Samsovning :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10.369 visninger
14 svar
0 synes godt om
19. marts 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator

Jeg har valgt at skrive lidt om at sove sammen, som familie. Måske provokere det nogen, måske inspirerer det nogen – forhåbentligt sætter det tanker i gang hos de fleste.

I vores lille familie har vi fra starten valgt at have Idun sovende i dobbeltsengen. Der hvor familien er, er hun. Det har været det naturlige valg for os, fra første dag.
Idun er født hjemme og fra første nat har hun sovet sammen med os.
De første 2 nætter lagde vi ammepuden omkring hende, da vi var lidt utrygge pga. ’skrækhistorier’, man hører om folk der har ligget sine børn ihjel. Hurtigt fandt vi ud af, at vi er ligeså meget forælder når vi sover, som når vi er vågne og vi fjernede ammepuden. Lod Idun sove mellem os, ved siden af os og ovenpå os, alt efter hvilken babs vi er i gang med eller hvad der nu er hyggeligt.

Generelt skal det siges om skræk-ammestue-historier, at det ikke passer. Der er ikke registreret nogen almindelige sunde mennesker i dagens verden der har sovet deres børn ihjel. Historierne stammer fra gamle dage. I gamle dage blev det at ligge et barn ihjel, brugt som omvendt prævention. Når du havde fået 8 børn og en ups, kunne det ske at du kom til at ligge dig på det om natten. Første gang du gjorde det fik du en påtale, andengang en bøde og tredjegang fængsel. Hvis man er helt almindelig sund og rask og ikke narkoman eller lignene, sker det ikke at man sover på sit barn. Baby skal NOK røre på sig, hvis man skubber eller lignende. ) Man er også opmærksom om natten. Alle ens sanser er forældre, i vågen såvel som sovende tilstand.

Agumenterne omkring samsovning, er for mig mange:

- Mors nattesøvn!!!
Min nattesøvn har været uafbrudt, stort set siden Idun blev født. Jeg har ikke været en zombie, trods det at Idun som helt lille spiste MANGE gange i løbet af en nat. Hun prikker til mig og jeg vender mig om på siden. Hun finder babsen også er den overstået. ? - Jeg sover videre og Idun spytter babsen ud, så snart som hun har ”snacket” færdig. – Faktisk har jeg ALDRIG sovet bedre, end jeg gør nu. Jeg har altid sovet meget let og vågnet i tide og utide. Jeg sover SKØNT, som det er nu. Det er så bare en bonusoplevelse for mig!!

- Babys nattesøvn
En babys nattesøvn er også vigtig!!!... Idun behøver ikke at vågne helt og SKRIGE, for at få vores opmærksomhed om natten. – Hendes søvn bliver så godt som uafbrudt og hun får mere ud af sin dag og får mere ro til at vokse og blive en dejlig glad baby.

- Fars nattesøvn
Far vågner slet ikke, når Idun skal have babsen. Mænd har ikke et biologisk system, der gør at de kan klare at vågne flere gange hver nat, som kvinder har. Derfor er det næsten mest vigtigt for far, med denne her ordning. Ikke noget skrig og skrål og alt sin kærlighed samlet. ?

- Amningen
Amningen bliver så meget lettere når du ikke skal OP og finde en helt vildt desperat og ked af det baby, som vil have babs NU!!! Hvor efter du skal få bebs til at slippe babsen og tilbage i vuggen. – Hvis det var sådan her hjemme, havde jeg nok heller ikke holdt til at amme fuldt ud i 6 mrd og forsætte amningen så længe Idun har lyst til det.

Mine tanker omkring samsovning: - For mig næsten endnu vigtigere agumenter…

Hvor mange af os voksne mennesker ELSKER ikke bare for vildt at sove i ske med sin kæreste? Hvor skønt er det ikke at kunne være tryg i sin mands/kones/kærestes nærvær. Føle kropsvarmen fra en anden? Har vi lyst til frivilligt at give det op? Vi kan selv vælge og er voksne mennesker. Vi ved hvad der foregår omkring os, men har stadig brug for nærhed varme og tryghed.
Jeg ved godt at der ikke er mange der bruger 'samsovning' og 'famillieseng', for hvad nu hvis ungerne bliver i sengen til de er 10+? Hvad nu hvis? Ville det være så slemt? ER det ikke dejligt rart og trygt at sove sammen som familie? AT have alt kærligheden samlet der?
Et lille barn er ikke klar over hvad der sker omkring han eller hun ... Bliver utryg, får indimellem seperationsangst...
Hvis vi som voksne beslutningstagende mennesker skulle sætte os i babys sted, og sige hvad vi helst ville, - ville vi så ikke ligge og sove tæt på mor og far? Mærke kropsvarme og nærhed. Være TRYG og omgivet af kærlighed og ikke ligge alene i en tremmeseng/vugge/krybbe...
Jeg ville ikke!

Her hjemme har vi ikke haft problemer med sovning og putning... Idun vil mærke at vi er der, intet andet. Vi har ikke ulvetimer og 'skænderier' om at falde i søvn. Jeg lider ikke af søvnmangel, fordi jeg ikke skal op om natten...
- Og SEX behøver ikke at være i sengen, når Idun sover ved siden af!! Kreativitet og opfindsomhed, har aldrig skadet sexlivet...

Her hjemme er tingene ikke så omstændige, vi følger Iduns naturlige rytme og det giver en rigtig dejlig og rolig hverdag for os alle tre.

Jeg er ikke bange for at Idun sover hos os til hun bliver 10+, hun får lov til at styre det selv. Hun skal ikke smides ud af vores seng, før hun selv har lyst til det. Hun skal ikke nægtes natbabsen, så længe hun har lyst til det. Det er sundt og trygt, og skader ingen af os. ?

Nu er hun 2 år. Vi sover stadig godt. Idun er en hyggefis og det er helt OK med os. Når hun overnatter hos bedstefar og bedstemor er der ingenting. Hun tigger ikke babs og affinder sig med at mor ikke er der. Hun sover også i deres seng, når hun overnatter. Hun er super glad, udadvendt og tryg. Hun er super god til at tilpasse sig situationer og nye ting – Der er intet der slår hende ud, andet end bisser-på-vej. Vi har stadig ingen planer om at losse hende over i hendes egen seng. Så længe det er dejligt, så længe fortsætter vi!

Jeg håber alle der ude får en rigtig dejlig tryg og sund nattesøvn.

Zafir, med en dejlig familie der sover sammen!

----
Update:

Idun valgte selv over tid at sove på eget værelse. Jeg spurgte hende hver aften igennem længere tid: Skal du sove på Iduns skønne mega hyggelige værelse, eller i mor og fars KEDELIGE soveværelse
I starten valgte hun værelset ENGANG i mellem, men det blev mere og mere. NU sover hun 90% af tiden hos sig selv. Det er rigtig fint. Det er 100% eget valg og trygt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. marts 2009

Tina2

Milas sov hos os (eller nærmest mig) indtil han var 1 år og det fungerede perfekt:-) Sov også når Milas spiste osv....

Begge unger kommer stadig ind til os nogle nætter, Filuca kommer selv, Milas kalder og jeg elsker stadig at sove med dem. Thomas har knap så nemt ved at sove når de ligger der, men jeg kan vågne op med fødder og arme i hovedet om morgenen, uden det har generet mig, he he.....

Stod det til mig sov Milas der nok stadig (han blir snart 2 år) men Thomas gider ikke at han ligger hos os hver nat....
Men siger han det mindste kvæk så henter jeg ham;-) Dog må jeg ofte lægge ham tilbage i sin seng, da han tit "fester" når han kommer ind til os:-(

Jeg selv gik jævnligt ind til mine forældre til jeg var 12 år, min lillebror til han var ca 10 år, så der var temmelig meget trængsel i sengen. Han lå mellem dem, jeg lå på tværs i fodenden, ha ha!

Men helt klart fortaler for samsovning også:-)

Anmeld

19. marts 2009

3rollinger

I vores familie har vi faktisk maatte sande at vi nok er til samsovning, eller noget der ligner. Baade min mand og jeg troede faktisk slet ikke det var noget for os at have boern i sengen (vi er slet ikke til at sove i ske heller) , og det er det nok heller ikke i hele sin udstraekning. Men vi har da haft baade den store og lille liggende hos os i sengen i mange naetter eller noget af natten og har det stadig.

Men da ungerne var helt smaa proevede jeg tit at tage dem over i sengen og amme dem der. Men jeg synes godt nok det var svaert at finde den helt rigtige stilling. Ved ikke om det er fordi jeg ikke har de stoerste bryster, saa jeg skulle ligesom rejse mig henover barnet for at de kunne gribe fat, og samtidig var jeg jo saa ved at kvaele dem med brystet. Ikke noget hit!! Derfor foelte jeg mig ikke tryg ved den metode. Er der mon et sted man kan se om stillinger for sengeamning?

Knus
Trine

Anmeld

20. marts 2009

charlottekri

her har det netop ikke været samsovning, da ingen af os fik sovet særlig godt... Maja sov i vores seng de første 14 dage, men hverken mig eller far fik sovet særlig godt om natten af skræk for at komme til at ligge på hende (og min mand sover generelt meget tungt og har en tendens til at rulle helt over mod mig om natten og det hænger jo ikke helt sammen med at der skal ligge en lille og sove imellem os...) Derfor besluttede vi at æade hende sove i liften som vi stillede på mit natbord så tæt på sengen som muligt, så hun stadig kunne lugte mig og det gik fint
Den dag i dag kan jeg stadig drømme at min mand har lagt sig på maja og vågner ved at jeg ligger og skubber hårdt til ham

Anmeld

20. marts 2009

BinaMor

vi samsover også! og sengen nu er et familiested hvor kommende børn også skal være. sex har vi andre steder

Anmeld

20. marts 2009

Janep

ih hvor lyder det altså hyggeligt
Vi har ikke samsovning hjemme ved os
mest for hannahs skyld faktisk. Istarten sov hun i vores seng men det var kun lige de første par uger og så kom hun over i en vugge der stov ved siden af sengen.
Da hun så blev omkring 5 mrd kom hun ind i hendes eget værelse og da hun kom derinde som hun hele nattet fra dag 1, så det har lige været det hun har manglet.
i al hemmelighed håber jeg på at når hun blir støre og selv kan kravle ud af sengen at hun så kommer ind til far og mor

Men hun syndes helt sikkert bedst om at sove selv hvor der r ro og fred, alle børn er jo forskellige

Anmeld

20. marts 2009

Honningblomst

Vi samsover også herhjemme,....synes det er det mest naturlige og det gør jeg aldrig har haft børn der vågnede om natten eller andre problemer omkring søvn.
Så vi er fire mennesker i en stor kæmpe seng.....skønt...
Eva

Anmeld

20. marts 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Trine Spanien skriver:

I vores familie har vi faktisk maatte sande at vi nok er til samsovning, eller noget der ligner. Baade min mand og jeg troede faktisk slet ikke det var noget for os at have boern i sengen (vi er slet ikke til at sove i ske heller) , og det er det nok heller ikke i hele sin udstraekning. Men vi har da haft baade den store og lille liggende hos os i sengen i mange naetter eller noget af natten og har det stadig.

Men da ungerne var helt smaa proevede jeg tit at tage dem over i sengen og amme dem der. Men jeg synes godt nok det var svaert at finde den helt rigtige stilling. Ved ikke om det er fordi jeg ikke har de stoerste bryster, saa jeg skulle ligesom rejse mig henover barnet for at de kunne gribe fat, og samtidig var jeg jo saa ved at kvaele dem med brystet. Ikke noget hit!! Derfor foelte jeg mig ikke tryg ved den metode. Er der mon et sted man kan se om stillinger for sengeamning?

Knus
Trine

Jeg har sådan mellem-str babser og jeg kunne godt amme, hvor jeg lå på siden Faktisk også sådan halvt på maven, med den modsatte babs... mmm... Jeg er vildt dårlig til at tegne, så det vil jeg ikke rode mig ud i

Ellers har jeg også ammet, hvor hun ligger på maven af mig, da hun var helt lille Da kunne jeg fx have en lille sækkepude i ryggen, så kunne jeg sagtens sove videre.

Men som regel foregik det på siden/halvt på maven. Men da har hun altid ligget ved siden af mig. Altså - når det har været på maven, så har det været den modsatte babs...

Gav det mening?

Anmeld

20. marts 2009

babyboy

Vi samsover også.

Vi har 2 madresser på gulvet hvor vi sover med den store dreng på 3 år. Den lille dreng på 1,5 år ligger ved siden af mig i sin tremmeseng. Han er i samme højde som os. Når han vågner om natten beder jeg ham om at lægge sig ned igen og sove, eller jeg holder ham i hånden. Hvis han er ked af det kommer han ned til mig.
For os er det den mest naturlige måde at sove på, vi sover begge bedst med vores børn inde for rækkevide, og vores børn sover bedst med os inde for rækkevide.
Det har dog taget os lang tid at komme hertil, da vi har hørt meget på folk der mener at børn skal sove igennem i egen seng, samt på folk hvis børn altid har sovet igennem i egen seng. Jeg har til tider følt mig som en svag forælder der ikke har kunne lære mit barn ordentlige sovevaner, og ikke har kunne køre div. soveprogrammer igennem hvis det har inkluderet at mit barn skulle græde gennem længere tid.
Nu sover vi dog alle sammen godt

Anmeld

20. marts 2009

3rollinger

Zafir skriver:

Jeg har sådan mellem-str babser og jeg kunne godt amme, hvor jeg lå på siden Faktisk også sådan halvt på maven, med den modsatte babs... mmm... Jeg er vildt dårlig til at tegne, så det vil jeg ikke rode mig ud i

Ellers har jeg også ammet, hvor hun ligger på maven af mig, da hun var helt lille Da kunne jeg fx have en lille sækkepude i ryggen, så kunne jeg sagtens sove videre.

Men som regel foregik det på siden/halvt på maven. Men da har hun altid ligget ved siden af mig. Altså - når det har været på maven, så har det været den modsatte babs...

Gav det mening?

Jamen, det gav helt sikkert mening . Tak skal du have.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.