Anonym skriver:
Hej alle brugere på baby.dk
Det jeg skal til at fortælle jer nu, kan virke meget forvirrende, da det er sket over lang tid, men jeg håber I kan få det hele med.
Mit problem er at jeg og min kærestes brors kæreste(X) er gravid på samme tid. Før X og jeg blev gravide, havde jeg et dejligt, kærligt og moderligt forhold til vores svigermor. Jeg var som en datter for hende, og hun var en mor for mig, vi delte smoothies, lånte hinandens tamponer, vi ringede til hinanden i hvert fald HVER uge og snakkede om alt mellem himmel og jord.
Men nu snakker vi slet ikke sammen mere. Og det hele begyndte da X og jeg blev gravid. Min svigermor begyndte at tage afstand fra mig, da hun opdagede, hvordan mine holdninger var iforhold til rygning, alkohol, parfumefri, sminkefri, sund mad og drikke mens jeg var gravid. Jeg fulgte SST. regler rimelig slavisk. Og det gjorde X ikke og det havde min svigermor i sin tid heller ikke gjort, vores forhold begyndte at rokke lidt, men INTET i forhold til nu.
Det skal lige siges at X og jeg ikke kan så godt sammen, men ses vi til familie sammenkomster ignorer vi hinanden eller er ordentlige i andre folks selvskab.
Siden X's og mit barn blev født, begyndte stridighederne virkelig. Min svigermor har flere gange været efter mig fordi hun er irriteret over at jeg ikke mener det er en god ide at give mit barn chokolade, slik og sodavand, hvorimod X's barn fik slik, sodavand og dessert ligefra 1 måneders alderen.
Jeg har lige siden fødslen ammet mit barn hvorimod X stoppede efter 3 dage, og min svigermor synes af en eller anden grund at jeg også bare skulle komme på MME, så de kunne passe mit barn noget meget, grunden til de ikke passer mit barn noget mere er fordi jeg ikke har behov for at få mit barn passet mere end 1 gang om måneden i nogle få timer, da jeg ammer.
Åååååh, det ville blive for langt at skrive alle vores stridigheder ned, men X og jeg er så forskellige og min svigermor hælder desværre imod X nu.
For nyligt finder jeg ud af at min kæreste, jeg og vores barn er blevet holdt udenfor i langt tid. Vi er ikke blevet inviteret med til fødselsdage fordi min svigermor ikke har sagt noget til os eller inviteret os. Jeg kan forstå at det er fordi hun ikke ønsker denne kolde luft mellem X og jeg. Og nu finder jeg ud af at X sågar tager med min svigermor, min svigermors nabo, min kærestes søster til tyskland en gang om måneden, en såkaldt tøsetur. Men de inviter aldrig mig 
Jeg går rundt og tror at det er min skyld det hele, og jeg bebrejder mig selv for at det hele er sådan. Jeg har prøvet at invitere X, hendes kæreste(min kærestes bror) og deres søn til min fødselsdag i weekenden, for at vise at vi sagtens kan, så vi måske kan komme med til fødselsdage igen 
Hvordan skal jeg tackle, at vi/jeg bliver holdt uden for, og hvad mener I jeg kan gøre for at fikse vores forhold.
Mvh den ulykkelige.
Hvor er jeg ked af at læse om din situation, jeg synes det er rigtig unfair, at du er havnet hvor du er.
Jeg bakker helt op om en andens indlæg, din mand skal på banen, NU! Det er nemlig ikke din kamp alene, eller, det BØR det i hvert fald ikke være. Hvis du har en god mand, så vil han bakke op om de valg du tager ang. babys amning, madvaner og opdragelse, ligesom du ville gøre for ham (er jeg sikker på). Derfor er det altså jeres FÆLLES beslutning, om at baby ikke spiser usunde ting før i synes det er okay. Og det skal han fortælle sin familie! Ikke du! Han kan vel ikke forvente at dette her er noget der bare kan ignoreres?! Hank op i manden for ellers er hans opførsel et spark i røven værd!
Det er IKKE rart at blive holdt udenfor, det gør ondt og man bruger meget energi på at tænke over det. Men der er ikke ret meget andet du kan gøre, end at tage en snak med svigerforældrene (sammen med din mand) og fortælle hvordan du har det. Fortæl at i har en helt ny hverdag og har været nødt til at finde ud af hvilke værdier og holdninger i vil give til jeres baby og det er jer, der som forældre til deres barnebarn, tager beslutninger som i selvfølgelig forventer bliver respekteret. Fordi det er jeres barn, så enkelt kan det siges.