Nye mødre sover mindre end fem timer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.894 visninger
15 svar
0 synes godt om
11. marts 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra fpn.dk

Nedtrykte, førstegangsfødende og mødre, der både ammer og giver flaske, er hårdest ramt af søvnmangel, viser en ny norsk undersøgelse.

At spædbørn stjæler deres mødres nattesøvn, er ikke nyt. Men hvor stort problemet er, sætter et norsk forskningsprojekt nu mere konkret timer, minutter og procentsatser på.

I søvnstudiet af de 2.830 norske mødre til spædbørn på mellem 7 og 11 uger, kæmper hele 6 ud af 10 med at kunne sove og sove længe og godt nok.

I snit viste det sig, at kvinderne i snit kun fik 6,5 timers nattesøvn. Fratrukket den time og 45 minutter, hvor de var vågne undervejs, svarer det gennemsnitligt til bare 4 timer og 45 minutters koncentreret søvn.

De hårdest ramte er kvinder, der tidligere har lidt af søvnproblemer, førstegangsfødende og mødre, der kombinerer flaskegivning med amning. Til trøst skal det dog nævnes, at mødrenes søvnproblemer generelt aftager i takt med, at deres børn vokser til.

Læs mere her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. marts 2009

Diana...

Uha ja der jeg en af de heldige.

Lille Lucas sover fra kl 22 til 05 og fra 05.30 ca til kl 08 og jeg ligger ned og ammer så jeg sover jo bare hi hi og så falder han i søvn når han er færdig. jeg får mere søvn nu end jeg har fået i mange år.

Knus Diana som godt ved det kan ændre sig endnu, men nyder det så længe det vare

Anmeld

11. marts 2009

charlottekri

hm... lige den måned hvor jeg begyndte på arbejde igen, valgte min søde og rare datter at vågne op til 15 gange HVER f...ing nat!!! prøv lige og spørg om jeg var træt??!!!!!

Anmeld

11. marts 2009

Cris

Spædbørn? Jeg har stadig tit søvn problemer og han er 13 måneder! Jeg har i 10 måneder sovet to timer og så var han vågen. Han var aldrig god til at sove...
Det værste var, da han var 9 og 10 måneder, puha!!! motorisk uro, så tænderde, så og så og så Og jeg husker de dage han var begyndt at sove måske 5 timer af gangen (når der ikke var tænder på vej, han har 11 tænder nu) Så kunne jeg ikke sove! Min krop kunne ikke slappe af. Det kan jeg nu, men når en ny tand er på vej så vågner han og er ked om natten.

Diana, du skal ikke misforstå mig, men du har en nyfødt og de fleste (ok,ikke min!!! sover længe) Måske kommer der problemet senere. Babies søvn mønstre ændre sig konstant. Man skal være klart til det. Når du tror, at du har forstået, hvad der sker, så ændrer de sig igen!!! Så jeg ønsker dig at din lille Lukas bliver ved med at være en lille sove-angel, men du skal være klart, hvis han ændrer sig :-)

Anmeld

11. marts 2009

Diana...

Cris skriver:

Spædbørn? Jeg har stadig tit søvn problemer og han er 13 måneder! Jeg har i 10 måneder sovet to timer og så var han vågen. Han var aldrig god til at sove...
Det værste var, da han var 9 og 10 måneder, puha!!! motorisk uro, så tænderde, så og så og så Og jeg husker de dage han var begyndt at sove måske 5 timer af gangen (når der ikke var tænder på vej, han har 11 tænder nu) Så kunne jeg ikke sove! Min krop kunne ikke slappe af. Det kan jeg nu, men når en ny tand er på vej så vågner han og er ked om natten.

Diana, du skal ikke misforstå mig, men du har en nyfødt og de fleste (ok,ikke min!!! sover længe) Måske kommer der problemet senere. Babies søvn mønstre ændre sig konstant. Man skal være klart til det. Når du tror, at du har forstået, hvad der sker, så ændrer de sig igen!!! Så jeg ønsker dig at din lille Lukas bliver ved med at være en lille sove-angel, men du skal være klart, hvis han ændrer sig :-)

Som jeg skrev "som godt ved det kan ændre sig endnu men nyder det så længe det vare"

Men jeg har ALTID hele mit liv haft problemer med at sove selv og er van til kun at få et par timers søvn om natten og har fået hjælp til at få sovet en gang i mellem, så jeg tager det hele som det kommer.

Men jeg kender rigtig mange med børn os spæd børn men kender ikke nogen med børn som sover som lucas heller ikke spæd børn. så jeg nyder det så længe det vare og tager det med rolig hånd når jeg får de urolige natter for det de nætter jeg er van til.

Knusser

Anmeld

11. marts 2009

Cris

Hej igen, ja, jeg har forstået, at du nyder det nu. Det var godt!!! Jeg har haft modsat: jeg har aldrig haft problemer med at sove 10 timer (selv om jeg også var gravid), jeg sover og sover hvis jeg får lov til. Og det var hård med en lille en som var hele tiden på! :-) Så nyd det, hvis du endeligt kan sove godt. Og at ligge og amme hjælper der meget. Men jeg ville kun advarer dig, at de ændrer sig konstant. Jeg var klart om søvn problemet og har læst kæmpe meget om det og jeg har taget stille og rolligt, men jeg kunne se, at mange blev helt forvirret og spurtge nogle ting til mig bagefter. Men nyd din lille Lucas og jeres tæt kontakt!

Anmeld

11. marts 2009

A.

jeg var bare så heldig ved ikke hvad er søvnprolblemer han sov igennem siden han var 3 uger gammelt

Anmeld

11. marts 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Jeg sov - på opfordring, fra min skønne JM - videre mens jeg ammede Så jeg havde ingen problemer med søvnen.

SElvom hun i perioder spiste 2-3 gange på en nat, så var jeg ikke træt. HUn sov også længe, da hun var lille. Vi slumrede gerne til 11-12 stykker om formiddagen hehe.

Anmeld

11. marts 2009

Diana...

Zafir skriver:

Jeg sov - på opfordring, fra min skønne JM - videre mens jeg ammede Så jeg havde ingen problemer med søvnen.

SElvom hun i perioder spiste 2-3 gange på en nat, så var jeg ikke træt. HUn sov også længe, da hun var lille. Vi slumrede gerne til 11-12 stykker om formiddagen hehe.

Jeg sover os mens jeg ammer det bare skønt hi hi

Anmeld

11. marts 2009

malou

agnieszka skriver:

jeg var bare så heldig ved ikke hvad er søvnprolblemer han sov igennem siden han var 3 uger gammelt

Jeg er åbenbart også super heldig... victor sover også snildt 10-12 timer om natten. Så jeg er en frisk og udhvilet begynder mor!!!

knus malou

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.