Eksperthjælp: Probiotika, vaccination og zink

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.588 visninger
0 svar
0 synes godt om
31. januar 2012

Rose Maimonide

"Probiotika, vaccination og zink"

Hej Rebecca

Jeg var i tvivl om du læser videre hvis man skriver "svar på dit svar". Derfor for du også lige mit uddybende spørgsmål her.

"Hej Rebecca

Tak for svaret. Jeg har nu købt Udo's probiotika til spædbørn. Du skriver 1/2 tsk i en periode. Hvor lang tid er det sådan ca. i din optik? Har du et forslag til hvordan jeg kan give ham det, når jeg ammer fuldt ud? Opløses i vand og gives i sutteflaske?

Planen var at han skal have sin første vaccine på tirsdag, hvor han er 13 uger gammel. Han har dog snottet en del og tænker jeg vil udsætte det. Hvor lang tid før en vaccination anbefaler du at han skal have fået probiotika? og hvor meget c-vitamin og hvordan?

Har også købt Zink til mig selv. Der er 9 mg i en gravitamin, som jeg har nogle tilbage af, og 10 mg i en BiosymZink. Skal jeg tage to Biosym Zink om aftenen? Og hvad vil du anbefale når jeg går over til Omnimin efter gravitamin er brugt op? Der er jo 10 mg Zink i en Omnimin, men dem tager man jo ikke om aftenen, som du anbefaler i din bog (som jeg lige har købt)?!

pft

Rebeccas svar

Kære du

Tak for de opfølgende spørgsmål. Det var godt, at du sendte dem, da jeg ikke får advisering om “svar på dit svar” (jeg må lige se, om det kan lade sig gøre).

Jeg synes, at du skal give ham probiotika hver dag I en måneds tid, derefter et par gange om ugen. Men det afhænger af, hvordan han trives. Hvis han er syg eller skranter, så fortsæt med det dagligt og et par uger efter sygdom.
Jeg ville også helst vente en måned fra opstart med probiotika til eventuel vaccination.

Jeg ville ikke umiddelbart give C-vitamin til børn under 6 måneder.
Fra 6 måneder til 1 år kan du som tommelfingerregel give 1-200 mg dagligt, op til 300 mg ved sygdom og tandfrembrud.
Du kan f.eks. bruge acerolapulver uden citrus eller knuse tyggetabletter, f.eks. Dinosauers C-Rex eller Acerola (dem på 80-90 mg).
Jeg er enig i, at det ikke er godt at vaccinere, når barnet er syg eller skranter.

Zink optages bedst om natten, derfor er det bedst at tage dem om aftenen, når man tager det seperat. I en mulvitamin må man gå lidt på kompromis med indholdsstoffernes optimale optagelighed.
Som udgangspunkt ville jeg tage 20 mg zink om aftenen plus 9-10 mg fra multivitaminen, så længe jeg ammer. Behovet kan være større, men det er svært at vurdere ud i den blå luft….
Den OmniZink fra Biosym, som jeg kender, er på 20 mg pr. tablet.

Kh Rebecca

På Rebeccas blog finder du inspiration til sunde, grønne vaner i børnefamilien. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, får du gratis 'Kloge kvinders guide til bedre familiehelse'. Du linkes til lækre websites og får masser af saglig info om aktuelle emner inden for helse og økologi. Du kan købe digitale produkter, som blandt andet gør dig i stand til at leve 100% økologisk uden at flænse dankortet.

Se Rebeccas hjemmeside: RebeccaPersson.com

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.