eliasogmor skriver:
ja jeg står i et dilemma.. vi har et hamster på ca 1,5-2 år...vi købte den sidste år.. og vi har siden vi fik den haft den oppe hver dag .. men de sidste par mdr er den begyndt at bide helt vildt... vi kan nu ikke tage den op.. og når der skal nyt mad i mådskålen... skal det gåt hurtigt... men jeg ved ikke hvad jeg skal stille op med den... overvejer at forære den væk.. men dt er her mit dillemma opstår... jeg synes et sted det er så forkert... for lærer jeg så min søn at man bare "smider" dyret ud når man ikke gider det mere??? men synes det er synd at den bare står som pynt nu??? hvad gør jeg????
Er det et sibirisk dværghamster? Min erfaring med hamstre (og jeg har haft mange) det er at sibiriske dværghamstre har stor tendens til at ville bide. Det er bedre på det punkt at købe en guldhamster, som ligesom lettere bliver tam og til at håndtere.
Nå men uanset hvad race hamstret er, så vil det for det første være godt at købe en tilskuds-slikke sten ved dyrehandlen (sådan en med salt og mineraler på) for de kan gøre det hvis de mangler noget. Man kan også købe sådan nogle stænger ved dyrehandlen som de kan bide i (i tilfælde af at adfærden skyldes at den ikke får slidt sine tænder nok).
De kan også gøre det af kedsomhed og her er det vigtigt at du sørger for at den har noget at beskæftige sig med. Den skal have mulighed for at lave hule og den skal have fx gulerod at gnave i og noget at lege med i buret.
Hvis det var min ville jeg tage den med til en dyrlæge for en sikkerheds skyld, for når den er begyndt på at bide på den måde lige pludselig, så skal det undersøges om den er forpint af et eller andet ville jeg syntes.
Men altså hvis der ikke er noget i vejen og intet af det ovenstående hjælper, så ville jeg nok holde ud indtil den ligesom døede af sig selv og så købe en guldhamster i stedet og have den meget i hænder så den blev tam. Hvis det er en sibirisk dværghamster I har, så er det ikke som sådan synd at den er selv nede i buret og at I ikke kan tage den op fordi den bider, for de er meget enspænder-dyr og har ikke det store problem med det. Faktisk er det sådan med de fleste sibiriske dværghamstre at de ligesom er sådan et kæledyr som man kan more sig over at se på fordi den leger og laver sjove narrestreger inde i buret, men ikke som sådan kan tage ret meget op.
Håber I finder en god løsning 
Anmeld