Anonym skriver:
Jeg er den heldige mor til to skønne piger på 7 år. Her til aften er jeg blevet ringet op at en mor til en forholdsvis ny dreng i min ene piges 1. klasse.
Moderen fortæller at hendes dreng og min pige skulle ha været oppe og slås i skolen idag, citat "din pige vandt kampen og derefter blev han drillet af de andre drenge over at ha tabt til en pige".
Da hun ringede var jeg ved at sende min pige til sport, så jeg har endnu ikke haft mulighed for rigtigt at få snakket med hende da hun først kommer hjem efter sport senere. Nåede dog lige at spørge om hun havde været oppe og slås og hun sagde ja, for han slog mig med en skovl??
Kan mærke at det slår mig lidt ud af kurs ift hvordan jeg lige skal takle denne her situation. Jeg har helt klart lyst til at få snakket og udredt hele denne her situation som jeg endnu ikke ved så meget om. Måtte love moderen til drengen at ringe senere når og hvis min pige fortæller mig noget, da hun mente piger fortæller mere hjemme end drenge.
Grunden til at jeg nok er lidt målløs er at min pige - ved godt jeg ikke kan være objektiv selv - men hun er en meget social udadvendt pige, god kammerat og ville have forsvoret hun nogensinde skulle deltage i en slåskamp. Hun er alt for blid af sind og følsom til det.
Nu lyder det som om jeg tager klart parti for min egen pige, men er bare så uforstående overfor det. Må prøve at få snakket med hende i aften.
Hvordan håndterer man sådan noget - er helt på bar bund og især med hende???
Hej du.
Altså nu er jeg skolelærer og oplever derfor disse slåskampe på tæt hold. - Og det jeg ofte oplever, når forældre får genfortalt disse historier, at de oplever det værre end det er, fordi de tillægger ordet slåskamp en masse ting, som måske slet ikke er sket. Det er ikke sikkert, at de har stået og tæsket løs på hinanden, - måske er din datter blevet slået med en skovl, hvor efter hun har skubbet ham væk, hvilket måske er resulteret i, at han er faldet, - og hun så `vandt´ kampen. Dette kunne sagtens i børnenes øje hedde `slåskamp´.
Jeg synes det er fint du taler med hende om det, - men jeg synes det er vigtigt, at du husker at også søde, dygtige og sociale piger/drenge kan slå fra sig/sige fra, når de bliver uretfærdigt behandlet. Det er helt alm. adfærd når man er barn. Ikke at det retfærdiggøre handlingen, men det er så her I kan tale om hvad man ellers kunne gøre (gå sin vej, hente en voksen), når ens grænser bliver overskredet. Hvis du kan forstå hvorfor hun har gjort som hun har gjort, - så sig det, - `jeg kan godt forstå du blev vred og fik lyst til at slå ham, - men nogen gange er det bedst ikke altid at gøre hvad man har lyst til´.
Jeg plejer at `lære´ mine skolebørn, at de ikke kan ændre andre og deres adfærd, - det man kan ændre er sig selv, - selvom det ikke er fair, må man ofte ændre sin egen adfærd for at undgå f.eks. at blive slået/drillet osv. Gå din vej, leg med nogle andre osv. - Også fortæller jeg dem, at det er mit (altså lærerens) job at tale med og tage mig af dem der driller, - ikke deres!
/K