legegrupper i klassens frikvarter - Hot eller not!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.155 visninger
10 svar
3 synes godt om
17. januar 2012

Rikke Houmøller Thaarup

Hvad er jeres mening og erfaringer?
Min Mikkel på 7 år går i 1. Klasse og vi har netop fået et brev i forældreintra omkring legegrupper i frikvaterene. Mikkel skal lege med en dreng og en pige fast i alle frikvarterer. Slut med at drengene spiller fodbold og pigerne leger med dukker... Har simpelthen så ambivalent en følelse omkring denne ordning. Hvorfor skal mit barn tvinges til at lege med bestemte børn? Hvor er den frie leg henne....? Føler lidt det er en falliterklæring fra en lærer, der mangler redskaber over for nogle enkelte svære elever...;

(brevet vi fik uden forvarsel i indbakken)
Nyhedsbrev vedrørende trivsel i 1.b
Nyhedsbrevet omhandler, hvad vi arbejder med i 1.b i starten af det nye år, så I som forældre kan tale med jeres barn om, hvordan dagen/ugen er gået og dermed støtte op omkring de initiativer, som skal fremme trivslen i klassen.
I 1.b går der 22 skønne dog meget forskellige børn, og derfor vil vi arbejde målrettet med at skabe en klasse, der kan rumme forskelligheder og dermed styrke fællesskabet både fagligt som socialt. Vi har prioriteret flere trivselsfremmende øvelser i ugeplanen, så børnene bliver bedre til at samarbejde og enes, og vi dermed kan få en endnu bedre stemning og fællesskabsfølelse i klassen, hvor samtlige børn trives. Vi vil opstille tre aktuelle mål for klassen, som børnene skal øve sig på, og som er konkrete og målbare.
Målene er;
• Vi taler pænt til hinanden
• Vi gør ikke fagter (”skråt-op-fingeren” osv.), skærer ansigter, kaster med ting, slår eller sparker hinanden
• Vi gør, hvad vi får besked på
Derudover vil vi fra mandag d. 16. januar indføre legegrupper i frikvartererne, da vi oplever, at en del af børnene keder sig eller ikke lige altid har nogen at lege med. Man skal lege sammen med sin legegruppe alle dage på nær fredag, hvor eleverne selv må bestemme. Hver elev har en rolle i gruppen, således at der er én der bestemmer legen, én der bestemmer et navn for gruppen, én der bestemmer et kampråb for legegruppen og én der samler legegruppen.  Rollefordelingen skifter fra dag til dag, så alle børn får prøvet de forskellige roller. Hver mandag bliver der lavet nye grupper, som så skal fortsætte til torsdag. Vi håber, at legegrupperne også vil være et aktivt bidrag til klassens fællesskabsfølelse og tolerance for hinandens forskelligheder. Legegruppe-ordningen vil i første omgang køre i en måned, hvorefter vi vil evaluere, hvorvidt legegrupperne skal fortsætte eller evt. laves om.
Vi håber, at I vil støtte op om vores initiativer i klassen, og I er velkomne til at ringe eller skrive, hvis I har spørgsmål eller kommentarer til ovenstående.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. januar 2012

Klumpe-dumpe

Jeg synes det er skide smart... Tænk hvor beriget barnet kan blive, ved at lære de andre børn at kende, de ka jo pludselig finde ud af, at de kan meget andet end spille drenge fodbold og lege med dukker....

de kan opdage nogen egenskaber hos de andre børn i lugenslegegr. som de måske aldrig ville ha´opdaget, nogen de måske selv kan få gavn af, og ja ligefrem få nye venner i fritiden, som ikke ville være sket, hvis de forblev i deres nuværende rolle(r)

så et big  herfra.

Anmeld

17. januar 2012

Mum33

Synes det er et super initiativ. Det er jo kun en måned, og så får de lege med alle, og får måske øjnene op for nye mulige venner.

Det lærer dem jo også at omgåes børn, der er anderledes end dem selv og som de eller ville have fravalgt i frikvartererne.

Lyder som en dygtig og engageret lærer.

Anmeld

17. januar 2012

dpb

Det har der også være i Alexanders klasse og jeg syntes ærlig talt det er et super initiativ 

Og syntes det er en god måde at prøve og forebygge klike-dannelser her hjalp det lidt at få øjnene op for nye venskaber... ikke at han ikke legede med nogen fra klassen, men den dreng han legede med fra klassen kunne vi se ikke havde en god indflydelse.... og ellers legede Alexander primært med en bestemt gruppe af pigerne Jeg syntes det var super at han fik udvidet sin drengegruppe og det gjorde også at der blev mere leg hos hinanden efter/udenfor skolen, da de nye boede tæt på

Så jeg syntes altså det er super og absolut ikke nogen falliterklæring fra lærerens side... tværtimod

Qnuz

Anmeld

26. januar 2012

tumle81

Hej Rikke

På Victorias skole er der legegrupper, men det er i fritiden og ikke noget der er påtvunget. Det anbefales dog at bruge sin legegruppe, og så bliver der rokeret om hvert kvartal ca!

Personligt ville jeg ikke bryde mig om at nogen bestemte hvem Victoria skulle lege med i frikvartererne. Jeg synes det bør være op til det enkelte barn hvem de vil lege med... Hvis der er trivsels problemer i klassen, burde det kunne klares ved klasse aktiviteter og lade børnene få fri leg i frikvartererne...

Mvh Kathrina

Anmeld

26. januar 2012

Fanny Holbech

At gå i skole er én stor samarbejdsøvelse. Det handler ikke om hvorvidt de spiller fodbold eller leger med dukker, men om hvordan de kommer ud af det med hinanden, og hvis en klasse med 25 forskellige børn skal fungere som en positiv gruppe i mange år fremover med et godt socialt sammenhold og gensidig respekt for hinanden og hinandens forskelligheder, så kræver det et godt fundament og det er netop dette fundament lærerne i klassen er i gang med at støtte eleverne i, så jeg håber virkelig at du vil lægge de negative følelser på hylden og bakke fuldt og helt op om initiativet.

Den frie leg som du efterspørger er der masser af tid til i fritiden/SFO.

med venlig hilsen

en som både er mor og skolelærer

Anmeld

26. januar 2012

Munder

Jeg synes det lyder som et rigtig godt initiativ! 

Jeg ville på mange måder ønske, at der havde været noget lignende dengang jeg gik i skole, for jeg tror det vil fjerne mange klikedannelser og ryste klassen bedre sammen.

Anmeld

26. januar 2012

tinasmor

Jeg synes det er rigtig godt. Hos os er det i fritiden og det fungere noglelunde. Men nogle børn kommer aldrig afsted fordi forældrene synes det er for lang/besværligt Så der er nogle der bliver hægtet af.

Jeg tænker også, at i 1. klasse leger de jo næsten allesammen med alle ( ikke som i 6-7-8. kl. hvor de så har lavet klikker osv) så jeg synes, at det er et rigtig godt initiativ læreren har lavet. Jeg er sikker på eleverne synes det bliver rigtig godt. Legegrupper er rigtig oppe for tiden og et meget populært pædagogisk værktøj. Det med, at de ikke kan spille fodbold eller lege med dukker, kan de jo stadigvæk selv om de er blandet drenge og piger

Anmeld

26. januar 2012

Jonatansmor

Rikke Houmøller Thaarup skriver:

Min Mikkel på 7 år går i 1. Klasse og vi har netop fået et brev i forældreintra omkring legegrupper i frikvaterene. Mikkel skal lege med en dreng og en pige fast i alle frikvarterer. Slut med at drengene spiller fodbold og pigerne leger med dukker... Har simpelthen så ambivalent en følelse omkring denne ordning. Hvorfor skal mit barn tvinges til at lege med bestemte børn? Hvor er den frie leg henne....? Føler lidt det er en falliterklæring fra en lærer, der mangler redskaber over for nogle enkelte svære elever...;

Nyhedsbrevet omhandler, hvad vi arbejder med i 1.b i starten af det nye år, så I som forældre kan tale med jeres barn om, hvordan dagen/ugen er gået og dermed støtte op omkring de initiativer, som skal fremme trivslen i klassen.
I 1.b går der 22 skønne dog meget forskellige børn, og derfor vil vi arbejde målrettet med at skabe en klasse, der kan rumme forskelligheder og dermed styrke fællesskabet både fagligt som socialt. Vi har prioriteret flere trivselsfremmende øvelser i ugeplanen, så børnene bliver bedre til at samarbejde og enes, og vi dermed kan få en endnu bedre stemning og fællesskabsfølelse i klassen, hvor samtlige børn trives. Vi vil opstille tre aktuelle mål for klassen, som børnene skal øve sig på, og som er konkrete og målbare.
Målene er;
• Vi gør ikke fagter (”skråt-op-fingeren” osv.), skærer ansigter, kaster med ting, slår eller sparker hinanden
Derudover vil vi fra mandag d. 16. januar indføre legegrupper i frikvartererne, da vi oplever, at en del af børnene keder sig eller ikke lige altid har nogen at lege med. Man skal lege sammen med sin legegruppe alle dage på nær fredag, hvor eleverne selv må bestemme. Hver elev har en rolle i gruppen, således at der er én der bestemmer legen, én der bestemmer et navn for gruppen, én der bestemmer et kampråb for legegruppen og én der samler legegruppen.  Rollefordelingen skifter fra dag til dag, så alle børn får prøvet de forskellige roller. Hver mandag bliver der lavet nye grupper, som så skal fortsætte til torsdag. Vi håber, at legegrupperne også vil være et aktivt bidrag til klassens fællesskabsfølelse og tolerance for hinandens forskelligheder. Legegruppe-ordningen vil i første omgang køre i en måned, hvorefter vi vil evaluere, hvorvidt legegrupperne skal fortsætte eller evt. laves om.
Vi håber, at I vil støtte op om vores initiativer i klassen, og I er velkomne til at ringe eller skrive, hvis I har spørgsmål eller kommentarer til ovenstående.

Ja, jeg er ikke videre begejstret for det.

Selvfølgeligt er intentionen bag, at ingen børn skal efterlades, både sød og oprigtig. Men måden det bliver gjort på, hører i min verden, under tvang.

Der var ikke en eneste der skulle komme og fortælle mig hvem jeg skulle lege med efter arbejde eller i mine pauser.

Istedet skulle de måske nok indse at det beskidte sprog, de beskidte fagter og evnen til at mobbe og holde udenfor, stammer fra forældrene. Måske det var på tide vi kiggede indad og begyndte at respektere fremmede i trafikken, hjælpe den gamle dame i fakta, tale pænt om den dumme kollega fra arbejde, begyndte at opføre os som om vi var en del af et fællesskab, istedet for at dyrke individet og egoismen (Jeg er da vigtigere end dig-attituden)

Dét tror jeg ville hjælpe vores børn meget mere end konstruerede venskaber i børnehaven/folkeksolen - at se de voksne omtale og behandle andre med den portion respekt vi forventer de behandler deres klassekammerater med.

Men det ville selvfølgeligt betyde at vi som voksne skal åbne vores sind og hjerter så fremmede kan komme om bag det velpolerede ydre. Og det sker vist aldrig for størstedelen. Desværre.

Anmeld

26. januar 2012

MariaKyedDK

Rikke Houmøller Thaarup skriver:

Målene er;

jeg synes bestemt ikke at det er iorden! hvor er det synd for børnene hvis de skal være TVUNGET til at lege med Nogen som ik har lyst at lege sammen, og tænk hvis nogen af børnene har lyst til at lege med nogen bestemte, så må de ikke !! Grotæsk i mine ører. 

hvis det bliver sådan på min søns skole, skifter han skole omgående. for det vil jeg absolut ikke finde mig i eller være med til Overhoveed. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.