Kagedamer, fortæl alle dos and don'ts mht. fondant...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.517 visninger
14 svar
0 synes godt om
9. februar 2012

MaybeBaby

Er så småt i gang med at lave kagen til Tristans dåb på søndag og lørdag skal fondanten i brug.

Så fortæl mig gerne alle faldgruber og gode råd, når man ikke har prøvet det før. Skal man tage det ud af svaleskabet et godt stykke tid før, så det er blødere. Har en plastik-, træ- og teflonrulle, hvad er bedst? Noget man skal tænke på, hvis man tilføjer farvepaste? Hvad sætter man blomster og bogstaver fast med osv. osv.

På forhånd tak

/Mette

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. februar 2012

Dot D

1. Jeg har absolut ikke mit fondant på køl, det er umuligt at arbejde med. Har det i en kasse i stuetemperatur i stedet...

2. Når du indfarver med pastafarver, så HUSK handsker, nogle farver sidder rigtigt godt fast i huden...

3. Jeg sætter mit pynt fast med vand, bare en lille smule. bruger du for meget, så bliver fondanten klistret, og det er svært at styre...

4. Jeg bruger en rulle af, ja hvad mon den er af?, glasfiber måske. Så jeg synes du skal prøve dig frem, nogen er til træ andre noget andet. Kunne måske forestille mig, at den du har af teflon kunne være god... Men prøv.

5. Når du ruller ud på bordet, så brug en duster med Maizena i, hvis ikke du ved, hvad det er, så er det to skumvaskeklude ovenpå hinanden og på midten kommer du Maizena. Så samler du hjørnerne med et elastik. Den "dutter" du mod bordet, og der kommer bare et fint lag Maizena på, som forhindre fondanten i at klistre fast på bordet.

6. God arbejdslyst

Anmeld

9. februar 2012

Nemesis

Kan ikke tilføje så meget efter Dot :-) Men vil dog lige sige at det er rigtig vigtigt at bordet hvor du ruller ud på er helt glat. Hver en lille ujævnhed kan ses i fondanten.

husk der skal rulles et større stykke fondant ud en størrelsen på kagen, så du har noget at arbejde med når du skal glatte det.

er kagen firkantet så start med hjørnerne.

Tror det var det.

:-) sisse

Anmeld

9. februar 2012

MaybeBaby

Dot D skriver:

1. Jeg har absolut ikke mit fondant på køl, det er umuligt at arbejde med. Har det i en kasse i stuetemperatur i stedet...

2. Når du indfarver med pastafarver, så HUSK handsker, nogle farver sidder rigtigt godt fast i huden...

3. Jeg sætter mit pynt fast med vand, bare en lille smule. bruger du for meget, så bliver fondanten klistret, og det er svært at styre...

4. Jeg bruger en rulle af, ja hvad mon den er af?, glasfiber måske. Så jeg synes du skal prøve dig frem, nogen er til træ andre noget andet. Kunne måske forestille mig, at den du har af teflon kunne være god... Men prøv.

5. Når du ruller ud på bordet, så brug en duster med Maizena i, hvis ikke du ved, hvad det er, så er det to skumvaskeklude ovenpå hinanden og på midten kommer du Maizena. Så samler du hjørnerne med et elastik. Den "dutter" du mod bordet, og der kommer bare et fint lag Maizena på, som forhindre fondanten i at klistre fast på bordet.

6. God arbejdslyst

Mange tak - det var pænt af dig - og for det får du lige et bonusspørgsmål: Når du lægger kagen sammen, er det så i den oprindelige form eller på det underlag, den skal serveres på?

Anmeld

9. februar 2012

Dot D

MaybeBaby skriver:

Mange tak - det var pænt af dig - og for det får du lige et bonusspørgsmål: Når du lægger kagen sammen, er det så i den oprindelige form eller på det underlag, den skal serveres på?

Begge dele Jeg stabler tit kagen i formen, sådan så det der er op, når kagen er færdig, er ned i formen, for når den så har været på køl og har sat sig, så lægger jeg en klat smørcreme på pappet/faddet som kagen skal på også vender jeg kagen ud derpå.

Andre gange stabler jeg den bare på mit pap/fad...

Anmeld

9. februar 2012

MaybeBaby

Nemesis skriver:

Kan ikke tilføje så meget efter Dot :-) Men vil dog lige sige at det er rigtig vigtigt at bordet hvor du ruller ud på er helt glat. Hver en lille ujævnhed kan ses i fondanten.

husk der skal rulles et større stykke fondant ud en størrelsen på kagen, så du har noget at arbejde med når du skal glatte det.

Tror det var det.

Ja, så spørger jeg lige dumt, da det er en rektangulær kage - hvordan præcist gør du det i hjørnerne. Der vil jo altid være overskuds fondant? Skærer man det af så det passer?

Anmeld

9. februar 2012

MaybeBaby

Dot D skriver:

Begge dele Jeg stabler tit kagen i formen, sådan så det der er op, når kagen er færdig, er ned i formen, for når den så har været på køl og har sat sig, så lægger jeg en klat smørcreme på pappet/faddet som kagen skal på også vender jeg kagen ud derpå.

Andre gange stabler jeg den bare på mit pap/fad...

Super bonus info! Mange tak - det er nemlig en lidt stor kage, så den bliver nok stablet i formen for at få den lige, og når så smørcremen skal på i morgen, så tipper jg den ud

Anmeld

9. februar 2012

Nemesis

MaybeBaby skriver:

Ja, så spørger jeg lige dumt, da det er en rektangulær kage - hvordan præcist gør du det i hjørnerne. Der vil jo altid være overskuds fondant? Skærer man det af så det passer?

kagen bliver dækket af et stort stykke fondant. glatter det lidt på toppen og så går jeg i gang med at glatte fondanten ud omkring hjørnerne på kagen. fra hjørnerne og ind imod midten af siderne.

folder det lidt, kan man forsigtigt løfte ud i fondanten indtil man kan glatte det ud uden folder.

http://www.youtube.com/watch?v=N5yrYZgIXr8

Anmeld

9. februar 2012

MaybeBaby

Nemesis skriver:

kagen bliver dækket af et stort stykke fondant. glatter det lidt på toppen og så går jeg i gang med at glatte fondanten ud omkring hjørnerne på kagen. fra hjørnerne og ind imod midten af siderne.

folder det lidt, kan man forsigtigt løfte ud i fondanten indtil man kan glatte det ud uden folder.

http://www.youtube.com/watch?v=N5yrYZgIXr8

Endnu en fantastisk bonus-info. Mange tak

Anmeld

9. februar 2012

MaybeBaby

Nemesis skriver:

Tror det var det.

Hurraaa, så lige du var på, så ville lige se om du kan svare mig på følgende: Til smørcreme (opskriften lyder 500 gr. flormelis, 500 gr smør 1 spsk. kakopulver) må man gerne bruge flydende smør eller skal man smelte noget? Jeg synes godt nok, at den jeg lige har lavet er noooget tynd?!

Hurra fordi jeg altid prøvelaver noget i god tid

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.