Sprog

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. november 2012

Tulle28

Min datter er 2,8 år og har altid været rigtig god til at tale. Men i min mødregruppe er der en dreng som først nu er begyndt at tale for alvor, til gengæld har han altid været lynhurtig motorisk.

De to andre i gruppen taler, men det er kun hver 4. gang jeg forstår, hvad de siger

Tror ikke du skal være så bekymret, hvis hun ellers udvikler sig som hun skal. Og ellers så tag da en snak med vuggestuen eller dagplejen.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. november 2012

Anonym trådstarter

IngeBennThomsen skriver:

Hej mor til tumlingen

Som talepædagog gennem 15 år vil jeg gerne tilslutte mig din undren, for børn kan typisk at sige flere ord i en alder af 22 måneder. Det er altid godt at få tjekket, om der er noget der generer barnet rent høremæssigt - og det kan være lidt længe at skulle vente nogen gange, men der er frit valg - så måske kan du finde en anden med en tid snart?

Når du så har svar på, om der er væske i mellemøret og om sneglen i øret virker, så kan du tale med talepædaggen, som du får fat på gennem dagtilbud eller ved selv at kontakte kommunens talekonsulent. Du kan nemlig altid selv kontakte, og det er måske det enkleste - men spørg eventuelle pædagoger eller dagplejer. Du må endelig ikke lade være med at få kontakt til talepædagogen, for han/hun er super central, når man undrer sig, som du gør - kan give dig tips og ideer og i det hele taget være din sparringspartner. Du kan samtidig eventuelt søge efter materialet ALLE MED på nettet, som er udgivet i Danmark og se, om dit barns pædagog/plejer vil anvende spørgsmålene om sproget sammen med dig. Det er et skema med små lette punkter ud fra hvilke man kan se, om barnet følger de typiske trin i sprog, motorik, leg, trivsel mm. Skriv endelig, hvis du vil vide mere. 

Mange hilsner og pøj pøj :-)

Hej NU er min datter 3 år lige om et par måneder, og hun siger kun ca 20 ord rent/urent.

Hun er glad, forstår alt, udfører beskeder, vil være med til det hele, husker utroligt godt osv...

Kan pege på ca 10 kropsdele, ved hvor hendes tøj sider på kroppen osv...

Men har som sagt ikke noget sprog endnu, ud over de ca 20 ord...

Har besøgt læge og ørelage op til flere gange, og hendes hørelse fejler intet.

Har du en ide til noget vi kan gøre for og hjælpe hende på vej??

HUn går endnu ikke i børnehave, og hun er taget ud af dp, grundet at hun efter 2 år stadig var ulykkelig der hele dagen, hvilket mit hjerte ikke kunne bære mere, så lige nu går hun hjemme ved mig, da jeg er sygemeldt.

Anmeld

16. november 2012

Tulle28

Hov, det var da en gammel tråd jeg lige fik svaret på - igen, oven i købet

Anmeld

16. november 2012

Anonym trådstarter

IngeBennThomsen skriver:

Hej igen !

Her til morgen kom jeg til at tænke på, at du kan se, hvordan den typiske sprogudvikling forløber på dette link

http://www.solis.dk/orange_bu_sprogligt.html 

som er fra www.solis.dk - min hjemmeside.

Børns sprog udvikler sig som bekendt meget forskelligt, og ved undren kan det jo være super at få viden om, hvad man kan forvente på de forskellige alderstrin. Jeg er ikke ansat i en kommune - arbejder med børns sprog som selvstændig logopæd/talepædagog. Håber, du kan bruge oversigten - du er meget velkommen til at skrive spørgsmål / kontakte mig på solis@solis.dk 

Mange hilsner 

Inge Benn Thomsen, www.solis.dk  

Logopæd og 

mor, mormor, bedstemor

Hej NU er min datter 3 år lige om et par måneder, og hun siger kun ca 20 ord rent/urent.

Hun er glad, forstår alt, udfører beskeder, vil være med til det hele, husker utroligt godt osv...

Kan pege på ca 10 kropsdele, ved hvor hendes tøj sider på kroppen osv...

Men har som sagt ikke noget sprog endnu, ud over de ca 20 ord...

Har besøgt læge og ørelage op til flere gange, og hendes hørelse fejler intet.

Har du en ide/nogen redskaber til noget vi kan gøre for og hjælpe hende på vej??

HUn går endnu ikke i børnehave, og hun er taget ud af dp, grundet at hun efter 2 år stadig var ulykkelig der hele dagen, hvilket mit hjerte ikke kunne bære mere, så lige nu går hun hjemme ved mig, da jeg er sygemeldt.

Anmeld

16. november 2012

Hvem?

Hvor gammel er din søn nu? Og hvor godt er han sprog nu?

Det da vist en gammel tråd

Lauge blir 3 her til Januar og han ævler løs, der er ikke den ting han ikke kan sige, han har haft meget problemer med ørene, og har i alt fået nye dræn enten 10-11 gange siden han var knap 1 år -

Det der gav et gennembrud var at den store i DP skulle i BH, det var en barn der snakkede konstant fra morgen til aften og det var ligeosm da det barn var væk, så væltede det ud af Lauge - han snakker og snakker og snakker og synger endda med på sange - han har dog fortsat meget problemer med ørene, og må forvente et par operationer mere, men det har hjulpet rigtig rigtig meget

Havde du noget i tankerne?

Anmeld

16. november 2012

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Anonym skriver:

Hej til jer der kigger.

Er der nogen af jer, der har tumlinge som er fra 22 mdr og op efter, som IKKE er begyndt at tale endnu???

MIn datter er selv 22 mdr, og kan kun sige et ord, er det mon godt eller skidt hun ikke kan sige mere, med den alder hun snart har?

Andre med tumlinge, som heller ikke taler endnu???

Min søn er kun 19 mdr han kan sige max 10 forstående ord og ham syntes jeg er langsom da storebror kunne føre en samtale i den alder.
Men så længe han forstår alt hvad vi siger tror jeg på det nok skal komme
Og det skal din datters sprog også

Anmeld

16. november 2012

Anonym trådstarter

hannetheis skriver:

Min søn er kun 19 mdr han kan sige max 10 forstående ord og ham syntes jeg er langsom da storebror kunne føre en samtale i den alder.

Tror du??? Hun bliver tre år her til Januar, kan siger max 20 odr og så en masse lyde.

Syntes det har været sådan det sidste års tid.. suk

Anmeld

16. november 2012

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
hannetheis skriver:

Har først lige nu set at det er en tråd helt fra feb i år. Så hvis hun nu når hun næsten er 3 år stadig ikke rigtig siger noget ville jeg nok vælge at få noget tale hjælp

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.