Mussen2 skriver:
Gode forslag. Har du nogle gode tærte opskrifter? Det er nemlig ikke det jeg gør mest i. Og også det grøntsagspure du nævner, det kender jeg ikke.har du en opskrift?
Tærter laver jeg på den nemme måde:
bruger knors pulver, der bare skal blandes med vand.
de skal ikke forbages og man putter bare fyld i efter smag. Der er også forslag på pakkerne. Den nemmeste er et lille hakket løg i bunden (løg smager ikke så godt ristet, så jeg vil have dem nederst) og trykker gerne stykkerne ned i dejen, så forårsløg hakket, en pakke skinke i strimler, revet ost og 3 æg pisket op med noget mælk eller fløde eller hytteost. jeg bruger gerne oregano eller timian + peber som krydder. Husk skinken er saltet, så pas lidt på m. salt.
De er også rigtig gode med spinat, tomater gør det også godt, fetaost er også godt at bruge, stegt bacon, artiskokhjerter - du kan vel nærmest putte hvad som helst i - rejer....
Grøntsagssuppe er meget på slump. Jeg tager hvad jeg har - sommetider bare det, der trænger til at blive brugt - porrer, pastinak, knoldselleri, forårsløg, løg, hvidløg, har aldrig prøvet rødbeder, gulerødder, jordskokker. Grøntsagerne renses og skæres i stykker og så skal de lige have en tur i stegegryden og svitses lidt - det giver en god smag -husk igen - ikke riste løgene. OG så skal der kartofler i, men endelig ikke for mange, for så bliver det klistret. De skal også lige svitses. Hæld vand ved så grøntsagerne er dækket.
Et eksempel kunne være 5 gulerødder, 3-5 kartofler, 2 porrer, 1 løg, 5 fed hvidløg, 3 pastinakker.
Kog det hele godt ud og hæld så vandet fra inden du blender. Så tilsætter du vand alt efter hvor flydende du vil have suppen.
Jeg elsker disse puréer. Lærte det i Frankrig.
En ting jeg har lært er, at kål ikke smager mig så godt i disse supper - lige meget hvilken - altså heller ikke broccoli, som vist nok også er kål.
Jeg laver også jordskoksuppe: ret mange jordskokker, 1-2 porrer, 5 kartofler. Krydres m. salt, peber og muskatnød. Koges med en kyllingeboullionterning, blendes. Smager herligt.
Jeg putter det i almindelig frostposer og fryser dem "fladt", så tør de hurtigt op :-)
Håber du kan lide mine forslag.
Moms