Rugbrød

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.365 visninger
4 svar
0 synes godt om
19. marts 2009

linemus

Jeg har endelig fået en surdej og er i gang med at lave rugbrød, og der opstod lige et par spørgsmål imens...

Min opskrift er på ét rugbrød. Hvad kan jeg gøre for at lave to ad gangen? Skal jeg så bruge dobbelt surdej?

Jeg synes, dejen var meget tyk. Virker det rigtigt?

Og endeligt: Vil du dele din rugbrødsopskrift med mig, så jeg kan prøve noget forskelligt?

Line

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. marts 2009

linemus

Også eventuelle rugbrødstip, som vi kan få glæde af herhjemme, er meget velkomne

Anmeld

19. marts 2009

Iben

Hej med dig.

Herunder kommer min opskrift. Den bliver bedre og bedre for hver gang. Bemærk, at længere nede i opskriften er beskrevet hvordan du skal gøre første gang du laver surdejen fra bunden!!!

God fornøjelse/Iben

En god basisopskrift, som kan varieres i det uendelige.
Arbejdstid: 30 minutter over to dage + 1½ time i ovnen

SURDEJ:

3 ½ dl. kærnemælk
5 dl. vand
5 g. gær
250 g. hvedemel
600 g. rugmel
Bland det hele samme og lad det stå natten over på køkkenbordet med film over.

DAG 1:
200 g. havregryn og 200 g. knækket rug overhældt med 8 dl. kogende/varmt vand
Surdej
½ mørk øl
200 g. hvedemel
500 g. rugmel
DAG 2:
1 spsk. sirup eller honning
1 ½ spsk. salt
4 store revne kartofler, hvor væden vrides fra
cirka 100-150 g. blandede "kerner" f.eks. hørfrø, solsikke- og græskarkerner
Sesamfrø til at drysse med

Dag 1 overhældes rugkerner og havregryn med kogende/varmt vand. Når det er kølet af tilsættes surdej, øl og mel. Det røres godt sammen og dejen står tildækket på køkkenbordet til dagen efter. Dag 2 røres de sidste ingredienser sammen med dejen fra dag 1. Tag en klat dej fra som surdej. Den skal du bruge næste gang, du bager rugbrødet. Læg surdejen i en lukket beholder og opbevar den i køleskabet. Lad evt. dejen hæve i nogle timer, inden den fordeles i 2 forme og drysses med sesamfrø. Lad brødene hæve til lidt under kanten i cirka 1 ½ - 2 timer og bag derefter ved 190 grader i ca. 1 ½ time. Brødet skal være minimum 96 grader inden det tages ud af ovnen.

Den første gang du bager rugbrødet og laver surdejen fra bunden, skal der undlades mel og rugmel samt 5 dl. vand i hovedopskriften. Ellers følges opskriften.

Opbevar rugbrødene i en plastpose. Så kan de holde sig i cirka en uge, uden de bliver tørre.
Tips: Prøv dig frem med forskellige kerner, nødder og tørret frugt, til du finder din egen favorit. Det ender med at blive dit personlige rugbrød, som hele familien kender dig for.

Anmeld

19. marts 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
det lyder rigtig godt

jeg vil også gerne til at bage rugbrød... Men det bliver nok ikke ligenu

Jeg vil huske, at der er en god opskrift herinde!!!

Er det sådan et 'sort' rugbrød agtig?

Anmeld

29. juni 2009

missKat

Iben skriver:

Hej med dig.

Herunder kommer min opskrift. Den bliver bedre og bedre for hver gang. Bemærk, at længere nede i opskriften er beskrevet hvordan du skal gøre første gang du laver surdejen fra bunden!!!

God fornøjelse/Iben

En god basisopskrift, som kan varieres i det uendelige.
Arbejdstid: 30 minutter over to dage + 1½ time i ovnen

SURDEJ:

3 ½ dl. kærnemælk
5 dl. vand
5 g. gær
250 g. hvedemel
600 g. rugmel
Bland det hele samme og lad det stå natten over på køkkenbordet med film over.

DAG 1:
200 g. havregryn og 200 g. knækket rug overhældt med 8 dl. kogende/varmt vand
Surdej
½ mørk øl
200 g. hvedemel
500 g. rugmel

DAG 2:
1 spsk. sirup eller honning
1 ½ spsk. salt
4 store revne kartofler, hvor væden vrides fra
cirka 100-150 g. blandede "kerner" f.eks. hørfrø, solsikke- og græskarkerner
Sesamfrø til at drysse med

Dag 1 overhældes rugkerner og havregryn med kogende/varmt vand. Når det er kølet af tilsættes surdej, øl og mel. Det røres godt sammen og dejen står tildækket på køkkenbordet til dagen efter. Dag 2 røres de sidste ingredienser sammen med dejen fra dag 1. Tag en klat dej fra som surdej. Den skal du bruge næste gang, du bager rugbrødet. Læg surdejen i en lukket beholder og opbevar den i køleskabet. Lad evt. dejen hæve i nogle timer, inden den fordeles i 2 forme og drysses med sesamfrø. Lad brødene hæve til lidt under kanten i cirka 1 ½ - 2 timer og bag derefter ved 190 grader i ca. 1 ½ time. Brødet skal være minimum 96 grader inden det tages ud af ovnen.

Den første gang du bager rugbrødet og laver surdejen fra bunden, skal der undlades mel og rugmel samt 5 dl. vand i hovedopskriften. Ellers følges opskriften.

Opbevar rugbrødene i en plastpose. Så kan de holde sig i cirka en uge, uden de bliver tørre.
Tips: Prøv dig frem med forskellige kerner, nødder og tørret frugt, til du finder din egen favorit. Det ender med at blive dit personlige rugbrød, som hele familien kender dig for.

lige et spørgsmål

nu laver jeg den helt fra bunden i morgen. Dvs der starter jeg med surdejen og onsdag laver jeg så "dag 1"-tingene.
du skriver nederst at hvis man laver surdejen, skal man undlade de 2 x mel og 5 dl vand i hovedopskriften.
vil det sige at jeg skal opbløde havregryn og rugkerner i 3 dl vand eller??

på forhånd tak

hilsen miss-kat der håber at iben logger på senest i morgen og ser mit spørgsmål på et gammelt link

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.