Få baby til at sove selv

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.863 visninger
18 svar
0 synes godt om
18. januar 2012

Frøken J.

Jeg har hele tiden sagt, at Rose først skulle sove på eget værelse når hun var 6 måneder eller mere. MEN! De sidste par dage har jeg efterhånden ombestemt mig. Hun sover MEGET let, så når vi går i seng, så vågner hun helt op. Uanset at vi LISTER. Og det er jo træls vi ikke en gang kan føre en hviskende samtale uden at vække hende.

Derudover er hun vågen mange gange om natten, og jeg mistænker hun bliver vækket, når vi vender og drejer os, sengen knirker og dynerne rasler.

Jeg vågner også allerede når hun begynder at mosle, som hun gerne gør en hel time inden hun rent faktisk er sulten.

Så nu har jeg tænkt, at vi må prøve at se, om det kan fungere hun sover på eget værelse. Min indre hønemor er ikke meget for det, men hvis det kan give både hende og jeg en ordentlig nattesøvn er det det værd, HVIS hun vil!

Hvis hun er total afvisende, skal hun self. ikke tvinges, det er klart.

Men hvordan håndterer jeg det bedst i aften, når hun skal prøve at sove selv? Hvordan bærer jeg mig lige ad med det?

Hun er for et par dage siden begyndt at sove i tremmeseng, fordi hun er for meget en moslegøj til liften, og det gik faktisk helt smertefrit. Hun virker ret ligeglad med hun ligger der i stedet for

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. januar 2012

JacobsMoar

Hvordan er jeres normale putte-ritual ?

Jeg tænker at du gør det samme som du plejer og så bare ligger hende i tremmesengen på værelset i stedet for i soveværelset..

Jacob var 10 mdr. da han kom på eget værelse, han sover som en sten og det har hjulpet SÅ meget på hans nattesøvn

God fornøjelse, det skal nok gå, jeg tror du har det værst

Anmeld

18. januar 2012

Frøken J.

KarinaB. skriver:

Hvordan er jeres normale putte-ritual ?

Jeg tænker at du gør det samme som du plejer og så bare ligger hende i tremmesengen på værelset i stedet for i soveværelset..

Jacob var 10 mdr. da han kom på eget værelse, han sover som en sten og det har hjulpet SÅ meget på hans nattesøvn

God fornøjelse, det skal nok gå, jeg tror du har det værst

Hun er generelt ikke den nemmeste at få til at falde i søvn, så har ikke lige et ritual der virker endnu Men ok, hun er jo heller ikke så gammel. Hun plejer at få natbryst, så bliver hun skiftet og kommer i nattøj. Så vugger jeg hende i mine arme og synger en sang, lægger hende ned i sengen med sutten i munden og synger igen. MEN, selvom hun er træt kan der snildt gå en time før hun giver sig hen til søvnen. Hun mosler, drejer sig, hiver sutten ud, sparker dynen af, bliver sur over sutten mangler osv. osv. - Hun er meget livlig med kroppen pt. Så det er generelt en kamp. Derfor ved jeg ikke om det er optimistisk at tro hun gider sove selv, men omvendt kan hun jo alligevel ikke se os nede fra tremmesengen

Hmm.. Måske skal jeg bare prøve mig frem

Anmeld

18. januar 2012

bøgelund

Frøken J. skriver:

Hun er generelt ikke den nemmeste at få til at falde i søvn, så har ikke lige et ritual der virker endnu Men ok, hun er jo heller ikke så gammel. Hun plejer at få natbryst, så bliver hun skiftet og kommer i nattøj. Så vugger jeg hende i mine arme og synger en sang, lægger hende ned i sengen med sutten i munden og synger igen. MEN, selvom hun er træt kan der snildt gå en time før hun giver sig hen til søvnen. Hun mosler, drejer sig, hiver sutten ud, sparker dynen af, bliver sur over sutten mangler osv. osv. - Hun er meget livlig med kroppen pt. Så det er generelt en kamp. Derfor ved jeg ikke om det er optimistisk at tro hun gider sove selv, men omvendt kan hun jo alligevel ikke se os nede fra tremmesengen

har du prøvet at bytte om på skiftningen og natmad? så hun får mad som det allersidste.. og så ligge hende over i sengen.. 

uden at lyde som en professor, og uden at vide hvordan jeres pige er, kan det hurtigt blive en dårlig vane med alt det vuggen mv.. hjælper det ikke, hvis du bare sidder ved siden af sengen, og holder hende i hånden? så hun kan mærke du er der..

Anna kom på værelset da hun var 2 mdr.. ingen af os sov godt, da hun lå hos os.. 

Anmeld

18. januar 2012

Ansemusen

Det vil give både hende og jer bedre søvn, hvilket jo kommer hende til gode!

Du skal bare tage beslutningen, hvis du/I føler det er det rigtige for jer og så stå ved det. Din datter kan mærke om du vakler.

Her har det virket rigtig godt, da han pludselig ikke ville sove selv, at gå ind hvert tredje minut, lægge ham ned og sige godnat og gå ud igen. Det tog halvanden time den første aften, hvor jeg også stod og græd ude i køkkenet. Næste aften tog det kun 20 minutter og tredje aften ca. 10, og siden har vi haft en dreng som kan falde i søvn selv og er meget tryg ved at blive lagt. Nu er han selvfølgelig ældre end jeres pige. Men han kan blive puttet og sætte sig op og lege i en halv times tid, hvorefter han selv falder i søvn. Netop fordi vi har lært ham selv at falde i søvn.
Det sker selvfølgelig en sjælden gang imellem at vi lige må gå ind til ham et par gange, fordi han er tørstig eller lige bliver ked af det. Men det er meget sjældent.

Anmeld

18. januar 2012

Frøken J.

bøgelund skriver:

har du prøvet at bytte om på skiftningen og natmad? så hun får mad som det allersidste.. og så ligge hende over i sengen.. 

uden at lyde som en professor, og uden at vide hvordan jeres pige er, kan det hurtigt blive en dårlig vane med alt det vuggen mv.. hjælper det ikke, hvis du bare sidder ved siden af sengen, og holder hende i hånden? så hun kan mærke du er der..

Anna kom på værelset da hun var 2 mdr.. ingen af os sov godt, da hun lå hos os.. 

Ja, det veksler lidt hvilken rækkefølge. For hvis hun nu lige er blevet skiftet en halv time inden hun skal i seng, så skifter jeg hende heller ikke igen

Hvad angår det med at vugge, vugger jeg hende jo heller ikke i søvn. Det er mere min måde at sige godnat min skat, og så bliver hun lagt i tremmesengen imens hun stadig er vågen. Men hun gider dælme da ikke sove uanset hvor i trætheden hun er. Lille bisse

Jeg er tit nødt til faktisk at holde begge hendes hænder for hun falder til ro. Har prøvet at svøbe hende, men hun er for stærk og vrister sig fri.

Sov hun længere af gangen da hun kom på eget værelse?

Anmeld

18. januar 2012

Jonatansmor

Frøken J. skriver:

Jamen, hvorfor lader du hende så ikke bare mosle? Drengen var også meget "om sig" da han begyndte at finde ud af der var en hel krop at røre rundt med. Det lod vi ham gøre, men vi var ikke i rummet samtidigt..

Gik selvfølgeligt ind til ham hvis han blev ked. Det tog vel en uges tid, sårn cirka, så lagde han sig bare til at sove.

Da drengen skulle sove selv, rykkede vi ham bare ind. De første par dage var vi meget over ham og kom bare han sagde en lyd, men efter et par dage føltes det ærlig talt mere som om han drev gæk med os. Så kom der mere og mere tid på og lige pludseligt var der bare gevinst.

Hov - vi brugte en lille elefantbamse's snabel til at holde på sutten til han selv kunne holde den inde, det føltes på det tidspunkt som noget af det mest geniale jeg nogensinde havde tænkt, men om det hjalp ... han mistede ihvertfald ikke sutten så mange gange om natten, tror jeg

Anmeld

18. januar 2012

Frøken J.

Ansemusen skriver:

Det vil give både hende og jer bedre søvn, hvilket jo kommer hende til gode!

Du skal bare tage beslutningen, hvis du/I føler det er det rigtige for jer og så stå ved det. Din datter kan mærke om du vakler.

Her har det virket rigtig godt, da han pludselig ikke ville sove selv, at gå ind hvert tredje minut, lægge ham ned og sige godnat og gå ud igen. Det tog halvanden time den første aften, hvor jeg også stod og græd ude i køkkenet. Næste aften tog det kun 20 minutter og tredje aften ca. 10, og siden har vi haft en dreng som kan falde i søvn selv og er meget tryg ved at blive lagt. Nu er han selvfølgelig ældre end jeres pige. Men han kan blive puttet og sætte sig op og lege i en halv times tid, hvorefter han selv falder i søvn. Netop fordi vi har lært ham selv at falde i søvn.
Det sker selvfølgelig en sjælden gang imellem at vi lige må gå ind til ham et par gange, fordi han er tørstig eller lige bliver ked af det. Men det er meget sjældent.

Tak for rådet!

Jeg synes det er tricky, for jeg synes faktisk ikke man skal begynde at gennemtvinge rutiner når de er 3 måneder kun.. plejer man ikke sige man først begynder på det med 4 måneder? Men på den anden side vil jeg også gerne lige så stille indarbejde noget rutine og genkendelighed, så hun langsomt får et godt søvnmønster. Vi er begyndt at have et godt søvnmønster om dagen, det er rigtig rart, så skal vi også bare have noget til natten

Pt. er det jo ikke fordi hun bliver ked af det, hun er bare så skide energisk at de der arme og ben kører i ét væk

Og nu vågnede hun fra lur, så jeg kan ikke lige nå at skrive mere

Anmeld

18. januar 2012

Ansemusen

Frøken J. skriver:

Tak for rådet!

Jeg synes det er tricky, for jeg synes faktisk ikke man skal begynde at gennemtvinge rutiner når de er 3 måneder kun.. plejer man ikke sige man først begynder på det med 4 måneder? Men på den anden side vil jeg også gerne lige så stille indarbejde noget rutine og genkendelighed, så hun langsomt får et godt søvnmønster. Vi er begyndt at have et godt søvnmønster om dagen, det er rigtig rart, så skal vi også bare have noget til natten

Pt. er det jo ikke fordi hun bliver ked af det, hun er bare så skide energisk at de der arme og ben kører i ét væk

Og nu vågnede hun fra lur, så jeg kan ikke lige nå at skrive mere

Nåh jeg misforstod dig. Troede hun var 6 måneder

Nej så ville jeg heller ikke bruge den fremgangsmåde som jeg foreslog. Men det kan I jo gøre senere

Men man kan stadig forsøge at undgå at GIVE dem dårlige vaner!

Anmeld

18. januar 2012

bøgelund

Frøken J. skriver:

Ja, det veksler lidt hvilken rækkefølge. For hvis hun nu lige er blevet skiftet en halv time inden hun skal i seng, så skifter jeg hende heller ikke igen

Hvad angår det med at vugge, vugger jeg hende jo heller ikke i søvn. Det er mere min måde at sige godnat min skat, og så bliver hun lagt i tremmesengen imens hun stadig er vågen. Men hun gider dælme da ikke sove uanset hvor i trætheden hun er. Lille bisse

Jeg er tit nødt til faktisk at holde begge hendes hænder for hun falder til ro. Har prøvet at svøbe hende, men hun er for stærk og vrister sig fri.

Sov hun længere af gangen da hun kom på eget værelse?

ja jeg syns hun begyndte at sove bedre.. altså ikke lige den første nat.. det er jo os nyt for dem.. men det kom efter lidt tid.. 

de er nogle små bisser, for de ved i en meget tidlig alder, hvordan de kan kører rundt med os.. og det bliver værre..  

håber det bliver bedre for jer..  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.