sammen logisk set.

Er dine kolleger ikke utilfredse også? Burde I ikke gøre noget i så fald? Dagplejeren arbejder 48 timer i ugen. Hvor andre arbejder 37. Det skal tages med i betragtningen.

Ja, det var da en dagplejerfjendsk regel, det der med at dine børn ikke må være med.

Anmeld

15. marts 2012

Anonym trådstarter

BellaT skriver:

Men hvad så når du kun har 3 eller 4 faste børn og ikke det 5. gæstebarn? Må du så stadig ikke have dit børnehavebarn hjemme en gang imellem? For så må du jo egentligt slet ikke have et 5. gæstebarn, da det jo er meget mindre selvhjulpent end et børnehavebarn. Det hænger slet ikke sammen logisk set.

Er dine kolleger ikke utilfredse også? Burde I ikke gøre noget i så fald? Dagplejeren arbejder 48 timer i ugen. Hvor andre arbejder 37. Det skal tages med i betragtningen.

Ja, det var da en dagplejerfjendsk regel, det der med at dine børn ikke må være med.

Om jeg så kun havde 1 dagplejebarn måtte mit eget børnehave barn ikke være hjemme.
Mine kolleger er også utilfredse, og vil råber op alt det vi kan. Men argumentet fr aledelsen er bare at vores ægtefæller må komme på banen og at man jo heller ikke kan have sin børn med på en "almindelig" arbejdsplads.
Jeg er så træt af deres argument omkring vores ægtefæller, så lange de ikke er på lønningslisten skal dagplejen blande dem uden om. I forvejen står ægtefællerne model til meget pga dagplejejobbet.
Og sammenligningen med "almindelige" jobs kan jeg heller ikke forliges med, et "almindeligt" job er jo ikke på 48 timer om ugen og ikke i eget hjem. Derudover kan rigtig mange andre flekse eller få tidligt fri mm. Det er jo også udelukket for os.

Anmeld

15. marts 2012

BellaT

Anonym skriver:

Om jeg så kun havde 1 dagplejebarn måtte mit eget børnehave barn ikke være hjemme.
Mine kolleger er også utilfredse, og vil råber op alt det vi kan. Men argumentet fr aledelsen er bare at vores ægtefæller må komme på banen og at man jo heller ikke kan have sin børn med på en "almindelig" arbejdsplads.
Jeg er så træt af deres argument omkring vores ægtefæller, så lange de ikke er på lønningslisten skal dagplejen blande dem uden om. I forvejen står ægtefællerne model til meget pga dagplejejobbet.
Og sammenligningen med "almindelige" jobs kan jeg heller ikke forliges med, et "almindeligt" job er jo ikke på 48 timer om ugen og ikke i eget hjem. Derudover kan rigtig mange andre flekse eller få tidligt fri mm. Det er jo også udelukket for os.

Jep, det er de 48 timer i ugen som jo ofte bliver brugt fuldt ud. Og det er i hjemmet. Det kan ikke sammenlignes med et almindeligt 37-timers job på en arbejdsplads. På ingen måde.

Håber I bliver ved med at gale op! Det er umuligt for en dagplejer med børn at forlige sig med. Selvom man må have et børnehavebarn hjemme er der jo ingen der har det hver eneste dag alligevel.

Og mange ældre dagplejere går på efterløn og pension nu, så kommer de unge med børn til og det kan altså ikke gå med en ledelse, der modarbejder dagplejerens familieliv så groft.

Jeg er selv dagplejer, hvis du ikke havde gættet det.

Anmeld

16. marts 2012

DitteMarie

Anonym skriver:

Ja. Han må gerne være hjemme og passe vores egne børn. Men i princippet må de f.eks. ikke være med til at bage hvis jeg bager med dagplejebørnene idet de ikke må deltage i dagplejeaktiviteter.

Hvordan er vilkårene på din egen arbejdsplads?

Ok jeg er i en daginstitution for børn med handicap og kan også pålægges at arbejde i lukkedage og kan heller ikke tage egne børn med, tilgengæld skal min mand ikke lappe barnevognshjul og jeg kan tage 1/2 fridag ved lægebesøg

Anmeld

16. marts 2012

MariaJ

Jeg synes godt nok det lyder ufleksibelt. Jeg troede faktisk netop at noget af det attraktive ved at være dagplejer i eget hjem var at det gav noget fleksibilitet i forhold til ens egen familie, men her er det jo stik modsat.

Jeg har en helt anden slags job, men er offentligt ansat på fuld tid og har meget mere fleksibilitet end dig. I e snæver vending ville jeg faktisk også godt kunne have et barn med på arbejde en gang imellem. Min egen datter er kun knapt to, så lidt for lille til ikke at lave narrestreger hele tiden, men mine kolleger har "jævnligt" store børnehavebørn eller små skolebørn med på arbejde en enkelt dag, hvis børnehave/SFO har lukkedag eller lign.

Anmeld

16. marts 2012

Ciss

Med de regler er det jo i praksis også umuligt f eks at blive skilt og samtidig beholde arbejdet? De tager det jo manden som en selvfølge, hvis man har børn. Det kan da ikke være rimelig i dagens verden.... 

Det er selvfølgelig helt reelt, at når man arbejder med dagplejebørn, så er det dem, man skal have fokus på, men jeg har altså svært ved at se, at en 2-åring tager skade af at bage sammen med en 5-åring, hvis den store har "sin egen" voksne med, så dagplejeren stadig kan have fokus på den lille.....

Det betyder jo i praksis også, at hvis dit eget børnehavebarn af en eller anden grund er hjemme med sin far en dag, bliver der stærke begrænsninger i, hvad det kan gøre i sit eget hjem. Så kan man da snakke om, at arbejdet går ud over børnene....

Anmeld

16. marts 2012

Mor til Frederic og Freya

Anonym skriver:

Jeg skriver som ano pga et andet indlæg jeg vil oprette som har relation til dette men hvor jeg har brug for at være anonym

Min arbejdsplads, hvor jeg har været som dagplejer gennem 6 år er gennem de år blevet mindre og mindre familievenlig. Jeg er lige nu der hvor jeg mest har lyst til at sige op, men samtidig elsker jeg mit job. 
Jeg oplever bare så mange forringelser og hvor ledelsens argument er at vi ansatte jo også har ægtefæller, der kan deltage omkring vores børn. Men i forvejen giver vores ægtefæller ret meget af deres liv og tid i og med at det også er deres hjem der åbnes op for fremmede.

F.eks. hvis jeg er på arbejde og min mand er syg/har fri er der jo børn allevegne herhjemme. Eller han skal altid rydde op efter sig og altid være parat til at der kommer folk. Han lapper barnevognshjul osv.
Oven i det kan jeg jo i sagnes natur ikke få halve fridage og det er derfor ham der tager alle børnenes tandlægebesøg, lægebesøg, osv. For ikke at nævne at det også er ham der altid henter og bringer vores egne 3 børn fordi jeg ikke må i min åbningstid.
Alt dette gør han med glæde men nu har de lavet endnu en regel der gør min hverdag sværere. Mine børn må ikke længere være herhjemme i lukkeugen hvor jeg er pålagt at arbejde. Dvs at de skal tilmeldes pasning i en fremmes inst. mens deres mor arbejder i eget hjem, hvor mine børn jo burde have lov at være.

Det blev en lang smøre. Men lad mig lige høre hvor familievenlig eller ej din arbejdsplads er og om du er offentlig eller privat ansat.

Meget - meget - meget familie venlig...

Kører som autoredder for dansk autohjælp a/s her i fredericia på 6. år og vi er som en hel familie...

Vi støtter hinanden - laver jokes - arbejder - hygger sammen i fritid osv.

Frederic var ikke mere end 2 dage gammel førend de tropped op med gaver og skulle se den lille ny 'redder' i familien...

Mens jeg gik hjemme på barsel, kunne de ringe og spørge om vi ikke lige kom forbi - så de lige kunne se den lille, igen igen...

Havde de sendt mig på en lidt for lang tur og ikke kunne nå hjem og hente frederic fra dp, så hented kontor'et ham bare. 3½ km fra stationen af, og de kender dp mor...

Nu her er han i bh og hvis det kniber, så henter de ham også der. Eller jeg kører forbi i lastbil og tager ham med.

Forige sommer lå en kollega og frederic midt ude i gården og kigged på skyerne.. Frederic og farmand tager også på visit derude, mens jeg er på arbejde... Da frederic elsker at være derude og de holder meget af ham..

Skal man lige noget og man er nød til evt at møde ½ time senere, så er det stort set intet problem.. Og igen den anden vej, skal man lige gå lidt før - er det heller ikke noget problem - bare man spørger af.

Fordi de ved at vi også hjælper den anden vej igen, når lortet brænder på og man ud over en 11 timers vagt lige tager 1½ time mere..

Anmeld

16. marts 2012

netdaddy

Jeg er simpelthen nødt til at kommentere dette emne da jeg selv er gift med en dagplejer og har to børn på hhv. 1 1/2 og 3 1/2.

Jeg forstår udemærket at I hos jer råber op alt hvad I kan og priser mig lykkelig for at det ikke er helt så stramt her.

Min hustru må eksempelvis godt hente og bringe vores børn, sammen med dagplejebørnene, ligesom vores børn godt må deltage i DP-aktiviteter hvis de er tidligt hjemme sammen med mig.

Afhentning af vores mindste hos hans dagplejer må dog kun ske, såfremt mindst ét af de 4 faste DP-børn er blevet hentet, samt at forældrene er informeret om at det sker, hvilket er naturligt nok.
Ligeledes må ét af vores børn godt blive hjemme hos min hustru hvis han er syg og ikke smitter, såfremt hun kun har 3 dagplejebørn.

Jeg har personligt ingen problemer med at der kommer andre mennesker ind i vores hjem og afleverer/henter deres børn. Jeg synes det er enormt hyggeligt når de kommer tidligt og spiser morgenmad sammen med os og vores børn. Samtidig lærer det vores egne børn at være tolerante mennesker, samt at omgåes andre børn i eget hjem. Hos os er dagplejebørnene meget velkomne og vi tager os begge af dem, som var de vores egne, hvilket vil sige at er jeg hjemme, så hjælper jeg med DP-børnene, og er jeg hjemme med drengene hjælpes vi ad med ALLE børnene.

Der hvor jeg har lidt et problem med systemet er hvis vores børn er syge. Vi er ret gode til at dele børnenes sygedage ligeligt mellem os, men hver gang min hustru ringer ind at hun skal have barnets hhv første og anden sygedag bliver hun ALTID mødt af spørgsmålet: "Kan din mand ikke blive hjemme". Det kan netop ikke være rimeligt af de samme årsager som trådstarter rent faktisk nævner. Hvis vores børn er syge, så er det jo sådan set temmeligt dumt at DP-børnene kommer og bliver udsat for unødigt risiko for også at blive syge, men sådan ses der ikke på det.

Hos os skriver forældre også under på at jeg må holde opsyn med/passe DP-børnene hvis min hustru skal til læge/tandlæge eller lignende - altså i kortere perioder. Dette har også været aktuelt nogle gange, hvor jeg (på grund af flexibelt job) er kommet hjem en times tid og har passet DP-børnene - som regel under middagsluren.
Dette får jeg INTET for, men har brugt af min egen afspadsering m.m.

Jeg ville blive godt gal i skralden hvis kommunen begyndte at udstikke retningslinjer for hvornår mine børn måtte være hjemme og hvilke aktiviteter de måtte deltage i.
Det er klart at jeg skal holde opsynet med mine egne børn når min hustru arbejder, men vores børn er heller ikke hjemme sammen med dagplejebørnene med mindre jeg også er hjemme (henter og bringer jo altid børnene), men at sige at de ikke må lege sammen med dagplejebørnene er direkte tåbeligt når der jo så er 2 voksne og jeg som voksen jo også holder opsyn med/tager mig af dagplejebørnene.

Så generelt er der en skævvridning i kommunernes forventninger til dagplejeres ægtefælle/samlever ift. hvad de selv vil tillade dagplejernes egen familie at gøre.

Så jeg forstår ganske godt jeres frustrationer og håber I får ændret de absurde forhold i åbenbart har hos jer.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.