Hvor mange kilo må man løfte - nogle anbefalinger??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.682 visninger
16 svar
0 synes godt om
24. januar 2012

projekt-ønskebarn

Vi står og skal flytte og som overskriften siger, så vil jeg hører om der er nogen der ved hvor mange kilo man må løfte. Har selvfølgelig ikke tænkt mig at løfte på tunge flyttekasser og møbler men kan jeg være med til noget af det???

Synes jeg har læst et sted ay man må løfte omkring 12 kilo som gravid.

Jeg er i 15. uge.

Håber nogen kan give mig lidt råd, Ha´ en dejlig dag jer alle derude 

//projekt-ønskebarn

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. januar 2012

Annana89

Jeg har læst 8-10kg! Men jeg tror du skal regne med mindre når det drejer sig om mange løft på en dag! Plus der måske er en stresfaktor ved en flytning du os skal regne med ind!

Find en masse stærke mænd/kvinder der kan løfte så kan du tá småting og være dirigent

Anmeld

24. januar 2012

projekt-ønskebarn

Du har ret, jeg holder mig fra den flytning - ihhh hvor er det svært når man er vant til at være med til alt og være meget aktiv. Jeg har skulle holde mig helt i ro de første 12 uger, da jeg har haft 3 SA inden denne garviditet, så er i forvejen noget rastløs Heldigvis må jeg gerne motionere lidt igen..

Tak for dit svar 

Anmeld

24. januar 2012

Clisolka

projekt-ønskebarn skriver:

Du har ret, jeg holder mig fra den flytning - ihhh hvor er det svært når man er vant til at være med til alt og være meget aktiv. Jeg har skulle holde mig helt i ro de første 12 uger, da jeg har haft 3 SA inden denne garviditet, så er i forvejen noget rastløs Heldigvis må jeg gerne motionere lidt igen..

Tak for dit svar 

Da jeg var halvvejs med Isabella skulle vi flytte for et vennepar. Jeg tog nogle små ting, for ikke at få løftet for meget. Kroppen siger selv fra. 

Men som du skriver, så har du mistet før - så ville jeg holde mig fra at løfte noget 

Anmeld

24. januar 2012

LR85

Tror ikke der er nogen regler, så længe du løfter rigtigt, altså med benene og vægtoverførsel og ikke bruger ryggen. Så længe det ikke gør ondt eller du løfter forkert, må du gerne fx flytte. 

Anmeld

24. januar 2012

projekt-ønskebarn

Tak for dit svar, må nok bare lærer at læne mig tilbage og sige til mig selv at det er okay at tage en slapper - bebs er det vigtigste 

Anmeld

24. januar 2012

Kofoed.

Mener anbefalingen er på max 5 kg, men er man nød til mere, så skulle der ikke ske noget ved det. Jeg flyttede med tvillinger i maven da jeg var halvvejs henne, der måtte jeg ingenting for familien,, så jeg skulle bare gøre den gamle lejlighed ren, måske i også skal gøre det sådan?

Anmeld

24. januar 2012

projekt-ønskebarn

Ja det er allerede planen, jeg har bare svært ved ikke at hjælpe, men det er jeg nød til som i skriver - ingen chancer for noget..

Tak for alle jeres svar, nyd det dejlige vejr

Anmeld

28. januar 2012

prik

projekt-ønskebarn skriver:

Vi står og skal flytte og som overskriften siger, så vil jeg hører om der er nogen der ved hvor mange kilo man må løfte. Har selvfølgelig ikke tænkt mig at løfte på tunge flyttekasser og møbler men kan jeg være med til noget af det???

Synes jeg har læst et sted ay man må løfte omkring 12 kilo som gravid.

Jeg er i 15. uge.

Håber nogen kan give mig lidt råd, Ha´ en dejlig dag jer alle derude 

//projekt-ønskebarn

jeg har fået afvide a min læge jm og hende der scanner mig at jeg IKKE må løfte over fem kilo.. og ikke må flyttet rundt på andet end pynte ting da vi flyttede,..

Anmeld

28. januar 2012

Muffinmus

Tunge løft
Tunge løft er et kapitel for sig. I anvisningen om gravide og ammendes arbejdsmiljø kan man læse:

Gravide bør undgå at løfte tunge byrder. Fra begyndelsen af 4. måned bør gravide løfte mindst muligt i hvert løft. Løft af byrder, der vejer mere end 10-12 kg, kan indebære en sundhedsmæssig risiko. Risikoen øges, hvis der ikke er optimale løfteforhold. Ved optimale forhold forstås:

- at løftet foregår midt foran kroppen
- at løftet foregår mellem midtlår- og albuehøjde
- at byrden er beregnet til håndtering
- at bærearbejde i forbindelse med løft undgås
- at fodfæstet er stabilt

Hvis der løftes byrder med en vægt på ca. 10-12 kg, bør der være et vist interval mellem hvert løft. Den samlede daglige løftemængde bør ikke overstige 1000 kg på en arbejdsdag.

Hvis løfteforholdene ikke er optimale, må man ud fra en konkret vurdering reducere de maximale niveauer for at opnå tilstrækkelig beskyttelse af den gravide.

Fra begyndelsen af 7. graviditetsmåned bør de nævnte byrdevægte på 10-12 kg reduceres til omkring det halve på grund af øget rækkeafstand til byrden. Rækkeafstanden vil afhænge af mavens omfang.

Her kan du læse at du gerne må løfte op til omkring 10-12 kg uden at der kan ske noget ved det, men er det dagligt arbejde kan det udgøre en risiko faktor. Dvs op til måske 7-8 kg kan du sagtens løfte uden at der sker noget ved det, med mindre dit bækken eller lign selvfølgelig siger fra:-)

Men, ja, vi andreløfter jo også vores unger på 11 og 15 kg flere gange på en dag uden at der sker noget ved det, så alt i alt er det et spørgsmål om hvor din krop siger fra.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.