Autostol - skal man have en base?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. marts 2012

Lenats31

Isofix systemet til babystole findes kun på en seperat base, som man så skal købe ud over autostolen.

har bilen ikke isofix skal man have en autostol som ikke kræver isofix. Hvorvidt disse skal monteres med en base afhænger af hvilken model man køber. De fleste kan monteres uden en base

Har man en bil uden isofix og med korte sikkerhedsseler bagi er en base til montering med sikkerhedsselen at foretrække. Ellers er de at foretrække for nemhedens skyld. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. marts 2012

BetonSlotsPrinsesserne

Jeg har bil med isofix, men brugte bare selen. Stadig bruger jeg kun selen..

Anmeld

17. marts 2012

morethanperfect

Vi brugte bare selen ...

Anmeld

21. marts 2012

Autostol.dk

Jeg har faktisk skrevet en lille artikel om Isofix her på Baby.dk

Til babystolen skal du have en base, da der ikke er isofix på de stole. Det er først i de næste klasser, at der er isofix på stolene, dog er der modeller, som kræver. Det er fx. Maxi Cosi Pearl.

Du kan sagtens sætte autostolen fast med bilens 3-punkt sele, men sikkerheden er slet ikke den samme ved sele montering, som den er ved Isofix montering.

De fleste babystole uden isofix base klare betydelig dårligere i tests end når de testest med Isofix base.

Derudover mindsker man også det problem med fejl montering, som ofte er det, der er skyld i autostolen ikke virker optimalt ved en kollision.

En tysk undersøgelse viser, at 70% af alle selemonteret autostole er monteret forkert, mens det kun 4% af de isofix monteret autostole, der er monteret forkert. Så det er bestemt også værd, at tage med i sine overvejelser.

Derudover bliver hverdagen bare SÅ meget nemmere med en base. Du sætter basen fast en gang for alle og så klikker du bare autostolen af og på. Man skal ikke bøvle med selen hver gang og man er sikker på stolen er monteret korrekt.

Anmeld

21. marts 2012

Lenats31

Det er en rigtig god ide at se stolene live inden køb. Isofix løser problemer med fejlmontering i meget høj grad - en grund til at de klarer sig bedre i det virkelige liv også.

Men det løser ikke alle problemer. Feks løser det slet ikke problemet med anvendelse. fejlanvendelsesprocenten er lige så høj som fejlmonteringsprocenten på selemonterede stole. 

Det er ikke længe siden jeg herinde læste at hovedet måtte stikke 10 cm over kanten på babystolen før man skulle skifte til en større. Den hører til i katagorien grov fejlanvendelse. Når hovedet når kanten af stolen skal man skifte fra babystolen til en større stol. 

mange læser ikke manualen hvilket ikke er godt. Den bør læses grundigt igennem.

Se stolene live i egen bil ved en butik inden køb -nogle  isofix stole kan stå meget stejlt i nogle biler, hvormed en anden isofixstol måske er bedre.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.