Moderkageprøve..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

883 visninger
8 svar
0 synes godt om
22. marts 2009

Pernille34

Hej alle..

Det er første gange at jeg skriver et indlæg herinde, da jeg er forholdsvis ny herinde og holder mest til hos "netbaby"

Jeg er gravid med i andet barn, 13+1 og har termin sidst i september, hvis alt går godt..

Jeg var til nakkefoldscanning i torsdags (19.03) og fik den trist besked at jeg desværre ligger i den høje ende..

Jeg fik en tid til en moderkageprøve på onsdag (25.03)..

Jeg er dødnervøs for at få lavet prøven og efterfølgende er der ½-1 % chance for at abortere..

Er der nogle af jer heinde som har fået lavet en moderkageprøve og måske har lyst til fortælle om jeres oplevelse.. ??

Pernille

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. marts 2009

Mutti2

Hej Pernille.

Jeg kan desværre ikke give dig svar på dit spm.

Men jeg tud-brølede til din besked. Jeg føler virkeligt med dig, og krydser alt hvad der krydses kan for at alt går som det skal på onsdag, og især at resultatet efter prøven viser at du bærer på et sundt og raskt barn.

det må virkeligt være frustrende at få sådan en besked, og skulle vente så lang tid i uvished. Jeg håber du har nogen til at støtte dig!!

Held og lykke med det, og lad os høre hvordan det kommer til at gå.

kæmpe knus Penille

Anmeld

22. marts 2009

KarinaIda

Hej Pernille...

Jeg var selv i den uheldige ende til min nakkefoldsscanning dengang... Og jeg fik lavet den moderkagebiopsi, som du snakker om....

De laver den på den måde, at de scanner dig, og så stikker de en nål ned i maven på dig, så den når helt ind til fostervandet... Den nål lader de så sidde i(eller retter det rør), hvor de så stikker nålen ned i for og tage væske fra.... Mens det sker, kan man følge med på skærmen(det kunne jeg i hvert fald). Det er ingen sjov "oplevelse", man kan mærke når de tager væske fra, kunne jeg da, men selvfølgelig ikke sikkert du føler det på samme måde....
Jeg kom efter den undersøgelse ud og skulle ligge på en briks i 20 min, da jeg skulle ligge stille efter den undersøgelse, og ikke måtte rende rundt...

Hvad ang svar på prøven fik jeg at vide at inden for de første 3-5 arbejdsdage, ville der komme svar på de første 21 kromosomer(på om det er mongol).. Men for og få svar på alle kromosomerne, ville der gå 14 dage ca....

Min prøve viste så at barnet var helt fint, men de var alligevel i tvivl, og ville så have mig til hjertescanning med den lilles hjerte, da det kunne være der var hul i hjertet.. Så jeg kom til sådan 2-3 hjerteundersøgelser, men de viste heldigvis heller ikke noget....

Så jeg var i den helt heldige ende til sidst, og få mig en helt sund, rask og fantastisk datter.....

Men man er rigtig nervøs op til prøven, og i ventetiden efter på svar...

Men jeg alt der kan krydses for dig... Og håber på og høre fra dig når du har været det hele igennem....

Hvis du vil snakke mere om dig kan du træffe mig herinde eller på min mail karina_hansen1@hotmail.com...

De varmeste tanker Karina

Anmeld

22. marts 2009

mortil(nichlasogmathias)

Pernille34 skriver:

Hej alle..

Det er første gange at jeg skriver et indlæg herinde, da jeg er forholdsvis ny herinde og holder mest til hos "netbaby"

Jeg er gravid med i andet barn, 13+1 og har termin sidst i september, hvis alt går godt..

Jeg var til nakkefoldscanning i torsdags (19.03) og fik den trist besked at jeg desværre ligger i den høje ende..

Jeg er dødnervøs for at få lavet prøven og efterfølgende er der ½-1 % chance for at abortere..

Er der nogle af jer heinde som har fået lavet en moderkageprøve og måske har lyst til fortælle om jeres oplevelse.. ??

Pernille

jeg har prøvet det samme som dig..... jeg føler med dig, det er så frygteligt at få af vide at ens lille bebs i maven måske ikke er som det skal være..
som den anden karina så fint beskriver, bliver du scannet imens de fører en lang nål igemmen din mave, selvfølgelig er det ikke behageligt, men det er faktisk ikke så slemt som man frygter, det syntes jeg ikke i hvert fald... der var ikke noget galt med min bebs og jeg har nu en dejlig dreng.. jeg håber inderligt at du får et godt resultat, men op med humøret, selvfølgeligt får du godt nyt... held og lykke med det.... jeg krydser alt hvad jeg kan for dig..

Anmeld

22. marts 2009

KarinaIda

karina22 skriver:

jeg har prøvet det samme som dig..... jeg føler med dig, det er så frygteligt at få af vide at ens lille bebs i maven måske ikke er som det skal være..
som den anden karina så fint beskriver, bliver du scannet imens de fører en lang nål igemmen din mave, selvfølgelig er det ikke behageligt, men det er faktisk ikke så slemt som man frygter, det syntes jeg ikke i hvert fald... der var ikke noget galt med min bebs og jeg har nu en dejlig dreng.. jeg håber inderligt at du får et godt resultat, men op med humøret, selvfølgeligt får du godt nyt... held og lykke med det.... jeg krydser alt hvad jeg kan for dig..

Nej det er slet ikke så ubehageligt som man går og forestiller sig, men det er da bestemt heller ikke sjovt.....

Og Pernille du skal nok få et godt svar, det er jeg sikker på...

Anmeld

22. marts 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Pernille34 skriver:

Hej alle..

Pernille

Jeg fik taget moderkage biopsi, efter jeg var til NF sidste gang jeg var gravid. - Det er en meget lang historie, som du kan læse i kategorien, der desværre hedder sen abort.

MEN - du skal ikke blive nervøs fordi jeg skriver det!!! - Vores tal var USANSYNLIG dårlige. Vi havde 10% chance for at vores barn var ok, og det er trods alt heldigvis de aller aller færreste der oplever det.

Jeg ville SELVFØLGELIG have moderkagebiopsien, fordi det var super vigtigt for mig atvide, at den virkelig VAR syg og hvad den fejlede...

Det gjorde ikke sindsygt ondt, andet end i sjælen. Det nev i maveskindet og var ubehageligt. Resten af dagen, lå jeg på sofaen og stortudede og slappede af...

Vi vidste jo godt inderst inde at den var gal.

MEN - Hvis du har fået et normalt 'højt' tal, så tag imod moderkagebiopsien. Slap af bagefter og tag det roligt. Jeg er sikker på, at hvis det var meningen at jeres baby er sund og rask, så sker der ikke noget ved prøven.

De er super søde og dygtige, var min oplevelse på sygehuset!!!! Du er i trygge hænder.

Hvis der er noget du har brug for at tale om, så er du velkommen til at skrive også på msn. Jeg kender alt til frygten i de dage man venter på svar også...

Masser af tusind tanker herfra.

KRAM

Anmeld

22. marts 2009

jullesen

Kære Pernille

Kan heller ikke lade være med at komme med et par kommentarer til dit indlæg.

Karina har såmen beskrevet fint hvordan man tager en fostervands prøve, men du skriver at du skal have taget en moderkage biopsi.

Princippet er meget det samme. Det foretages Ultralydsvejledt men man tager så en "lille pølse" af moderkagen vha en lille "pistol" man trykker af når man er det rigtige sted. Jov, det gør da ondt.. synes jeg, men synes da klart at det er en utrolig vigtig information man får derfra.
Hvor svært det er at tage prøven afhænger også af hvor din moderkage ligger. Hvis den ligger fortil er det jo logisk nok nemmere at komme til end hvis den ligger bagtil.

Har som nævnt selv fået taget denne prøve og var da også meget bekymret for om der skulle være noget galt. Meeennnn du får jo simpelthen meget klar besked. Er der en kromosomfejl eller ej. Tilmed kan du jo også få kønnet at vide med sikkerhed.

Til sidst vil jeg lige slutte af med, at sige at hvis man ikke bliver vurderet som i højrisiko gr. kan det jo stadig godt være at man får et barn med kromosomfejl.. men sandsynigheden er jo ikke så høj.
Kender da til nogen som har fået et barn med Down syndrom uden at det blev opdaget før barnet kom ud. Dette risikerer du jo ikke!!!

Selvfølgelig er det barskt men vil personlig hellere få det undersøgt hvis der rejses den mindste tvivl.

Lykke til

Jullesen

Anmeld

22. marts 2009

3rollinger

Jeg har en veninde der har faaet saadan en fostervandsproeve. Hun skulle ligge fuldkommen stille i de efterflg 48 timer. Er det ikke normal procedure?

Anmeld

23. marts 2009

Tynen

Jeg vil bare lige ønske dig VELKOMMEN til og held og lykke med det hele!!

Pas nu på du ikke bliver alt for overrasket over tempoet herinde i forhold til NB
Denne site er noget helt andet.

Håber du giver en update på det hele når du når så langt!

/Trine

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.