cennona skriver:
Jeg er ret sikker på, at jeg ikke lægger ham for tidligt. Jeg har heller ikke noget i mod, at han ligger og pludrer med sig selv inden han falder i søvn - hvis han da bare gjorde det. Hvis han ligger og snakker efter vi har sagt godnat og lagt ham i seng, så begynder han på et tidspunkt at brokke sig så meget, at vi bliver nødt til at tage ham op og vugge/gå rundt med ham til han flade ri søvn.
Men skal vi bare være stædige og holde fast i bare at give ham sutten, når han brokker sig, sige godnat og så gå ud af værelset? Eller er det for tidligt at gøre med en baby på lidt over 3 mdr.?
Jae, man begynder jo at kede sig på et tidspunkt...
Har du snakket med din sp om det?
Men om det er for tidligt er vist mere et spørgsmål om temperament. Herhjemme begyndte vi også vores sove-træning omkring de 3-4 måneder (Da var jeg færdig med at amme og han skulle ind på sit eget værelse og sove)
Vi begyndte i det små, havde faste rutiner (gør det samme, på samme tid, hver eneste dag), så han blev puttet på samme måde hver dag. Vi sagde godnat og gik. Ind med os hvis han blev ked (Ikke i sekundet han sagde noget, vi skulle være sikre på at det ikke bare var bamsen der drillede, men det var os han kaldte på) og give ham sutten, bamsen - uden et ord!
Især den uden tale er vigtig, tror jeg. For når der er kontakt, så er der ingen grund til at vi skal sove. Lader logikken til at virke, på min dreng...
Selvfølgeligt kan der være omstændigheder der gør at han kommer op. Græder han så meget at det sætter sig i vejrtrækningen (Du ved, begynder at hikste, ikke kan finde ro i vejrtrækningen på egen hånd) - dér satte vi vores grænse. Når han dertil i sine raserianfald, kommer han op, bliver trøstet, falder til ro (han sukker dyyyyyyybt når han falder rigtigt til ro) og kommer i sin seng igen med bamserne og sutterne. Når vi har ham oppe, hvisker vi ham stille ind i øret, siger shhshh, nynner lidt. Men taler ikke højt, deltager ikke aktivt i den debat han gerne vil have og vi er altid det perfekte eksempel på tålmodighed og forståelse for hans situation (Pissetræls mor og far skal bestemme)
Håber mit, meget, forvirrende svar hjalp