En af mine rigtig gode venner og hans kæreste har i flere år forsøgt at blive gravide uden held og har nu fundet ud af at han har stærkt nedsat sædkvalitet. Han åbnede brevet fra fertilitetsklinikken i dag og skrev så til mig over msn da jeg loggede på. Hans kæreste var på arbejde til sent, så jeg strøg afsted til undsætning med 2 store latte og en krammer parat. Da jeg kom var han allerede i fuld gang med panisk katastrofetænkning, var overbevist om at han aldrig ville få børn og at de prøver han var indkaldt til sikkert ville vise testikelcancer, at kæresten ville forlade ham til sidst osv osv osv
Jeg lyttede bare mens han fik endevendt alle sine tanker og til sidst begyndte han så at snakke om at han aldrig i livet kunne gå med til at bruge en spermdonor. Han vred sig bare ved tanken og vidste at han aldrig kunne gå med til den løsning. Men da vi så begyndte at google IVF og ICSI faldt han helt ned på jorden igen og genvandt både håb og optimisme.
Men da jeg gik derfra snurrede tankerne i hovedet på mig. Jeg har selv haft en spontan abort for nogle år siden, og jeg kunne 100% identificere mig med hans følelse af at have svigtet både sin kæreste og det ufødte barn.
Men mht at bruge en donor, sæd eller æg lige, er vi HELT uenige. Når alt kommer til alt og der ikke er anden udvej end doner eller ingenting så er der ingen tvivl i mit sind. Jeg har aldrig haft den indstilling at hvis ikke det blev mit biologiske barn ville jeg slet ike have noget barn. Jeg synes nok inderst inde at det er egoistisk at sige ja til at få et barn, prøve og prøve, og så bakke helt ud af den grund... Det handler vel om at få ET BARN - så er teknikaliteterne vel fuldstændigt ligegyldige, eller??? Hvis det viser sig at jeg ikke kan få et barn af eget kød og blod ville jeg ikke tøve et sekund med at sige ja til et donoræg - hverken mig ELLER min kæreste skal ikke snydes for at blive forældre pga af hvad der i mine øjne er en bagatel!
Min kæreste har meldt ud at han er i 7 sind, men langt hen ad vejen godt kan følge min ven. Det betyder rigtig meget for ham at det er HANS barn, og tanken om at det er mit og en andens vækker stor ubehag hos ham, men dog vil han ikke udelukke muligheden hvis det skulle blive aktuelt. Og nu hvor jeg er hjemme har jeg fået et regulært grådanfald ved tanken om at hvis nu han /jeg nu ikke kunne få børn og han nægtede at bruge en donor - ville jeg så kunne blive sammen med ham, velvidende om at jeg aldrig skulle blive mor, aldrig føle liv i maven? Jeg elsker ham så ufatteligt højt, men mit liv ville miste sin betydning uden muligheden for børn... (skal lige siges at der er 11 år mellem os, så adoption er udelukket).
Hvad synes I? Ville I kunne blive i et ellers vidunderligt parforhold hvor I vidste der aldrig ville komme børn?
Anmeld