Konfirmation i en dele familie

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.475 visninger
14 svar
0 synes godt om
30. januar 2012

Angelspot

Hejsa.

Min kærestes dreng skal konfirmeres om nogle år og allerede nu er vi i gang med at tale om hvordan og hvorledes vi gør det. Vi er enige om at holde hans konfirmation sammen, hvilket også er drengens ønske. 

Der kan dog godt i den forbindelse opstå forhindringer, da vi ikke er helt på samme bølgelængde, hvad angår økonomi. De er i den heldige situation at de kan betale sig fra det og også gerne vil det, mens vi har en skrabet økonomi pga mit studie de næste 1½ år. Moderen kom med et forslag om at holde det på et hotel til en kuvertpris a 485 kr. Hvilket vi jo synes er alt for meget, da det vil blive små 20000 kr for de gæster vi vil have med. 

Men det jeg egentlig gerne vil høre om, det er jer der har erfaringen og har prøvet at holde en konfirmation i en delefamilie. Hvem tager beslutningerne, hvor meget hensyn kan man forlange og hvad har i gjort for at få det til at gå så godt som overhovedet muligt?

På forhånd tak

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. januar 2012

TNBC

hej 

jeg tillader mig at svare, håber at det er okay. Jeg har ikke oplevet at holde konfirmation, men med kun en forælder, og jeg ved godt at det ikke er det samme, men min tanker er da at hvis I gerne vil holde den sammen, må I jo snakke om tingene. I er nød til at fortælle drengens mor, at I altså ikke har råd til at betale en kuvertpris a 485kr..

Det er jo ikke alle der har penge til at de kan holde den helt store fest, og det er der jo heller ikke noget galt i. Snak med drengen og spørg ham hvad han vil ha, det er hans store dag og I terioen er det vel slet ikke jer der skal bestemme hvad der skal ske eller hvad I skal spise. Det er ham, det her er den dag hvor han får lov til at lave sin helt speciele dag. ¨Sæt jer ned alle fire(fem) og find ud af det sammen, men lad drengen få den dag han ønsker.

Anmeld

30. januar 2012

norenberg

Yurie skriver:

hej 

jeg tillader mig at svare, håber at det er okay. Jeg har ikke oplevet at holde konfirmation, men med kun en forælder, og jeg ved godt at det ikke er det samme, men min tanker er da at hvis I gerne vil holde den sammen, må I jo snakke om tingene. I er nød til at fortælle drengens mor, at I altså ikke har råd til at betale en kuvertpris a 485kr..

Det er jo ikke alle der har penge til at de kan holde den helt store fest, og det er der jo heller ikke noget galt i. Snak med drengen og spørg ham hvad han vil ha, det er hans store dag og I terioen er det vel slet ikke jer der skal bestemme hvad der skal ske eller hvad I skal spise. Det er ham, det her er den dag hvor han får lov til at lave sin helt speciele dag. ¨Sæt jer ned alle fire(fem) og find ud af det sammen, men lad drengen få den dag han ønsker.

lige mine ord spørg drengen hvad han ønsker...

Anmeld

30. januar 2012

Angelspot

Yurie skriver:

hej 

Tak for dit svar

Vi har netop været sammen i søndags, for at snakke lidt om hvad der skal ske. Lige nu er det ikke detaljerne der skal ordnes, men vi skal jo have fundet et sted som skal bookes, det er med at holde sig til for ellers står man uden sted. Hvis det stod til drengen så ville en pizza være fint for ham, men hans mor vil gerne have 3-retters samt kaffe/kage og skrub af mad. Dette er vi også helt med på, det bliver selvfølgelig drengen der bestemmer menuen til den tid, men lige nu går det ud på at finde lokalerne, først og fremmest. Men der kan det hurtigt blive svært når forventningerne er forskellige og vi har fortalt hvordan vores situation er, så det ved hun godt. Det kunne bare være rart at høre hvordan andre har løst eventuelle 'bump i vejen' og om de kunne finde en gylden middelvej

Anmeld

30. januar 2012

Angelspot

norenberg skriver:

lige mine ord spørg drengen hvad han ønsker...

Han har ikke rigtig et realistisk billede af hvad han ønsker om 4 år Som skrevet oven over, så er det først og fremmest lokalerne vi skal have fundet nu, men det der kan være svært, er at finde ud af om man skal have hotel til 485 kr pr kuvert eller forsamlinghus med alt hjemmelavet og mad fra cateringfirma Vi er to vidt forskellige familier, men det kunne være dejligt for mig at høre, hvordan andre har fundet en gylden middelvej

Anmeld

30. januar 2012

TNBC

Angelspot skriver:

Tak for dit svar

Vi har netop været sammen i søndags, for at snakke lidt om hvad der skal ske. Lige nu er det ikke detaljerne der skal ordnes, men vi skal jo have fundet et sted som skal bookes, det er med at holde sig til for ellers står man uden sted. Hvis det stod til drengen så ville en pizza være fint for ham, men hans mor vil gerne have 3-retters samt kaffe/kage og skrub af mad. Dette er vi også helt med på, det bliver selvfølgelig drengen der bestemmer menuen til den tid, men lige nu går det ud på at finde lokalerne, først og fremmest. Men der kan det hurtigt blive svært når forventningerne er forskellige og vi har fortalt hvordan vores situation er, så det ved hun godt. Det kunne bare være rart at høre hvordan andre har løst eventuelle 'bump i vejen' og om de kunne finde en gylden middelvej

det er godt at I har gjort klart bord omkring jer selv. 

Angående steder.. Hvorfor vil hun holde det på et hotel? Er det ikke lige fornemt nok? 
Har drengen ikke et sted, han måske synes om?  
Altså man kan sagtens finde et billigere sted og så selv gøre det specielt, det synes jeg er hyggeligere end noget der er pyntet op fra starten af. Det gør det bare lidt mere ens eget, og drengen kan selv bestemme hvordan der skal se ud..

tre retters menu er fint, men den behøver jo ik lige frem koster 485 pr næse.. 

Anmeld

30. januar 2012

dpb

Altså har ikke selv stået i helt samme situation... men syntes det havde været et fint forslag hvis begge parter kunne være med økonomisk, men det er jo ikke tilfældet

Hvor meget ved din kærestes eks om jeres økonomi? for hvis hun ved i ikke har meget at gøre med, syntes jeg det er flabet at foreslå.

Men umiddelbart vil jeg mene at i skal finde ud af hvad I som udgangspunkt har at gøre godt med til den tid og så sætte jer ned og snakke med dem om det. En fest bliver jo ikke bedre bare fordi den holdes på hotel. Og så syntes jeg i skal undersøge hvilke muligheder i syntes om, og se om i ikke kan finde noget i alle er enige om. Indrag gerne konfirmanden selv, men syntes ikke det er bydende nødvendigt, da vi selv pt. har dårlige erfaringer med dette (min søster). Hvis han skal spørges tror jeg det skal holdes på et overordnet plan som f.eks restaurent eller forsamlingshus ?

Ved ikke helt hvad mine forældre gjorde i sin tid og heller ikke hvad min far og ex-stedmor gjorde i forbindelse med min brors for to år siden... men syntes jeres udgangspunkt med at hver part betaler for egne gæster. Så skal i bare blive enige om et prisniveau. Og netop fordi i hver især betaler, mener jeg i bør have ligeså meget indflydelse som moren

Håber det gav mening

Qnuz

Anmeld

30. januar 2012

Angelspot

Yurie skriver:

det er godt at I har gjort klart bord omkring jer selv. 

Angående steder.. Hvorfor vil hun holde det på et hotel? Er det ikke lige fornemt nok? 
Har drengen ikke et sted, han måske synes om?  
Altså man kan sagtens finde et billigere sted og så selv gøre det specielt, det synes jeg er hyggeligere end noget der er pyntet op fra starten af. Det gør det bare lidt mere ens eget, og drengen kan selv bestemme hvordan der skal se ud..

tre retters menu er fint, men den behøver jo ik lige frem koster 485 pr næse.. 

Ja det er netop også vores tanke, man må da kunne gøre det lidt billigere!?

Moderen er meget materialistisk, så det må gerne være så flot som muligt, hvorimod vi godt kunne nøjes med et forsamlingshus, så det er netop der, vi kan få svært ved at mødes et sted.

Drengen kan ikke forholde sig til en fest der skal ske om 4 år, det har han ikke et helt realistisk billede af endnu, så det er ikke nemt at spørge ham. Han vil selvfølgelig skulle bestemme meget når vi nærmer os tiden

Fortalte også at jeg ikke ville have noget imod at stå for at dække op og pynte i et evt forsamlinshus eller i et andet lejet lokale, for det meldte hun ud at hun ikke kunne overskue, så derfor tilbød jeg min hjælp. Men jeg kan godt se at det nok ikke vil være spor nemt at takke ja, for det er egentlig hendes og faderens opgave, så som bonusmor er jeg nok lidt mere i baggrunden. Men jeg sagde det, så hun er klar over at den mulighed er der

Anmeld

30. januar 2012

Angelspot

dpb skriver:

Altså har ikke selv stået i helt samme situation... men syntes det havde været et fint forslag hvis begge parter kunne være med økonomisk, men det er jo ikke tilfældet

Hvor meget ved din kærestes eks om jeres økonomi? for hvis hun ved i ikke har meget at gøre med, syntes jeg det er flabet at foreslå.

Men umiddelbart vil jeg mene at i skal finde ud af hvad I som udgangspunkt har at gøre godt med til den tid og så sætte jer ned og snakke med dem om det. En fest bliver jo ikke bedre bare fordi den holdes på hotel. Og så syntes jeg i skal undersøge hvilke muligheder i syntes om, og se om i ikke kan finde noget i alle er enige om. Indrag gerne konfirmanden selv, men syntes ikke det er bydende nødvendigt, da vi selv pt. har dårlige erfaringer med dette (min søster). Hvis han skal spørges tror jeg det skal holdes på et overordnet plan som f.eks restaurent eller forsamlingshus ?

Ved ikke helt hvad mine forældre gjorde i sin tid og heller ikke hvad min far og ex-stedmor gjorde i forbindelse med min brors for to år siden... men syntes jeres udgangspunkt med at hver part betaler for egne gæster. Så skal i bare blive enige om et prisniveau. Og netop fordi i hver især betaler, mener jeg i bør have ligeså meget indflydelse som moren

Håber det gav mening

Qnuz

Vi lagde kortene på bordet i søndags og fortalte at så længe jeg studerer (de næste 1½ år) har vi ikke mulighed for at spare op da jeg stadig er på SU. 2 timer efter vi havde mødtes, skrev hun til min kæreste at der var et hotel med en kuvertpris på 485 kr som hun havde set på nettet. Hvilket ikke kan lade sig gøre for det bliver til rigtig mange penge. Og vi skal jo også have købt en gave til konfirmanden til den tid. Og når deres fødselsdags budget ligger på en Ipad 2, så tør vi ikke tænke på hvor de så ligger henne til en konfirmation. Hvilket g'r at min kæreste jo tænker at det nok er for fesent at give ham 1000 kr i kontanter. 

Vores udgangspunkt er at vi betaler for hver vores gæster, det synes vi selvfølgelig er rimeligt, hverken mere eller mindre. Jeg havde ikke selv lige tænkt over den med at vi jo bør have lige så meget indflydelse som moderen fordi vi betaler, men det kan jeg jo sagtens se fornuften i. Vi vil jo ikke lave en skrabet budget fest for at irritere hende, vi er bare nødt til at kunne følge med rent økonomisk. Vi har desuden to andre børn der også skal konfirmeres engang, så de skal jo have den samme fest hvis de vil det.

Anmeld

30. januar 2012

dpb

Angelspot skriver:

Vi lagde kortene på bordet i søndags og fortalte at så længe jeg studerer (de næste 1½ år) har vi ikke mulighed for at spare op da jeg stadig er på SU. 2 timer efter vi havde mødtes, skrev hun til min kæreste at der var et hotel med en kuvertpris på 485 kr som hun havde set på nettet. Hvilket ikke kan lade sig gøre for det bliver til rigtig mange penge. Og vi skal jo også have købt en gave til konfirmanden til den tid. Og når deres fødselsdags budget ligger på en Ipad 2, så tør vi ikke tænke på hvor de så ligger henne til en konfirmation. Hvilket g'r at min kæreste jo tænker at det nok er for fesent at give ham 1000 kr i kontanter. 

Vores udgangspunkt er at vi betaler for hver vores gæster, det synes vi selvfølgelig er rimeligt, hverken mere eller mindre. Jeg havde ikke selv lige tænkt over den med at vi jo bør have lige så meget indflydelse som moderen fordi vi betaler, men det kan jeg jo sagtens se fornuften i. Vi vil jo ikke lave en skrabet budget fest for at irritere hende, vi er bare nødt til at kunne følge med rent økonomisk. Vi har desuden to andre børn der også skal konfirmeres engang, så de skal jo have den samme fest hvis de vil det.

Det syntes jeg ikke var fair af hende så... når i lige havde lagt kortene på bordet

Når det så også er sagt, så syntes jeg personligt at konfirmationer den dag i dag er skruet op på et vildt niveau!! og hvad foregår der lige når de skal køre i limousine, hestevogn, veteranbil eller whatever der nu lige passer herren/tøsen.. Min søster skal jo som sagt konfirmeres i år og er rimelig meget inde over da der ellers ikke sker noget, og er jo allerede sent ude men det lykkedes at finde et forsamlingshus som ønsket ulempen er bare at vi først kan få det på selve dagen, da der også er arrangement dagen før men det klarer vi såmænd også

Det gjorde så også at vi selv fik tankerne i gang, og faktisk allerede har booket lokale/forsamlingshus til når vores ældste skal konfirmeres om 5år og ja, kan godt lide at være ude i god tid noget min far ikke kan finde ud af nemlig

Men altså syntes bestemt i har ligeså meget at sige som hende, når i deler 50/50ellers må i regne lidt mere på hvad i kan give af kuvertpris sådan ca. og så kan hun jo betale resten hvis det er MEGET vigtigt at det bliver holdt på hotel

Håber virkelig i finder en løsning...

Qnuz

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.