Hvis man ikke går på barsel på sin ungdomsudddannelse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. februar 2012

Aqnete

AnnaKJ skriver:

Går du på almindelig barsel? altså 1 år eller noget?

Hvis du gør det, kan du få hvad der svare til din almindelig su i de 12 mdr. 

Men grunden til min undren er at jeg IKKE skal have barsel og hvis man er på en videregående uddannelse får man dobbelt su i 12 mdr, hvis man stadig er studieaktiv, hvilket jeg stadig er til den tid. Men det er åbenbart forskelligt.

For mig vil jeg bare holde endten 6måneder eller 12 måneder . Det er ikke den store forskel for mig .

Men nu hvor det er en ungdomsuddannelse , og bor med min kæreste . Er jeg så berettiget til noget ?

Undskyld jeg sådan blander mig i debatten . :/

Men håber du finder en løsning

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. februar 2012

Aqnete

Mette. skriver:

Sådan som jeg forstod reglerne dengang vi fik Emilie, var det sådan, at når man er på en ungdomsuddannelse kan man ikke kombinere sin alm. su med barselsklip - man kan kun bruge barselsklip alene, hvilket vil sige du kan vælge at få barselsklip dobbelt i 6 måneder, altså hvad der svare til dobbelt su, for så derefter at gå over på alm. su igen.

Det var hverftald sådan min kæreste gjorde med hans 6 klip - altså fik dem udbetalt dobbelt i 3 måneder, mens han læste sin hf.

For mig vil jeg bare holde endten 6måneder eller 12 måneder . Det er ikke den store forskel for mig .

Men nu hvor det er en ungdomsuddannelse , og bor med min kæreste . Er jeg så berettiget til noget ?

Anmeld

19. februar 2012

AnnaK89

Aqnete skriver:

Ja, du får alm. Su i 12 mdr eller dobbelt su i 6 mdr.

Anmeld

19. februar 2012

Mette.

Aqnete skriver:

Sådan som jeg kender reglerne - kan du enten vælge at holde 6 måneder med dobbelt barselsklip, eller 12 måneder med enkelt barselsklip (altså svarende til enten dobbelt alm. su takst eller kun 1 x takst).

Det gør ingen forskel om du bor med din kæreste. Hvsi i derimod begge er på su kan han også få nogle ekstra klip, alt efter uddannelse, samt i begge kan få forsørgertillæg efter endt barsel (dette kan man kun hvis begge er på su).

Jeg synes dog du skal tage en snak med dit uddannelsessted - de ved altid bedst, og jeg kender ikke reglerne for ungdomsuddannelser så godt, da jeg selv gik på universitetet under barsel, og derfor var under andre regler.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.