Sprog

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. februar 2012

Anonym trådstarter

Bondefruen skriver:

Ja, bare fordi de ikke snakker, er ikke ens betydning med at der er stilhed

Lauge og hans lillebror snakker konstant og heeeeele dagen, phu man blir helt ør

De er sgu skønne sådanne unger

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. februar 2012

CHD

Min søn på 19 mdr. siger heller ikke så meget som visse andre på hans alder. Jeg prøver at lade være med at stresse over det, men jeg synes det er svært når nu den sproglige udvikling er så vigtig.

Han har aldrig været hurtig ude, hverken motorisk eller sproglig, så i bund og grund tror jeg bare at jeg har en søn, der gerne vil være sikker før han springer ud i noget.

Han har også dræn, men jeg har heldigvis en fornemmelse af at han sagtens kan høre, og der er efterhånden så meget af det vi siger han tydeligvis forstår. Jeg tror i bund og grund bare at børn er meget forskellige, men jeg vil gerne være ærlig og erkende at jeg selv har let ved at stresse over hans udvikling og tempo. Jeg bliver ofte nervøs for at jeg ikke gør nok, ikke taler nok med ham eller på den rigtige måde, men når jeg ser objektivt på det, så er det begrænset hvor meget mere jeg kan gøre.

Anmeld

21. februar 2012

An&Jo

Anonym skriver:

Hej til jer der kigger.

Er der nogen af jer, der har tumlinge som er fra 22 mdr og op efter, som IKKE er begyndt at tale endnu???

MIn datter er selv 22 mdr, og kan kun sige et ord, er det mon godt eller skidt hun ikke kan sige mere, med den alder hun snart har?

Andre med tumlinge, som heller ikke taler endnu???

min dreng er snart 23 mdr og siger heller ikke meget endnu..

Jeg har lige fået en tid ved ørelægen for at se om han muligvis har fået nedsat hørelse af alle de omgange vi har haft af MØB

Børn kan også have væske på øret uden man lægger mærke til det, så mit råd er at du starter med at få ørerne tjekket ved en ørelæge..

Anmeld

21. februar 2012

Københavnermor

Anonym skriver:

Min datter siger som sagt kun et ord...men hun forstår os alt hvad vi siger til hende... og hvis hun er på sit værelse (i den ene ende af huset) og vi åbner brygers døren (i modsatte ende af huset) så kommer hun farende ud, og skal være med til hvad der nu skal ske i brygerset ...

Jeg er ikke til alt det der pjat med og kontakte kommunen og deres system om alt muligt... jeg er nok lidt modstander af det system..

Vores datter jar på sine 22 mdr, kun været syg de par gange hun har fået de faste vacciner, så er hun lige blevet dårlig lidt timer efter....og så har det taget 3 timer, så har hun været frisk igen, men aldrig ( 7 9 13) været syg på normal vis... tro det eller ej, men det er sandt

Jeg har været ved to læger på skift, løbende gennem de sidste 3 4 mdr, og de siger begge at hendes øre fejler INTET.

Hun venter garanteret bare på det rette øjeblik, og når hun så taler starter hun sikkert med mega mange ord på en gang..

Det har jeg hørt om flere gange hos bekendte. At deres børn måske kun brugte 1-2 ord og så nærmest fra den ene dag til den anden brugte mange ord og lavede fine små sætninger..

Jeg tror ikke du skal være bekymret. Hun skal nok tale når hun er klar til det.. 

Anmeld

21. februar 2012

Pige2009

Anonym skriver:

Hej til jer der kigger.

Er der nogen af jer, der har tumlinge som er fra 22 mdr og op efter, som IKKE er begyndt at tale endnu???

MIn datter er selv 22 mdr, og kan kun sige et ord, er det mon godt eller skidt hun ikke kan sige mere, med den alder hun snart har?

Andre med tumlinge, som heller ikke taler endnu???

Min venindes søn er knap 3 år og kan stadig kun nogle få ord, så det ville jeg ikke tage så tungt De skal nok være obs i DP eller VS, hvis der er grund til bekymring, men eller prøv at lufte dine tanker til dem

Anmeld

21. februar 2012

IngeBennThomsen

Hej mor til tumlingen

Som talepædagog gennem 15 år vil jeg gerne tilslutte mig din undren, for børn kan typisk at sige flere ord i en alder af 22 måneder. Det er altid godt at få tjekket, om der er noget der generer barnet rent høremæssigt - og det kan være lidt længe at skulle vente nogen gange, men der er frit valg - så måske kan du finde en anden med en tid snart?

Når du så har svar på, om der er væske i mellemøret og om sneglen i øret virker, så kan du tale med talepædaggen, som du får fat på gennem dagtilbud eller ved selv at kontakte kommunens talekonsulent. Du kan nemlig altid selv kontakte, og det er måske det enkleste - men spørg eventuelle pædagoger eller dagplejer. Du må endelig ikke lade være med at få kontakt til talepædagogen, for han/hun er super central, når man undrer sig, som du gør - kan give dig tips og ideer og i det hele taget være din sparringspartner. Du kan samtidig eventuelt søge efter materialet ALLE MED på nettet, som er udgivet i Danmark og se, om dit barns pædagog/plejer vil anvende spørgsmålene om sproget sammen med dig. Det er et skema med små lette punkter ud fra hvilke man kan se, om barnet følger de typiske trin i sprog, motorik, leg, trivsel mm. Skriv endelig, hvis du vil vide mere. 

Mange hilsner og pøj pøj :-)

Anmeld

22. februar 2012

IngeBennThomsen

Hej igen !

Her til morgen kom jeg til at tænke på, at du kan se, hvordan den typiske sprogudvikling forløber på dette link

http://www.solis.dk/orange_bu_sprogligt.html 

som er fra www.solis.dk - min hjemmeside.

Børns sprog udvikler sig som bekendt meget forskelligt, og ved undren kan det jo være super at få viden om, hvad man kan forvente på de forskellige alderstrin. Jeg er ikke ansat i en kommune - arbejder med børns sprog som selvstændig logopæd/talepædagog. Håber, du kan bruge oversigten - du er meget velkommen til at skrive spørgsmål / kontakte mig på solis@solis.dk 

Mange hilsner 

Inge Benn Thomsen, www.solis.dk  

Logopæd og 

mor, mormor, bedstemor

Anmeld

22. februar 2012

Hvem?

Solis skriver:

Hej igen !

Her til morgen kom jeg til at tænke på, at du kan se, hvordan den typiske sprogudvikling forløber på dette link

http://www.solis.dk/orange_bu_sprogligt.html 

som er fra www.solis.dk - min hjemmeside.

Børns sprog udvikler sig som bekendt meget forskelligt, og ved undren kan det jo være super at få viden om, hvad man kan forvente på de forskellige alderstrin. Jeg er ikke ansat i en kommune - arbejder med børns sprog som selvstændig logopæd/talepædagog. Håber, du kan bruge oversigten - du er meget velkommen til at skrive spørgsmål / kontakte mig på solis@solis.dk 

Mange hilsner 

Inge Benn Thomsen, www.solis.dk  

Logopæd og 

mor, mormor, bedstemor

Slutter mig li til her, da jeg også har svaret i tråden, jeg vil li lure din hjemmeside - 1000 tak

Anmeld

22. februar 2012

IngeBennThomsen

Det bliver spændende at høre, om du finder nyttig info der.

Inge Benn Thomsen

www.solis.dk

Anmeld

16. november 2012

Anonym trådstarter

Hvem? skriver:

Jeg har Lauge på 2 år, der kun siger en tre-fire ord, han forstår alt, der er ikke en ting han ik kan forstå, men han siger ik meget.

Jeg har flere gange haft fat i læger og spl, men uden held, Lauge var godt 11 mdr, da han fik dræn i begge øre, så de mener at han måske ik ku ha hørt så godt det første års tid af hans liv, vi har bestilt tid hos ørelægen (ventetid på godt 1,5 mdr) for at få ham testet, om der sku være nogle lyde han ikke kan høre men jeg tror det ikke, for jeg kan stå i stuen, han i køkkenet og hvis jeg siger noget, f.eks. han li ska tage traktoren med på plads udefra køkkenet, så gør han det, så længe han forstår alt og er en glad og tilfreds dreng, vil de ikke gøre noget.

Hvor gammel er din søn nu? Og hvor godt er han sprog nu?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.