Få baby til at sove selv

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. januar 2012

HeidiØ

Frøken J. skriver:

Jeg har hele tiden sagt, at Rose først skulle sove på eget værelse når hun var 6 måneder eller mere. MEN! De sidste par dage har jeg efterhånden ombestemt mig. Hun sover MEGET let, så når vi går i seng, så vågner hun helt op. Uanset at vi LISTER. Og det er jo træls vi ikke en gang kan føre en hviskende samtale uden at vække hende.

Derudover er hun vågen mange gange om natten, og jeg mistænker hun bliver vækket, når vi vender og drejer os, sengen knirker og dynerne rasler.

Jeg vågner også allerede når hun begynder at mosle, som hun gerne gør en hel time inden hun rent faktisk er sulten.

Så nu har jeg tænkt, at vi må prøve at se, om det kan fungere hun sover på eget værelse. Min indre hønemor er ikke meget for det, men hvis det kan give både hende og jeg en ordentlig nattesøvn er det det værd, HVIS hun vil!

Hvis hun er total afvisende, skal hun self. ikke tvinges, det er klart.

Men hvordan håndterer jeg det bedst i aften, når hun skal prøve at sove selv? Hvordan bærer jeg mig lige ad med det?

Hun er for et par dage siden begyndt at sove i tremmeseng, fordi hun er for meget en moslegøj til liften, og det gik faktisk helt smertefrit. Hun virker ret ligeglad med hun ligger der i stedet for

Uh, kender det der godt .. vi har LIGE lagt William i hans eget værelse, og ved du hvad? Det er virkelig super. Dørene står jo åbne, de er lige overfor hinanden! Han er nemlig også et rigtig mosler og sover let!! Men nu vågner jeg ikke om natten ved han sparker rundt, og han vågner ikke før han rent faktisk ER sulten!!

Thomas gir ham nattøj på ved 19 tiden og derefter hygger vi bare, skifter, og han får mad! Så viser han tegn på træthed (desværre først mellem 21 og 22, men det ændre sig vel).. så ligger jeg ham op, synger en sang, kysser ham i panden og "skjuler" med ved sengehimlen .. så ligger han og mooooosler rundt, uden at sige noget. Men så falder han pludselig i søvn

Så jeg sys bare du skal la hende mosle.. .. hvis hun ik er utilfreds eller noget. Men puha, ens tålmodighed blir dælme også sat på prøve engang imellem

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. januar 2012

AnneBJ

Felix kom på eget værelse da han var 3 mdr og en uge. Den ene uge skyldtes, at vi lige var flyttet - så vi gav ham lige en uge, i det fjerneste hjørne af soveværelset, så han stadig kunne høre os. 

Om dagen legede vi på hans værelse, kiggede ud af vinduet, på gardinet, på natlampen (også i mørke) osv.. Så han var tryg ved omgivelserne og kendte rummet.

Og så puttede vi ham på præcis samme måde som i soveværelset. Han har sovet selv lige siden, bortset fra når han har tigerspring. 

Anmeld

19. januar 2012

Vores kærlighedsbarn

Frøken J. skriver:

Jeg har hele tiden sagt, at Rose først skulle sove på eget værelse når hun var 6 måneder eller mere. MEN! De sidste par dage har jeg efterhånden ombestemt mig. Hun sover MEGET let, så når vi går i seng, så vågner hun helt op. Uanset at vi LISTER. Og det er jo træls vi ikke en gang kan føre en hviskende samtale uden at vække hende.

Derudover er hun vågen mange gange om natten, og jeg mistænker hun bliver vækket, når vi vender og drejer os, sengen knirker og dynerne rasler.

Jeg vågner også allerede når hun begynder at mosle, som hun gerne gør en hel time inden hun rent faktisk er sulten.

Så nu har jeg tænkt, at vi må prøve at se, om det kan fungere hun sover på eget værelse. Min indre hønemor er ikke meget for det, men hvis det kan give både hende og jeg en ordentlig nattesøvn er det det værd, HVIS hun vil!

Hvis hun er total afvisende, skal hun self. ikke tvinges, det er klart.

Men hvordan håndterer jeg det bedst i aften, når hun skal prøve at sove selv? Hvordan bærer jeg mig lige ad med det?

Hun er for et par dage siden begyndt at sove i tremmeseng, fordi hun er for meget en moslegøj til liften, og det gik faktisk helt smertefrit. Hun virker ret ligeglad med hun ligger der i stedet for

måske skulle du få hende til at falde i søvn hos dig og så bære hende ind i tremmesengen, så er det nok mindre smertefrit end hvis hun selv skulle falde i søvn derinde 

Anmeld

19. januar 2012

maisofie

her kom pigen ind på eget værelse og sove da hun var 3 mdr. hun kunne ikke rigtig være i vuggen og temmesengen var ikke til at have i sove værelset. hun var osse begyndt at ligge og tumle om natten og vække mig.. så vi blev enige om at det var tid..

og den første nat sov hun hele natten. jeg var inde flere gange for at se om der var liv i hende  og hun har faktisk gjort det siden.. tror simpelthen vi vækkede hende om natten.. så fakta er at vi alle er kommet til at sove bedre..

vores natritual er at hun bliver skiftet og kommer i nattøj, så får hun noget og spise og så bliver hun lagt i seng hvor hun får en godnat sang og hendes sut.

hun kan godt ligge og mosle lidt inden hun falder i søvn.

Anmeld

19. januar 2012

dorthemus

Ansemusen skriver:

Nåh jeg misforstod dig. Troede hun var 6 måneder

Nej så ville jeg heller ikke bruge den fremgangsmåde som jeg foreslog. Men det kan I jo gøre senere

Men man kan stadig forsøge at undgå at GIVE dem dårlige vaner!

Dårlige vaner?? Den skal jeg nok lige have uddybet for jeg tror ikke på, at man kan give små børn under 2 dårlige vaner

Anmeld

20. januar 2012

Ansemusen

dorthemus skriver:

Dårlige vaner?? Den skal jeg nok lige have uddybet for jeg tror ikke på, at man kan give små børn under 2 dårlige vaner

Det er hvad min sundhedsplejerske sagde, og jeg har set det ske  En mor som selv erkender det.

Om ikke andet kan man i hvert fald hjælpe dem til at få GODE vaner

Anmeld

20. januar 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79
bøgelund skriver:

har du prøvet at bytte om på skiftningen og natmad? så hun får mad som det allersidste.. og så ligge hende over i sengen.. 

uden at lyde som en professor, og uden at vide hvordan jeres pige er, kan det hurtigt blive en dårlig vane med alt det vuggen mv.. hjælper det ikke, hvis du bare sidder ved siden af sengen, og holder hende i hånden? så hun kan mærke du er der..

Anna kom på værelset da hun var 2 mdr.. ingen af os sov godt, da hun lå hos os.. 

Jeg tænkte lige præsis også, at hun sku ha nattøj på inden natmad. Tit så er de så dejlige trætte lige når de har spist! Syntes da klart det er værd at prøve om hun sover bedre på sit eget værelse. Vh stine

Anmeld

20. januar 2012

smølfine

Frøken J. skriver:

Hun er generelt ikke den nemmeste at få til at falde i søvn, så har ikke lige et ritual der virker endnu Men ok, hun er jo heller ikke så gammel. Hun plejer at få natbryst, så bliver hun skiftet og kommer i nattøj. Så vugger jeg hende i mine arme og synger en sang, lægger hende ned i sengen med sutten i munden og synger igen. MEN, selvom hun er træt kan der snildt gå en time før hun giver sig hen til søvnen. Hun mosler, drejer sig, hiver sutten ud, sparker dynen af, bliver sur over sutten mangler osv. osv. - Hun er meget livlig med kroppen pt. Så det er generelt en kamp. Derfor ved jeg ikke om det er optimistisk at tro hun gider sove selv, men omvendt kan hun jo alligevel ikke se os nede fra tremmesengen

Hmm.. Måske skal jeg bare prøve mig frem

Nu har jeg ikke læst de øvrige svar, så beklager hvis det bliver en gentagelse.

Jeg vil mene at det er for tidligt at forvente at hun kan lære at falde i søvn selv, men jeg synes sagtens hun kan komme på eget værelse, da det helt sikkert vil give jer alle en bedre nattesøvn. Mine de to sidste har også begge sovet meget let, men så snart de er kommet på eget værelse, har de sovet godt.

Du kan sagtens gå i gang med at opbygge et godt putteritual, så vil hun efterhånden genkende det og blive tryg med det og vide at hun skal sove, når i går bestemte ting. Det kan være et bad, læse en lille bog, synge en bestemt sang, bare det er det samme I gør hver aften. Her kommer Ludvig i nattøjet, får en natflaske, bliver lagt i sin seng, får sin sut, mens vi synge hans godnatsang, mens jeg synger, stryger jeg ham over næseryggen, da det virker beroligende og til sidst siger jeg godnat. Ofte skal vi ind en enkelt gang eller to og give sutten, men så sover han også.

Held og lykke med det.

Anmeld

20. januar 2012

dorthemus

Ansemusen skriver:

Det er hvad min sundhedsplejerske sagde, og jeg har set det ske  En mor som selv erkender det.

Om ikke andet kan man i hvert fald hjælpe dem til at få GODE vaner

Det er jeg så stadig uenig i...men ja til de GODE vanern

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.