Monis skriver:
Tusind tak for jeres tanker og erfaringer. Det er dejligt at høre, at faren også har en stor rolle, selvom det er i vandet - jeg vil jo ikke lukke ham ude af "the action".
Okay vidste faktisk ikke, at man sprækker mindre i vand. Men ja det giver jo god mening, at babyen glider bedre, når det er i vand.
Håber lidt jeg hører mere om emnet, når jeg skal til "fødsels på Aalborg sygehus"-foredrag.
Men jeg hører gerne flere erfaringer fra jer!
Jeg fødte næsten i vand på Aalborg Sygehus 
Jeg var i fødekar i ca. 3,5 timer under min fødsel (som tog i alt 7 timer fra vandet gik) og jeg vil helt sikkert føde i vand næste gang.
Vandet havde en fantastisk effekt på mig, jeg synes det var lettere at skifte stilling undervejs og jeg nød at ligge der. Min eneste smertestilling blev vandet, kolde klude og saftevand 

Jeg fødte dog desværre ikke i vandet, da hendes hjertelyd faldt til sidst, hun skulle ud hurtigt, men mine presseveer var forsvundet og jeg ikke kunne presse hende ud selv. Så jeg kom op af vandet 5 min før hun blev født med hendes isse 5 cm ud af mig. Jeg kom i fødeseng og jordemødrene hev og flående i hende og jeg pressede det bedste, jeg havde lært uden veer. Ud kom hun med navlestrengen 2 gange om halsen og det var grunden til at min presseperiode havde været ret lang - jeg var helt åben 1 time og 50 min. Pga. den hårde afslutning var der tilkaldt børnelæger osv., så hun kom ikke op til mig som det første. Men var hun født i vand uden problemer, så måtte jeg selv have taget imod hende og taget hende op på brystet - hvilket var min drøm! Jordemoderen står dog klar, med plastikhandsker op til skuldrene, i tilfælde af, at jeg ikke kunne fange hende selv, de er jo lidt glatte i vandet.
Men jeg synes helt sikkert, det var en meget intens følelse at være i vandet og det gjorde jeg bedre kunne slappe af (i forhold til tiden inden jeg kom i vand). Så for mig var det genial smertelindring - dog er man ikke i tvivl om, at man har veer og de sidste 45 min blev ordet "fuck" brugt mange gange. Men det var bestemt ikke ulideligt og jeg tænkte på intet tidspunkt, at jeg ville have anden smertelindring.
Jeg havde kun et par mindre rifter, på trods af den hårde afslutning, jordemoderen kun gav et par sting af kosmetiske årsager. Jeg tror helt sikkert det er pga. vandet, da huden havde ligget i blød i flere timer.
Mht. farens rolle i en vandfødsel - han sad ved siden af mig hele tiden, holdt mig i hånden, lavede kolde klude til mig, gav mig saft og heppede på mig. I pressefasen holdt han mig under armene og jeg holdt mine ben under knæene og pressede, så jeg ikke skulle bruge kræfter på ikke at drukne
Så jeg synes, han havde en stor rolle og måske større end hvis vi havde været i sengen, for nu var han med til at holde mig. Da jeg lå og pressede i sengen stod han bare ved siden af uden at kunne gøre noget.
Det har også den fordel, at du har eget badekar på værelset, ellers skal du ud på gangen. Men der er jo ikke så mange fødekar i Aalborg, så det kan være, du ikke er heldig, at der er fødestue med fødekar ledig. Det kunne ikke lade sig gøre for min veninde, så hav en back-up plan (også i tilfælde af grønt fostervand eller andet der gør, at du ikke må).
Held og lykke med fødslen
og bare skriv, hvis du har flere spørgsmål eller der er noget, jeg ikke har skrevet tydeligt nok