Eksperthjælp: Bekymringer vedr. pludren hos barn på 8 måneder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.539 visninger
0 svar
0 synes godt om
27. februar 2012

Helle Hansen

"Bekymringer vedr. pludren hos barn på 8 måneder"

Hej Helle.

Vi har fået vores 4. barn, en efternøler, og er lykkelige for vores valg. Der er et spring fra den næstyngste på 8 år. Jeg kan mærke, at jeg bekymrer mig meget mere med end jeg gjorde med de andre børn. Ikke kun over vores sidste barn, men mange andre ting.... 

Vores andet barn er handicappet (autist og udviklingshæmmet), så det er nok naturligt at jeg overreagerer lidt i visse sammenhænge. Vores 4. barn, som nu er 8mrd. (om 4 dage) har udviklet sig som hun skal... men hun "siger" ikke så meget endnu, og det er så det min bekymring kører på i øjeblikket! hun råber og hviner og griner med lyd, herudover siger hun aaaa, ej, mmmm, og et par andre lyde. For 2 uger siden sagde hun "da da", men det har hun glemt igen. 

Hun kommer godt omkring i stuen ved at mave sig frem, og ligger også ofte på alle 4, men har ikke fundet ud af at kravle endnu.

Når jeg bliver bekymret over en ting, så googler jeg og sammenligner alt for meget med andre børn! Så vidt jeg an læse mig frm til skal hun kunne sige "ma ma ma", og "da da da" nu?! 

Hvad skal jeg gøre?

Vh Solo

Helles svar

Kære Solo,

Tak for din mail. Det er fint at være opmærksom på sit barns udvikling, og i den forbindelse kan der opstå bekymringer. Desværre tager det bare af og til overhånd, og det beskriver du også så fint. Internettet er fuld af gode informationer, men kan også være årsag til yderligere bekymring, og dette gælder også i de tilfælde, hvor der ikke nødvendigvis er grund til det.

I forhold til din beskrivelse af din datters sproglige udvikling, så lyder det som om, at hun afprøver og øver sin lydlige formåen. I denne periode kan der være tale om, at der høres forskellige lyde, og pludren begynder at lyde som stavelser. Det er ikke ensbetydende med, at der nu kun siges "ma ma ma" eller "da da da", men det udvikles løbende. Desuden er der en stor naturlig variation i forhold til den sproglige udvikling, hvilket kan betyde, at nogle børn ikke passer lige ind i de beskrivelser, der findes på internettet.

Udover din bekymring så beskriver du også at din datter kommer godt omkring -det lyder rigtig godt! Du nævner ikke noget om kontakten med din datter, så jeg går ud fra, at den er god. På baggrund af dine informationer vil jeg anbefale dig at give slip i bekymringen i en måneds tid, og se om der ikke skulle komme mere af "da da da"-pludren helt af sig selv.

Håber du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at skrive igen,
De bedste hilsner
Helle

Helle svarer på spørgsmål om dit barns sproglige udvikling, om hvor man kan søge hjælp, hvis ens barn har brug for en talepædagogisk indsats, om sprogstimulering mm. Helle holder desuden foredrag om børns tidlige sproglige udvikling i mødregrupper og på barselscafeer.

Se Helles hjemmeside: www.sprogligudvikling.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.