"Spørgsmål fra Tulle"
Hej Samina
Jeg har en datter på 7 år, hun går i 1. kl. Hun er meget glad for at gå i skole og glad for lærene. Men lektierne kæmper vi hårdt med. Hun får ikke andet end ros af lærene, hun er god til både dansk og regning og fungerer godt socialt. I dansk får hun ekstra opgaver med hjem i form af ekstra bøger der skal læses.
Hun vil meget gerne læse, både bøgerne fra skolen og alt andet hun kommer i nærheden af. Men når der skal laves lektier gider hun ikke. Det starter med overspringshandlinger allerede inden hun finder skoletaske og bøger frem herhjemme. Og til sidst kan vi gå næsten blive "uvenner" fordi hun hele tiden skal fastholdes i lektierne. Det er ikke fordi lektierne er svære for hende, og vi har efterhånden prøvet både med guleroden og pisken.
Jeg er hjemme på barsel så hun kommer hjem fra skole ca. 13.30, derefter leger hun en times tid og så starter vi kampen om lektierne. Når hun laver lektier er vi altid sammen, enten sidder jeg ved siden af hende med fokus på hende, hun sidder i køkkenet mens jeg laver aftensmad, eller stuen mens jeg ammer lillesøster.
Det nyeste vi prøver at at sætte et minutur til at ringe så hun arbejder i 15-20 min. af gangen og har pauser på 2-5 min. imellem. Men det virker heller ikke optimalt, hun er ganske enkelt ikke interesseret. Hun kan være et par timer om lektier der ellers kun ville tage ½ time , hvis hun var koncentreret.
Hvad kan jeg gøre så hun bliver mere motiveret og intereseret i sine lektier?
På forhånd tak
Saminas svar
Hej Tulle
Jeg kan godt forstå din frustration. Mange børn ”gider” ikke lave lektier, de vil lege. De har ikke forstået meningen med det. Og jeg tænker; i dit tilfælde er din datter dygtig. Frustrationen er stor, når børnene også har svært ved det.
Din datter ser måske ikke umiddelbart nogen ide i at lave lektier og måske slet ikke, hvis det er ekstra opgaver, som resten af klassen ikke får? Hvem har ønsket disse ekstra opgaver, hvad er baggrunden for dem?
Går hun anderledes til lektierne, når hun har samme lektier for som resten af klassen?
For at hun kan blive motiveret, skal hun opdage, at hun ikke slipper uden om lektierne, her kan du sammenligne med kampen om tandbørstningen eller sengetider. Det er vigtigt, at hun mærker, at lektierne skal laves på samme måde som at tænderne skal børstes, sengetider overholdes osv.
Du skriver, at hun leger en time og derefter starter din datter med lektierne, og så er det tid til aftensmad? Er der mulighed for at lege videre med legekammerater bagefter?
Kunne hun evt. lave lektier sammen med en legekammerat?
Er det hver dag, at hun laver lektier? En halv time hver dag i første klasse, synes jeg er meget. Kunne I evt. sige et kvarter før spisetid og et kvarter efter. Jeg ved fra mine egne børn, at de ville nægte at lave lektier i et tidsrum, hvor legerelationer ville være en mulighed. Får hun ikke lavet alle lektier inden for de to gange 15 minutter, er det bare ærgerligt i en periode. Sæt æggeuret på et kvarter, så hun selv kan holde øje med det og lav en aftale om at i dette tidsrum, har hun din opmærksomhed 100 procent. Den bliver ikke delt med den lille eller aftensmaden… For måske er det i virkeligheden lidt jalousi, det handler om?
Hele situationen omkring lektierne skal vendes til noget positivt, og noget hun kan overskue.
Endelig fortæl læreren om det. Og vurdere, hvad du som forældre synes, er rimeligt. Det er ikke altid, at lærerne er klar over de kampe, der foregår i hjemmet.
Håber du kan bruge mine råd og skriv endelig tilbage, hvis du har brug for det.
Hilsen Samina
Samina har sin egen blog her på Baby.dk. hvor hun skriver om de små og store ting i livet, og om livet i folkeskolen.
Læs mere om Samina: Samina og hendes blog