Hvis man ikke går på barsel på sin ungdomsudddannelse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.296 visninger
13 svar
0 synes godt om
19. februar 2012

AnnaK89

Jeg er startet på, at gøre min HF færdig - og jeg tager ikke barsel (eller jo, min sommerferie bliver min barsel) og så tager min mand over.

Dvs. jeg er stadig studieaktiv - har jeg så stadig mulighed for at få dobbelt SU i 12 mdr, som på en videregåendeuddannelse?

Synes ikke jeg kan se at det er en mulighed, men det er da lidt underligt, for man kan jo altså ikke tvinges på barsel 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. februar 2012

Mette.

AnnaKJ skriver:

Jeg er startet på, at gøre min HF færdig - og jeg tager ikke barsel (eller jo, min sommerferie bliver min barsel) og så tager min mand over.

Dvs. jeg er stadig studieaktiv - har jeg så stadig mulighed for at få dobbelt SU i 12 mdr, som på en videregåendeuddannelse?

Synes ikke jeg kan se at det er en mulighed, men det er da lidt underligt, for man kan jo altså ikke tvinges på barsel 

Ja, det har du.
Jeg har selv gjort det - gik på barsel og studerende samtidig. 

Anmeld

19. februar 2012

AnnaK89

Mette. skriver:

Ja, det har du.
Jeg har selv gjort det - gik på barsel og studerende samtidig. 

Var det på en HF eller en anden ungdomsuddannelse?

For det er åbenbart forskelligt.

Anmeld

19. februar 2012

Mette.

AnnaKJ skriver:

Var det på en HF eller en anden ungdomsuddannelse?

For det er åbenbart forskelligt.

Åh undskyld - så ved jeg det ikke.

Det var på universitetet, jeg studerende samtidig med jeg passede Emilie hjemme. Jeg tror faktisk desværre det kan passe du ikke kan få dobbelt i 12 måneder - min kæreste gik på HF da vi fik Emilie, og reglerne var også anderledes for ham end for mig.

Anmeld

19. februar 2012

AnnaK89

Mette. skriver:

Åh undskyld - så ved jeg det ikke.

Det var på universitetet, jeg studerende samtidig med jeg passede Emilie hjemme. Jeg tror faktisk desværre det kan passe du ikke kan få dobbelt i 12 måneder - min kæreste gik på HF da vi fik Emilie, og reglerne var også anderledes for ham end for mig.

Forstår det virkelig ikke

Der burde ikke være forskel, når jeg også forbliver studieaktiv.

Anmeld

19. februar 2012

Mette.

AnnaKJ skriver:

Forstår det virkelig ikke

Der burde ikke være forskel, når jeg også forbliver studieaktiv.

Nej, det er nogle underlige regler. Jeg tror bare desværre ikke der er noget at gøre.

Min kæreste var over 21 da han gik på HF, men fordi det var en ungdomsuddannelse, fik han også kun 3 ekstra klip, i stedet for 6, som hvis han var på en videregående uddannelse.

Anmeld

19. februar 2012

Aqnete

Jeg er med på en lytter, da jeg står i samme situation . Jeg kan ikke finde rundt i de ***** regler. :/

Jeg er også færdig med min HF 2013 , som jo er en ungdomsuddannelse.

Men har vi ikke krav på noget som helst økonomisk hjælp så ? Kan vi intet få ?

Anmeld

19. februar 2012

AnnaK89

Aqnete skriver:

Jeg er med på en lytter, da jeg står i samme situation . Jeg kan ikke finde rundt i de ***** regler. :/

Jeg er også færdig med min HF 2013 , som jo er en ungdomsuddannelse.

Men har vi ikke krav på noget som helst økonomisk hjælp så ? Kan vi intet få ?

Går du på almindelig barsel? altså 1 år eller noget?

Hvis du gør det, kan du få hvad der svare til din almindelig su i de 12 mdr. 

Men grunden til min undren er at jeg IKKE skal have barsel og hvis man er på en videregående uddannelse får man dobbelt su i 12 mdr, hvis man stadig er studieaktiv, hvilket jeg stadig er til den tid. Men det er åbenbart forskelligt.

Anmeld

19. februar 2012

Mette.

AnnaKJ skriver:

Går du på almindelig barsel? altså 1 år eller noget?

Hvis du gør det, kan du få hvad der svare til din almindelig su i de 12 mdr. 

Men grunden til min undren er at jeg IKKE skal have barsel og hvis man er på en videregående uddannelse får man dobbelt su i 12 mdr, hvis man stadig er studieaktiv, hvilket jeg stadig er til den tid. Men det er åbenbart forskelligt.

Sådan som jeg forstod reglerne dengang vi fik Emilie, var det sådan, at når man er på en ungdomsuddannelse kan man ikke kombinere sin alm. su med barselsklip - man kan kun bruge barselsklip alene, hvilket vil sige du kan vælge at få barselsklip dobbelt i 6 måneder, altså hvad der svare til dobbelt su, for så derefter at gå over på alm. su igen.

Det var hverftald sådan min kæreste gjorde med hans 6 klip - altså fik dem udbetalt dobbelt i 3 måneder, mens han læste sin hf.

Anmeld

19. februar 2012

AnnaK89

Mette. skriver:

Sådan som jeg forstod reglerne dengang vi fik Emilie, var det sådan, at når man er på en ungdomsuddannelse kan man ikke kombinere sin alm. su med barselsklip - man kan kun bruge barselsklip alene, hvilket vil sige du kan vælge at få barselsklip dobbelt i 6 måneder, altså hvad der svare til dobbelt su, for så derefter at gå over på alm. su igen.

Det var hverftald sådan min kæreste gjorde med hans 6 klip - altså fik dem udbetalt dobbelt i 3 måneder, mens han læste sin hf.

Okay, bliver simpelthen nød til at spørge dem 

Men de åbner først igen på onsdag

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.