Det er et følsomt emne, men jeg håber nogen kunne have lyst til at dele deres erfaringer/tanker med mig...
Kort fortalt, så er jeg efterhånden nået til en punkt i mit liv, hvor jeg har erkendt at jeg ikke orker min far og hans familie som en del af mit liv mere. Det tager simpelthen for hårdt på mig og ødelægger mig i uger både før og efter at jeg har været nødt til at være sammen med dem.
Min barndom og ungdom hos ham har bla.a. budt på et mangeårigt alkoholmisbrug, på fysiske overgreb af forskellig slags, på noget, der bedst kan beskrives som psykisk terror i form af aldrig at være god nok, og aldrig at blive anerkendt som den man gerne vil være.
Den dag i dag er det stadig det der præger vores forhold, jeg må ikke være den, jeg er, det er bagtalelse og rygstikkeri over hele linjen, og de er forfærdeligt gode til at give mig dårligt samvittighed over den mindste ting.
Problemet for mig, er at jeg er eneste barn i den del af familien i en hel generation, det vil sige, at når jeg går og kapper kontakten, tager jeg mine børn, og dermed deres børnebørn og oldebørn med mig, og jeg har aldrig kunnet få mig selv til det. Så hellere blive ved at have det elendigt selv. Også selvom jeg egentligt ikke er tryg ved at de skal have kontakt med mine børn, hvilket gør det endnu mere latterligt. Og så er jeg en konfliktsky kylling, der mangler et par ordentlige nosser for at sige det som det, lige i den her sammenhæng i hvert fald.
Og for så at gøre det hele endnu mere svært, fik min far kræft i maven sidste sommer og blev erklæret terminal i august. Han lever endnu, og får kemo, men vi ved ikke om det er måneder eller år han har tilbage. Og jeg har følt, at man da bare ikke kan sige til en mand, der ligger og skal dø, at BUM, jeg vil ikke se dig igen, og du kan også godt lige vinke farvel til dine børnebørn.
Men det ødelægger mit liv. Jeg føler at jeg står ved en skillevej. Og får jeg ikke gjort op med det her, før han dør, så får jeg aldrig gjort det, og så bevæger jeg mig ud mod en person jeg ikke tror jeg har lyst til at være. Jeg ved ikke om det giver mening??
Jeg føler ikke jeg har været rigtigt glad siden jeg fik af vide at han var syg sidste sommer, (hvilket forøvrigt også blev serveret som en stikpille, 'din far har kræft, nu må du jo så selv om du vil bruge lidt mere tid sammen med ham!!') Først var jeg gal over at han var ved at dø, uden at jeg havde fået skældt ham ud. Men så gik det over i at jeg var lettet over at han skulle dø!! Det var en nem udvej for mig. Jeg havde da ondt af ham, på samme måde som jeg ville have af en fremmed, der havde kræft og lå og skulle dø, men det var alligevel en lettelse at tænke på. Og jeg tror ikke man ustraffet på sjælen, kan ønske sin far døden. I hvert fald er jeg havnet i endnu flere psykiske problemer de seneste måneder, og jeg er så småt kommet frem til, at der må være en forbindelse.
Ergo er jeg nødt til at få ryddet op. Den eneste måde jeg kan fjerne mig fra ønsket om at han stiller træskoene, er ved at gøre rent bord og gøre mig fri af ham, for så vil han ikke betyde mere end den fremmede, jeg før omtalte og som jeg da vil have ondt af, men heller ikke mere.
Og selvom jeg ikke bryder mig om tanken og at gå hen til en dødsyg mand og gøre hans sidste måneder til en endnu værre tid, ja hvad andet kan jeg så gøre. Han er da vel nødt til også at tage konsekvensen af sine handlinger, syg eller ej. Og han har behandlet mig på en måde, der gør at vi er her idag.
Det gør det endnu sværere at min gamle farmor på 90 lever endnu, og hende har jeg intet ønske om at gøre nogen skade. Men det kan jeg jo ikke undgå.
Men hvordan gør man det så?? Når man har besluttet sig for at man vil bryde familiebåndene, og det ikke kommer til at ske af sig selv i et eller andet kæmpe skænderi. Jeg hælder mest til at skrive et brev, for på den måde for jeg bedst udtrykt hvad jeg mener, og har godt tid til at formulere mine tanker. Og med manglen på nosser, som jeg før omtalte, er det jo også den mest behagelige løsning...
Men er det fair?? Manden får jo ikke mulighed for at komme med nogen indsigelser eller at forsvare sig selv. Ikke at det ville betyde noget, hvad han sagde eller gjorde, men det er nok bare den mest brutale måde at gøre det på. Men kan det gøres på nogen ikke-brutal måde??
For f***** da, I kan godt høre det. Jeg har brugt 30 år af mit liv på at forsøge at behage og tage hensyn til de her mennesker, og det har aldrig givet noget godt tilbage, - hvorfor skal det så være så svært nu....