Eksperthjælp: To sprog

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.089 visninger
0 svar
0 synes godt om
22. februar 2012

Helle Hansen

"To sprog"

Hej Helle

I vores lille familie er far dansk, mor nordmand og vi har en lille pige på 1 år. Hun går i dagpleje. Nu har hun begynt at sige nogle ord, f.eks. momad (morgenmad), nej, se osv. Her hjemme taler min mand dansk og jeg taler norsk. Jeg taler dansk (så godt som jeg nu kan..) på mit arbejde, sammen med vores venner osv.
Vi bor i Danmark nu, men skal flytte til Norge i august i år. Det vil jo ske rigtig meget med pigens sprog i tiden som kommer, og vi er i tvivl om hvad vi skal gøre i forhold til det. Skal vi kun tale dansk til hende mens vi bor her, skal vi tale kun norsk når vi er hjemme (min mand kan også tale norsk), eller skal vi bare fortsætte som vi gør? Norsk og dansk sprog ligner jo hindanden meget, så det er jo en fare for at hun bliver forvirret. Hvad skal vi forvente i forhold til udviklingen? Vil hun lære at tale rent senere end gennemsnittet?

På forhånd tak for dit svar

Venlgi hilsen Mor fra Norge

Helles svar

Kære Mor fra Norge,

Det lyder som om, at du og din mand taler hvert jeres sprog til jeres datter. Derudover hører hun på nuværende tidspunkt dansk i dagpleje. Det er vigtigt, at i som forældre kan kommunikere med jeres barn, og det gør man som regel bedst på modersmålet. Det anbefales derfor ofte at gøre, som i gør -dvs. tale hvert jeres sprog til barnet.

I forhold til hendes sproglige udvikling kan i formentlig forvente, at hun i perioder benytter ord fra begge sprog, og blander dem sammen. Det ses hos børn, der tilegner sig flere sprog. Det kan også være, at den sproglige kompetence på det ene sprog i nogle situationer kan hjælpe det andet sprog på vej.

Om jeres datter taler rent senere end gennemsnittet, er svært at spå om, det afhænger også af andre faktorer end antallet af sprog der tilegnes fx. grundlæggende sproglige færdigheder.

Held og lykke med jeres datter,
De bedste hilsner
Helle

Helle svarer på spørgsmål om dit barns sproglige udvikling, om hvor man kan søge hjælp, hvis ens barn har brug for en talepædagogisk indsats, om sprogstimulering mm. Helle holder desuden foredrag om børns tidlige sproglige udvikling i mødregrupper og på barselscafeer.

Se Helles hjemmeside: www.sprogligudvikling.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.