Føde i vand eller ej?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. marts 2012

Guldimaven

LilleMie skriver:

Jeg fødte næsten i vand på Aalborg Sygehus 

Jeg var i fødekar i ca. 3,5 timer under min fødsel (som tog i alt 7 timer fra vandet gik) og jeg vil helt sikkert føde i vand næste gang.

Vandet havde en fantastisk effekt på mig, jeg synes det var lettere at skifte stilling undervejs og jeg nød at ligge der. Min eneste smertestilling blev vandet, kolde klude og saftevand 

Jeg fødte dog desværre ikke i vandet, da hendes hjertelyd faldt til sidst, hun skulle ud hurtigt, men mine presseveer var forsvundet og jeg ikke kunne presse hende ud selv. Så jeg kom op af vandet 5 min før hun blev født med hendes isse 5 cm ud af mig. Jeg kom i fødeseng og jordemødrene hev og flående i hende og jeg pressede det bedste, jeg havde lært uden veer. Ud kom hun med navlestrengen 2 gange om halsen og det var grunden til at min presseperiode havde været ret lang - jeg var helt åben 1 time og 50 min. Pga. den hårde afslutning var der tilkaldt børnelæger osv., så hun kom ikke op til mig som det første. Men var hun født i vand uden problemer, så måtte jeg selv have taget imod hende og taget hende op på brystet - hvilket var min drøm! Jordemoderen står dog klar, med plastikhandsker op til skuldrene, i tilfælde af, at jeg ikke kunne fange hende selv, de er jo lidt glatte i vandet.

Men jeg synes helt sikkert, det var en meget intens følelse at være i vandet og det gjorde jeg bedre kunne slappe af (i forhold til tiden inden jeg kom i vand). Så for mig var det genial smertelindring - dog er man ikke i tvivl om, at man har veer og de sidste 45 min blev ordet "fuck" brugt mange gange. Men det var bestemt ikke ulideligt og jeg tænkte på intet tidspunkt, at jeg ville have anden smertelindring.

Jeg havde kun et par mindre rifter, på trods af den hårde afslutning, jordemoderen kun gav et par sting af kosmetiske årsager. Jeg tror helt sikkert det er pga. vandet, da huden havde ligget i blød i flere timer.

Mht. farens rolle i en vandfødsel - han sad ved siden af mig hele tiden, holdt mig i hånden, lavede kolde klude til mig, gav mig saft og heppede på mig. I pressefasen holdt han mig under armene og jeg holdt mine ben under knæene og pressede, så jeg ikke skulle bruge kræfter på ikke at drukne  Så jeg synes, han havde en stor rolle og måske større end hvis vi havde været i sengen, for nu var han med til at holde mig. Da jeg lå og pressede i sengen stod han bare ved siden af uden at kunne gøre noget.

Det har også den fordel, at du har eget badekar på værelset, ellers skal du ud på gangen. Men der er jo ikke så mange fødekar i Aalborg, så det kan være, du ikke er heldig, at der er fødestue med fødekar ledig. Det kunne ikke lade sig gøre for min veninde, så hav en back-up plan (også i tilfælde af grønt fostervand eller andet der gør, at du ikke må).

Held og lykke med fødslen  og bare skriv, hvis du har flere spørgsmål eller der er noget, jeg ikke har skrevet tydeligt nok 

Nu læste jeg lige du fødte i aalborg.. ( det skal jeg også.)

Jeg vil også gerne føde i vand.. Så vil lige hører om du snakkede med din jordemor omkring det inden, eller du bare sagde det da du kom ind på fødegangen og var i fødsel?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. marts 2012

LilleMie

Guldimaven skriver:

Nu læste jeg lige du fødte i aalborg.. ( det skal jeg også.)

Jeg vil også gerne føde i vand.. Så vil lige hører om du snakkede med din jordemor omkring det inden, eller du bare sagde det da du kom ind på fødegangen og var i fødsel?

Jeg snakkede med hende om det, men tror ikke det er et krav. Hun skrev det på min journal med store bogstaver øverst på min vandrejournal, men tror ikke det havde en betydning. 

De siger at man bare skal sige det, når man ringer ind og siger man kommer, så vil de forsøge at holde en stue ledig. Men det fik jeg ikke gjort, for jeg var i tvivl om det virkelig var mit vand der var gået, så jeg skulle bare ind og have kørt strimmel troede jeg og at jeg så ville blive sendt hjem igen. Så det var først da jeg kom ind og fandt ud af, at jeg allerede var 3 cm åben, at jeg sagde jeg ville føde i vand. Der var heldigvis en stue ledig og de gik i gang med at fylde karet med det samme. Men hvis jeg ikke havde sagt noget der, havde jeg bare fået en almindelig stue!

Held og lykke med fødslen 

Anmeld

21. marts 2012

LotteN

Jeg kan helt klart anbefale badekar som smertelindring, det er det bedste jeg gjorde sidst og vil helt sikkert i badekar denne gang også, hvis det er muligt.
Jeg faldt helt i søvn mellem hver vee, fordi det bare var så afslappende at ligge der.. Desværre fødte jeg ikke i vand, da jeg blev lidt ør/svimmel til sidst, hvilket måske skyldes varmen og anstrengelserne.. men kan jeg det denne gang, så tror jeg gerne jeg vil opleve det..

Anmeld

21. marts 2012

Sillebob

Monis skriver:

Hej piger.

Jeg er lidt i tvivl, om jeg skal vælge at føde i badekar eller ej?

Mine betænkninger går lidt på, om det er lige så intenst og om farens rolle.

Er det ikke sværere for faren at være med under det hele, når det foregår i vand? Og sidste bekymring er, når baby kommer ud og skal op på maven, foregår det ligesom ved en "normal" fødsel? Eller skal man op i sengen først?

Hvor god en smertelindring er vand? Nogle gode erfaringer?

Hej

Jeg har født begge mine børn i vand og begge gang har været helt fantastisk. Kunne slet ikke forestille mig andet! Jeg kan KUN anbefale det - Selvfølgelig kommer det meget an på hvordan du har det med at opholde dig i vand.

Jeg brugte også vores badekar derhjemme da veerne blev ret intense, og for mig var det den bedste smertelindring jeg kunne ønske mig.

Jeg tilbragte ca 2 timer i vandet på sygehuset før jeg egentligt fødte.

Du føler dig meget mere let og kan afprøve flere forskellige stillinger fordi det er meget lettere for dig at bevæge dig rundt. Jeg tror ikke at mandens rolle er mindre ved en vandfødsel, begge gange var min mand ved min side, holdte om mig, gav snacks og kolde klude til panden, og da bebs var ude klippede han snoren. Begge gange kom baby op til mig med det samme, første gang tog jeg selv imod da baby kom ud.

Jeg kan slet ikke forstå hvorfor jordemødre ikke anbefaler vandfødsler

Ønker dig rigtig meget held og lykke med den forestående fødsel - og uanset hvad du vælger står du overfor en FANTASTISK oplevelse

Kram

Anmeld

21. marts 2012

Monis

Sillebob skriver:

Hej

Jeg har født begge mine børn i vand og begge gang har været helt fantastisk. Kunne slet ikke forestille mig andet! Jeg kan KUN anbefale det - Selvfølgelig kommer det meget an på hvordan du har det med at opholde dig i vand.

Jeg brugte også vores badekar derhjemme da veerne blev ret intense, og for mig var det den bedste smertelindring jeg kunne ønske mig.

Jeg tilbragte ca 2 timer i vandet på sygehuset før jeg egentligt fødte.

Du føler dig meget mere let og kan afprøve flere forskellige stillinger fordi det er meget lettere for dig at bevæge dig rundt. Jeg tror ikke at mandens rolle er mindre ved en vandfødsel, begge gange var min mand ved min side, holdte om mig, gav snacks og kolde klude til panden, og da bebs var ude klippede han snoren. Begge gange kom baby op til mig med det samme, første gang tog jeg selv imod da baby kom ud.

Jeg kan slet ikke forstå hvorfor jordemødre ikke anbefaler vandfødsler

Ønker dig rigtig meget held og lykke med den forestående fødsel - og uanset hvad du vælger står du overfor en FANTASTISK oplevelse

Kram

Tak for den smukke vand-fødselsberetning. Det lyder da som om, det virkelig er noget som kan anbefales. Jeg er helt sikker i min sag nu!!

Jeg elsker varme, vand, sauna osv. Så mon ikke det kommer til at være godt for mig også?!

Nu håber jeg bare ikke der kommer nogen komplikationer, så det ikke kan lade sig gøre....

Tak for svar

Anmeld

21. marts 2012

Julemusen

Hej

Jeg født i Aalborg i oktober

Havde ikke tænkt på at jeg vile føde i vand men da det var den eneste stue ledig, så kom jeg derind 

Min jordemoder foreslog at jeg skulle prøve det som smertelindring fordi jeg udvidede mig utrolig hurtigt og det gjorde bare ondt. Og havde i forvejen nævnt at jeg ikke ville have nogle form for smertestillende. 

Så kom i badekaret, og min kæreste sad og holdte mig i hånden og havde klud til panden og alt det der nu høre sig til. 

Da jeg havde været i vand i 3 timer kunne jeg ikke klare det mere. Var helt overophedet. Puha jeg svedte. Men der var jeg så også helt udvidet og hun tog fostervandet da hun tjekkede. Det var så grønt, så måtte ikke komme i igen. Ikke at jeg havde lyst hehe. De bliver heldigvis ikke sure hvis man ikke vil i igen. 

Anmeld

24. marts 2012

smask

Monis skriver:

Hej piger.

Jeg er lidt i tvivl, om jeg skal vælge at føde i badekar eller ej?

Mine betænkninger går lidt på, om det er lige så intenst og om farens rolle.

Er det ikke sværere for faren at være med under det hele, når det foregår i vand? Og sidste bekymring er, når baby kommer ud og skal op på maven, foregår det ligesom ved en "normal" fødsel? Eller skal man op i sengen først?

Hvor god en smertelindring er vand? Nogle gode erfaringer?

Hej..

Jeg fødte i vand med min den midste og for mig var det en drømme fødsle og jeg vil varm anbefale det til andre.

Min sidste fødsel tog 3 timer, og jeg var i vand i 1 time, og det var bare så lækkert..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.