Købe hus nu, eller skal vi vente??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. marts 2012

Angelspot

An&Jo skriver:

Du får aldrig billigere huslån end du gør lige nu..

Så økonomisk er det klart det bedste at være køber lige nu.. Husene er røvbillige, og renten er så lav som den ikke har været i mange år..

Så køb køb køb

Mvh en økonomistuderende der lige har været til forelæsning ved nykredit, og han gentog så mange gange, at havde man råd så skulle man købe NU og ikke vente, for om et halvt år ca, så stiger priserne igen, og renten bliver højere, så skynd jer endelig hvis i har pengene til det..

Dejligt at høre lidt faglig viden, det er godt at høre de kloge også har tiltro til at tiden er god til huskøb.

Netop fordi renten er så lav, kan det jo være en fordel, også selvom jeg er på SU i 8 mdr ud af de 15 jeg har tilbage af studiet.

Så må vi jo se om vi kan finde en bank der finder det forsvarligt at låne os penge, det har jeg også hørt ikke altid er så nemt... Især ikke hvis man ikke har sparet op til udbetalingen.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. marts 2012

An&Jo

Angelspot skriver:

Dejligt at høre lidt faglig viden, det er godt at høre de kloge også har tiltro til at tiden er god til huskøb.

Netop fordi renten er så lav, kan det jo være en fordel, også selvom jeg er på SU i 8 mdr ud af de 15 jeg har tilbage af studiet.

Så må vi jo se om vi kan finde en bank der finder det forsvarligt at låne os penge, det har jeg også hørt ikke altid er så nemt... Især ikke hvis man ikke har sparet op til udbetalingen.

Vælg en mindre bank.. lad være med at gå til de helt store banker..

Find gerne en sparekasse, de er mere villige til at låne ud, for de er i de fleste tilfælde sponseret af kunderne, som køber obligationer ved dem.. de har os for det meste mindre krav for rådighedsbeløbet end de store banker har..

Men ja, alle eksperter som vi møder igennem vores studie snakker om hvor historisk lav renten er (og det er den virkelig også) og hvor godt det er at være køber lige nu..
tit står sælger lige nu med 2 huse, eller er tæt på bankerot, så de vil bare gerne af med huset, og så kan man gerne forhandle lidt om prisen..

Så skynd jer ud og snak med bankerne, få afvide hvad i kan låne, og alt det der, og så kig på huse ud fra det..

Anmeld

11. marts 2012

Angelspot

VIPpigen skriver:

Køb... Helt klart... Vi købte hus sidste år. Lige pludselig var huset der bare, og ejerne var til at forhandle med. Husk endelig at forhandle hvis der ikke har været en stor prisudvikling. Vi fik udover huset et lån til at renovere på, alt sammen optaget sammen med realkreditrådet. Vi har ordnet næsten alt selv, renoveret 4 værelser hvor de 2 af dem er udvidet, og nu er køkken og stue lagt sammen, og her i weekenden har kæresten og den vidunderlige farfar/svigerfar ordnet loft så vi kan tapetsere...
Vi fik en vurdering af hvad huset evt. Ville stige til i værdi, og fra købspris og op til det beløb kunne vi låne.

Vi elsker at være husejere, og Lilje elsker at vi kan komme ud på en anden måde end vi gjorde da vi boede i lejlighed...

Vores lån ved realkredit er på 4% og er fast....

Snak med jeres bank, og gerne flere banker, så kan i få tilbud til at komme godt fra start. I skal jo lige vide hvad i kan købe for før i køber ;-)

Held og lykke :-)

Dejligt med rådet omkring forhandlinger. Det kan da godt være en fordel hvis man kan presse dem yderligere i pris, jeg tænker da der nok skal være nogle desperate hussælgere, som bare skal af med det i en fart fordi de er økonomisk pressede!

Hvor er det fedt for jer at have fået det som i gerne vil Og det lyder til i har fået god skik på huset over noget tid, og så kan det jo godt betale sig at købe noget der ikke er nyistandsat, hvis man selv er villig til at gøre lidt!

Og lige præcis tanken om at Oliver kan komme ud i en have og lege og man ikke skal tænke på hvert trappetrin man skal gå det tiltaler mig bare utrolig meget!! (Vi bor på 2. sal og det er SKIDE bøvlet! Men det er selvfølgelig ikke kun derfor vi vil købe hus, men det gør alligevel sit, når man drømmer )

Anmeld

11. marts 2012

Angelspot

AnneBJ skriver:

Vi står jo i præcis samme båd! Jørn har fast job og jeg har samme studietid tilbage som dig. Så er der et SU lån og et mindre forbrugslån, men ellers er bilen betalt. Vi har en ret dyr husleje hvor vi bor nu, men får dog lidt boligstøtte.

Vi har faktisk slet ikke overvejet at spørge i banken om det er muligt at låne, nok fordi vi ikke tror på det er muligt.. måske burde man undersøge det nærmere... der er faktisk et hus til salg vi gerne vil købe.... Men som sagt er planerne standst der... 

Vi har slet heller ikke tænkt i de baner før jeg læste en artikel om, at det klogeste var at købe nu osv. Så har jeg bare ikke kunne slippe tanken og har været inde og se hvad huse koster heroppe, sammenlignet med det hus jeg engang havde. Jeg kan se man kan få et hus på 150 m2, med 1000 m2 grund, 5 værelser (så vi har til alle unger) og i okay stand (en klat maling vil det jo nok altid trænge til når man flytter ind, men det er da overkommeligt). Og vi behøver såmænd ikke have et super lækkert hus, så længe det bare tiltaler os og man kan klare en løbende renovering fremover. Og hvis man kan få alt det til ca 800.000, så synes jeg det er rigtig svært at droppe tankerne om det.

Men får jeg nej fra samtlige banker, som siger vi skal vente til jeg er færdig, så er der jo ikke noget at gøre ved det, men man kan altid spørge

Anmeld

11. marts 2012

Angelspot

An&Jo skriver:

Vælg en mindre bank.. lad være med at gå til de helt store banker..

Find gerne en sparekasse, de er mere villige til at låne ud, for de er i de fleste tilfælde sponseret af kunderne, som køber obligationer ved dem.. de har os for det meste mindre krav for rådighedsbeløbet end de store banker har..

Men ja, alle eksperter som vi møder igennem vores studie snakker om hvor historisk lav renten er (og det er den virkelig også) og hvor godt det er at være køber lige nu..
tit står sælger lige nu med 2 huse, eller er tæt på bankerot, så de vil bare gerne af med huset, og så kan man gerne forhandle lidt om prisen..

Så skynd jer ud og snak med bankerne, få afvide hvad i kan låne, og alt det der, og så kig på huse ud fra det..

Rådighedsbeløbet skræmmer mig lidt, de snakker om over 10.000 kr efter regningerne er betalt, det virker jo sindssygt og det har vi jo slet ikke nu! Kan sagtens se fordelen i det, men det vil jo først være muligt npr jeg er færdiguddannet.

Det er jo netop det jeg tænker, der står jo nogen derude, som er nødt ti lat sælge deres hus, lige meget hvad de stort set vil kunne få for det! Så kan man jo godt presse dem lidt mere og få det endnu billigere (måske )

Jeg er kunde i en mindre sparekasse, så det lyder da dejligt at det kan være en fordel! Er næsten nødt til at snakke med dem i morgen, bare for at få stillet min nysgerrighed! Hvad skal de have af oplysninger? Bare så jeg kan være klar med papirerne...

Anmeld

11. marts 2012

An&Jo

Angelspot skriver:

Rådighedsbeløbet skræmmer mig lidt, de snakker om over 10.000 kr efter regningerne er betalt, det virker jo sindssygt og det har vi jo slet ikke nu! Kan sagtens se fordelen i det, men det vil jo først være muligt npr jeg er færdiguddannet.

Det er jo netop det jeg tænker, der står jo nogen derude, som er nødt ti lat sælge deres hus, lige meget hvad de stort set vil kunne få for det! Så kan man jo godt presse dem lidt mere og få det endnu billigere (måske )

Jeg er kunde i en mindre sparekasse, så det lyder da dejligt at det kan være en fordel! Er næsten nødt til at snakke med dem i morgen, bare for at få stillet min nysgerrighed! Hvad skal de have af oplysninger? Bare så jeg kan være klar med papirerne...

nu er jeg ikke så meget inde i bankverdenen, for mit fokus på studiet ligger på ejendomsmægler..

Men vil tror at de vil se nogle lønsedler, og papirer på hvad der er af lån (hvis i har noget)

derudover, så skal der vel fremlægges præcis hvad i betaler til osv..

Anmeld

11. marts 2012

GønskE

Jeg vil så sige, ja det billigt nu, men køb det kun, hvis i også kan sidde i det selvom en af jer bliver arbejdsløse for det jo ikke billigt at ende med en glæd, - snakker kun ud fra, at en fra familien gjorde samme nummer og så blev manden fyret efter de havde boet der 7 mrd,

Anmeld

11. marts 2012

Angelspot

An&Jo skriver:

nu er jeg ikke så meget inde i bankverdenen, for mit fokus på studiet ligger på ejendomsmægler..

Men vil tror at de vil se nogle lønsedler, og papirer på hvad der er af lån (hvis i har noget)

derudover, så skal der vel fremlægges præcis hvad i betaler til osv..

Okay, så en årsopgørelse fra os begge og noget budget, det er nok meget rigtigt.

Jeg prøver at forhøre mig, tusind tak for din hjælp

Snakkede netop med Thomas efter alle de indlæg der kom her, om at det nok være en god ide at forhøre sig. Så nu tror jeg han er gået med på at tale med bankerne og se hvad de siger. Nok også for at få lukket munden på mig for han er ret skeptisk omkring vores lånemuligheder. Men vi må se

Anmeld

11. marts 2012

Angelspot

GønskE skriver:

Jeg vil så sige, ja det billigt nu, men køb det kun, hvis i også kan sidde i det selvom en af jer bliver arbejdsløse for det jo ikke billigt at ende med en glæd, - snakker kun ud fra, at en fra familien gjorde samme nummer og så blev manden fyret efter de havde boet der 7 mrd,

Ej hvor synd for dit familiemedlem! Det er rigtig trist at ens drøm skal ødelægges. Og desværre er der ingen garantier for jobs lige i øjeblikket

Du har ret, det er jo også en faltor man skal tænke ind!

Anmeld

11. marts 2012

Zafir

Angelspot skriver:

Begg del

Hihi, er det fordi det er økonomisk godt eller bare fordi det er kodyl fedt at have sit eget

Begge dele.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.