Jeg står efterhånden i noget af et dillema. Min datter på 2½ vil bare ikke sove, og jeg føler snart at jeg er ved at gå ud af mit gode skind og min lunte er ved at være ret kort. (måske er det mangel på alenetid og ro)
Her er lidt om rytmen til hverdag.
Vi står op omkring kl 7 - 7.30 og Mathine er i vs omkring kl 8.30 - 9. I vs sover hun så til middag i max en time, mellem kl 12 og 13. og jeg henter hende omkring kl 15.30. Vi spiser aftensmad senest kl 17, da hun er mega sulten når vi kommer hjem fra vs, og hvis jeg strækker tiden vil hun har alt det der sukkerpjat. Nå men tilbage til søvnprolematikken.
Nå kl er 19, begynder vi at gøre klar til at putte, og hun siger selv hun vil ind. Her får hun så lov til at se en flim på sit tv, frem til kl 20, hvor jeg slukker. Men hun vil bare ikke sove jeg har prøvet alt, slukke lyset, sidde hos hende til hun falder i søvn. Men lige lidt hjælper det.
HUn sidderm i sin seng og læser en bog eller leger med sin dukke, men sove det vil hun bare ikke. Og i går fredag, blev kl 23.15 før hun endelig faldt i søvn. Og hun sover jo ikke længere om morgenen af den grund. Her til morgen stod hun op kl 7.45. og er firsk som en havørn.
Jeg har prøvet at sige til dem i vs at hun ikke skal sove til middag, men de mener at hun stadig er for lille til at undvære sin middagslur. Og vi har på forsøgsbasis prøvet det i en uge. Men de er hverken til at hugge eller stikke i. Deres argument er hun er alt for træt om eftermiddagen, og ikke er så aktiv med de andre børn. Men hvad dælen skal man så stille op????Og jeg tror at hun bliver lagt aligevel, hvis jeg siger at hun ikke skal sove.
I weekenderne har hverken jeg eller min exmand det problem med hendes søvn, for her får hun ikke lov til at sove til middag, og så sover hun melem kl 19 og 19.30.
Vil bare lige høre om der er nogle af jer andre der har prøvet noget ligende, eller har erfaring fra jeres arb i institusion.
KH Jannie
Anmeld